Teknologiayhtiö Vainu kasvaa vauhdilla ja palkkaa uusia työntekijöitä sellaisella tahdilla, että heikompaa hirvittää.

Helsingissä vuonna 2014 perustettu yritys on rekrytoinut alkuvuonna jo kolmisenkymmentä uutta työntekijää. Huhtikuun alussa heitä aloitti samana päivänä peräti kahdeksan: kolme Tukholmassa ja viisi vastikään avatussa Tampereen toimistossa.

Uusien työntekijöiden rekrytointitahti on kovempi kuin samaan aikaan viime vuonna, jolloin yritykseen palkattiin kaikkiaan 87 uutta työntekijää.

Hurjalle rekrytointitahdille on hyvä syy: yrityksen myynti kasvaa jopa kymmenen prosenttia kuukausittain. Yrityksen liikevaihto harppasi viime vuonna 2,2 miljoonasta eurosta noin kuuteen miljoonaan euroon.

Vainun henkilöstöjohtajan Saara Somersalmen mukaan uudet ihmiset on saatava tekemään nopeasti oikeita asioita. Asialla on merkitystä sekä tuottavuuden että työssä viihtymisen kannalta.

– On ensiarvoisen tärkeää, että työntekijä pääsee kiinni työn syrjään mahdollisimman nopeasti ja kokee olonsa merkitykselliseksi. Jokaisella on oma tehtävänsä ja paikkansa organisaatiossa. Sitä painotamme paljon. Emme voi ottaa ihmisiä istumaan ja pyörittelemään kynää, Somersalmi sanoo.

Vainun toimitusjohtajan ja perustajiin lukeutuvan Mikko Honkasen mukaan työntekijöiden tuottavuutta on täytynyt miettiä jo siksi, että yritys on kasvanut ilman ulkopuolista rahoitusta.

– Kun ensimmäiset työntekijät tulivat tammikuussa 2015, tiesimme, että meidän on pakko saada myyntipuolen ihmiset tuottamaan ja tekemään kauppoja, koska muuten meillä ei ole kassavirtaa. Sen vuoksi lähdimme konseptoimaan myynnin osalta kaikkea.

Kolmen vaiheen perehdytys

Vainun kehittämä pilvipalvelu etsii b2b-yrityksille mahdollisia kontaktoitavia asiakkaita. Uusia ihmisiä palkataan tuotekehitykseen, myyntiin, markkinointiin ja asiakkuusyksikköön.

Yrityksellä on kaikkiaan noin 170 työntekijää, ja sillä on toimistot Helsingissä, Tampereella, Tukholmassa, Amsterdamissa, Oslossa ja New Yorkissa.

Kova kasvu ja kansainvälistyminen ovat pakottaneet yrityksen miettimään, miten perehdyttämistä voidaan skaalata. Siksi siihen on rakennettu selvät konseptit ja toimintamallit, jotka toimivat myös kansainvälisesti.

Perehdytys on myynnin puolella kolmivaiheinen. Somersalmen mukaan kahden ensimmäisen viikon tavoitteena on liittää uudet työntekijät yrityksen arkeen ja kouluttaa Vainun myyntiprosessi käytännössä.

Jokaiselle päivälle on oma teemansa, kuten asiakastapaamisten sopiminen tai tuotedemon vetäminen. Myyntiä opetellaan myös yrityksen omassa sähköisessä oppimisympäristössä Vainu Academyssä.

Kahden viikon kurssin jälkeen painotetaan tekemällä oppimista. Se on Somersalmen mielestä paras tapa oppia.

– He pääsevät tekemään myyntiä tiimivetäjän tuella. Hyväksymme sen, että virheitä tulee. Niistä pitää oppia. Annamme tosi paljon vastuuta ihmisille alusta asti ja kannustamme itsenäiseen tekemiseen. Myös itseluottamuksen rakentaminen omaan tekemiseen on tärkeää työssä onnistumisen kannalta, Somersalmi sanoo.

Honkasen mielestä onnistumiset ovat yksi avainsana.

– Puhumme paljon tiimivetäjien kanssa siitä, että oli rooli mikä tahansa, pyritään saamaan ihmisille ensimmäinen onnistuminen mahdollisimman nopeasti. Se on bensaa sille henkilölle.

Asenteen pitää näkyä

Kun työntekijä on ollut talossa noin 5–6 viikkoa, on vuorossa perehdytyksen kolmas vaihe, joka on kahden päivän bootcamp eli koulutusleiri. Se on aina Vainun pääkonttorilla Helsingissä. Siellä opiskellaan vielä lisää myynnin anatomiaa ja tehdään erilaisia harjoituksia.

– Kaksi ensimmäistä vaihetta ovat ikään kuin autokoulun kirjallinen koe ja bootcamp on inssi, Somersalmi kuvailee.

Mitä tulee työntekijän tuottavuuteen, Honkasen mielestä myyntityössä hyvä nyrkkisääntö on, että jonkinnäköisiä tuloksia pitäisi näkyä keskimäärin 1–2 myyntisyklin kuluttua. Ne voivat olla kauppoja tai vähintään myyntimahdollisuuksien kerryttämistä.

– Ei voi ehkä asettaa tavoitetta, että kaikkien tarvitsee olla tuottavia kuuden viikon tai kolmen kuukauden kuluttua. Se riippuu roolista. Asenteen ja halun oppia näkee kuitenkin heti. Siinä mielessä odotamme, että ihmiset pääsevät nopeasti vauhtiin, Honkanen sanoo.

Esimiestyöllä iso merkitys

Vainussa uusien työntekijöiden tukena ovat tiimivetäjät. Heillekin on oma perehdytyksensä.

Somersalmi korostaa esimiestyön merkitystä.

– On valitettavan yleistä, että uudet ihmiset tulevat töihin ja arki vain jatkuu ympärillä. Ei välttämättä kiinnitetä riittävästi huomiota siihen, että uusi ihminen pääsee varmasti käyntiin. Se on lopulta pienistä asioista kiinni.

Honkanen huomauttaa, ettei kaikkea voi rakentaa systeemiin.

– Arjessa onnistuminen vaatii huipputyyppejä, jotka miettivät koko ajan, miten omat tiimiläiset saavat parhaat onnistumiset.

5 x Onnistu perehdytyksessä

Vainun Mikko Honkasen ja Saara Somersalmen vinkit:

Mieti perusasiat kuntoon jo ennen rekrytoinnin aloittamista. Yrityksen pitää tietää, mihin rooliin henkilöä ollaan palkkaamassa ja mikä tämän työnkuva on. Tämä on myös kerrottava selkeästi palkattavalle henkilölle.

Nopeasti sisään. Panosta siihen, että uudet työntekijät saadaan nopeasti sisälle yrityksen arkeen ja tekemään oikeita asioita. Tekemällä oppii, ja myös virheitä saa tehdä.

Ensimmäinen onnistuminen olisi tärkeää saada mahdollisimman nopeasti. Se kannustaa uutta työntekijää oppimaan ja kehittymään.

Tavoitteet selväksi. Uudelle työntekijälle pitää tehdä heti selväksi, mitä häneltä odotetaan ja millaisella aikataululla. Hänen on ymmärrettävä, miten voi itse vaikuttaa siihen, että pääsee tavoitteisiinsa.

Esimiehet tukena. Uusia ihmisiä ei saa jättää yksin. Perehdytys on pitkälti esimiestyötä. Tarjoa uudelle työntekijälle kokeneen ammattilaisen tuki. Esimiehen pitää olla läsnä, kuunnella ja kannustaa.

Lue lisää uutisia >

banner

Liity Klubiin!

Liity Y-Studion Klubiin ja pääset yrittäjien sisäpiiriin. Saat täysin ilmaiseksi rahanarvoisia hyötyjä, jotka auttavat sinua kehittymään yrittäjänä.

Pssst...!

Täytäthän loputkin tietosi, niin voimme palvella sinua paremmin sekä tarjota sinulle parempaa sisältoä.