Kotkalaisella metsäpalveluyrittäjällä Jake Ihalaisella on elämänasenne, josta moni voisi ottaa mallia.

– Olen perusluonteeltani sellainen, ettei hirveän montaa kertaa vuodessa harmita. Viime vuonna ei ehkä kertaakaan, tänä vuonna ehkä kerran, Ihalainen naurahtaa.

Hän antaa esimerkin: jos työntekijä peruuttaa auton ryttyyn, tätä itseään jo todennäköisesti harmittaa. Pomon on turha pahastua ja mennä sättimään työntekijää. Asian vatvomisestakaan ei ole mitään iloa.

Ihalainen pitää isona etuna sitä, että on saanut harjoitella yrittäjyyttä rauhassa ajan kanssa. Hän perusti yrityksensä Jaken Pöllin vain 16-vuotiaana lukiolaisena polttopuiden myymistä varten.

– Ei silloin tullut suunniteltua pidemmälle, edes vuotta eteenpäin.

Yritys on toiminut jo lähes 15 vuotta. Yksinyrittäjästä on tullut työnantaja, jonka palkkalistoilla on 5–15 henkilöä vuodenajasta riippuen. Isoimmat opit ovat tulleet asiakkaiden kanssa toimiessa.

Paras ratkaisu asiakkaalle

Yrittämisestä tuli täyspäiväistä vasta sen jälkeen, kun Ihalainen valmistui metsätalousinsinööriksi vuonna 2013.

Toiminnan laajentumisesta hän kiittelee erityisesti asiakkaita, jotka ovat tilanneet palveluja aina uudelleen. Monet asiakassuhteista on solmittu jo vuosia sitten.

Jaken Pöllistä on kehittynyt metsäpalveluyritys, joka tekee kaikkea metsurin töistä metsäsuunnitelmien laadintaan ja pihapuiden kaatamiseen. Suurimmat asiakkaat ovat metsäalan pörssiyhtiöitä, pienimmät taas esimerkiksi yksittäisestä kannosta eroon haluavia yksityishenkilöitä.

Töiden hankkiminen ja myyminen on ollut Ihalaiselle alusta asti helppoa. Hän on oppinut, että kaikki lähtee nimenomaan asiakkaan ongelman tai tarpeen tunnistamisesta. Kaupat syntyvät, kun siihen pystyy tarjoamaan ratkaisun.

– Kun pihalla esimerkiksi kasvaa taloa varjostava puu, asiakkaalle on aivan sama, miten se kaadetaan, kunhan se häviää.

Alkuvuosina Ihalainen ajatteli asiakkaan tietävän itse parhaiten. Hiljalleen hän ymmärsi, ettei näin aina ole. Asiakkaan oikea tarve löytyy yleensä yhdessä keskustelemalla.

Paras ratkaisu voi tarkoittaa myös vaihtoehtoa, joka ei ole yritykselle taloudellisesti kannattavin. Joskus yhden puun kaataminen ei ratkaise ongelmaa. Toisinaan taas Ihalaisen tiimeineen on vakuutettava asiakas siitä, että vähempikin karsiminen riittää – ainakin aluksi.

– Usein asiakas on ratkaisuun tyytyväinen ja lopputulos on jopa parempi, vaikka liikevaihtoa tulisi vähemmän, Ihalainen sanoo.

Ulkoistaminen kannattaa

Toisinaan yritykselle tarjottuja töitä ohjataan eteenpäin kilpailijoille, kun omat resurssit eivät riitä esimerkiksi kiireen vuoksi. Ihalainen on opetellut tekemään tämän hyvillä mielin.

– Vaikka se olisi omasta liikevaihdosta pois, jos jollain toisella yrityksellä on paremmat resurssit tarjota homma, se on asiakkaalle paras mahdollinen ratkaisu.

Yksi Ihalaisen oppi onkin, ettei omien rahkeiden tarvitse riittää kaikkeen.

Alkuaikoina nuori yrittäjä teki itse kaiken mahdollisen kirjanpidosta lähtien. Kirjanpitäjän tehtäväksi jäivät lähinnä tilinpäätökset. Sittemmin töitä on ulkoistettu, ja esimerkiksi autojen ja koneiden huollot teetetään kumppaneilla.

– Ulkoistukset maksavat mutta on parempi tehdä sitä, missä on itse hyvä, Ihalainen sanoo.

Kasvu ei ole kaikki kaikessa

Jaken Pölli yltää tänä vuonna arviolta 400 000 euron liikevaihtoon. Kasvua on tullut noin 20 prosentin vuosivauhtia ja liiketoiminta on kannattavaa.

Kasvu ei ole kuitenkaan Ihalaiselle itseisarvo. Hän tavoittelee mieluummin hyvää tulosta pienellä liikevaihdolla kuin valtavaa liikevaihtoa ja heikompaa tulosta.

– Yritystoiminnassa on arvokkaampia asioita kuin liikevaihto: kelvollinen tulos, tyytyväiset työntekijät, hyvä meininki ja se, että on itse tyytyväinen. Ei näiden tarvitse tietenkään sulkea toisiaan pois.

Ihalainen ajattelee, että yritystoiminnassa voi olla tosissaan, mutta sen ei tarvitse olla vakavaa. Viiden vuoden suunnitelmaa hänellä ei ole edelleenkään. Tärkeintä on, että työt tehdään niin hyvin kuin pystytään.

Lue lisää uutisia >

banner