Mitä ikinä teetkin, pyri tekemään se paremmin kuin muut. Tämä ajatus on kantanut Kaisa Miettistä hänen yrittäjäuransa alusta asti. Sen noudattaminen on myös tuottanut tulosta.

– Ensimmäiset vuoteni näyttivät varmasti sivusta katsottuna siltä, että eihän tuossa ole mitään järkeä. Itsellä oli kuitenkin vahva visio, joka kantoi eteenpäin, Miettinen naurahtaa.

Hän on joensuulaisen ripsituotteiden valmistuttajan LashLoversin perustaja ja toimitusjohtaja. Yrityksellä on yli 300 tuotetta ja se on kouluttanut Suomessa yli tuhat ripsiammattilaista.

Ajoitus on ratkaissut yrittäjän mielestä paljon.

– Olimme liikkeellä oikeaan aikaan oman tuotemerkkimme kanssa, ja pystyimme haistamaan, mitä on tulossa, Miettinen kiteyttää.

Ovet auki yrittäjänä

Miettinen oli kymmenisen vuotta sitten äitiyslomalla, kun hän kuuli uudesta trendistä, ripsienpidennyksistä. Hän oli työskennellyt mainostoimistossa asiakasyhteyshenkilönä mutta kaipasi jotakin uutta.

Kauneudenhoitoala oli aina kiehtonut Miettistä, joten hän päätti kouluttautua ripsiteknikoksi. Vuonna 2010 hän perusti oman yrityksen ja alkoi tehdä ripsienpidennyksiä ensimmäisenä Joensuussa. Asiakkaita oli heti, ja muitakin alan yrittäjiä alkoi ilmaantua.

Miettinen törmäsi nopeasti ongelmiin niin tuotteiden kuin tekniikoiden osalta. Hän alkoi etsiä ratkaisuja, ja ahmi tietoa esimerkiksi ripsiliimojen kemiasta.

Pian kävi selväksi, että myös muut yrittäjät painivat sellaisten ongelmien kanssa, jotka Miettinen oli jo ratkaissut. Syntyi ajatus ripsienpidennysbrändistä, johon kuuluisi parhaat mahdolliset tuotteet ja kattavat koulutukset.

– Ajattelin, että tietoa riittäisi jaettavaksi muillekin. Miksei ripsiä tehtäisi kertakaikkisen hyvin? Halusin myös tarjota ammattilaisille verkoston ja taustatuen.

Oivallus antoi yritystoiminnalle uuden suunnan.

Kontakteja Aasiasta

Yksi isoimmista alkuvaiheen ponnistuksista oli luotettavien sopimusvalmistajien löytäminen. Niitä lähdettiin etsimään aluksi Aasiasta. Kontaktien luomisessa auttoi Miettisen ystävä Paula Jousmäki, josta tuli myöhemmin hänen yhtiökumppaninsa.

Yrittäjä oppi nopeasti, ettei myyntipuheisiin pidä luottaa. Vastaan tuli kaikenlaisia tuotteita, joten niitä oli testattava pitkän kaavan mukaan. Kun hyvät alkoivat erottua joukosta, Miettinen ryhtyi rakentamaan tuotesarjaa ja koko yritystä LashLoversia.

– Tein samaan aikaan pitkää päivää ripsiä asiakkaille ja valitsin kaupassa halvimman mahdollisen juuston. Kaikki raha meni LashLoversin toiminnan käynnistämiseen ja myöhemmin yrityksen kehittämiseen.

Hyppy uudelle tasolle

Aivan uuteen mittakaavaan liiketoiminta singahti vuonna 2014, kun yritys toi markkinoille uudenlaisen volyymiripsitekniikan.

– Kun uusi tekniikka julkistettiin Facebookissa, pyöritin vielä yritystäni yksin. Puhelin soi sen jälkeen lakkaamatta ja sähköposti tulvi viestejä asiasta kiinnostuneilta ammattilaisilta. Arvioin sen kymmenkertaistaneen liiketoiminnan hetkessä, Miettinen muistelee.

Ei mennyt kauaa, kun hänen miehensä jätti työnsä ja tuli mukaan yritykseen. Hän oli seurannut vierestä, kun vaimo teki töitä yötä päivää. Miettistä huolestutti se, että yrittäjyydestä alkoi kadota kaikki ilo.

– Minun olisi pitänyt iloita siitä, että homma lähti pyörimään mutta olinkin oman jaksamisen äärirajoilla. Onneksi ymmärsimme, että töitä oli jo toiselle ihmiselle.

Omat rajat hukassa

Omien rajojen hahmottaminen on ollut Miettiselle vaikeaa. Hän arvelee sen olevan yrittäjien ammattitauti.

– Olen onnistunut aiheuttamaan itselleni järjettömän kiireen ja paineen, kun en ole hahmottanut, että minullakin on vain 24 tuntia vuorokaudessa. Eikä koko sitäkään aikaa pitäisi mielellään tehdä töitä.

Miettinen myöntää, että apua olisi voinut pyytää jo aiemmin. Hänen isoimpia oppejaan yrittäjänä onkin se, ettei kaikesta tarvitse selviytyä yksin. Asioita voi joko yrittää ratkaista itse tai sitten voi etsiä henkilön, joka osaa ratkaista ne.

Nyt LashLoversissa työskentelee viisi henkilöä. Sen lisäksi mukana on kahdeksan henkilön tiimi alan ammattilaisia. He hoitavat muun muassa asiakaspalvelua ja koulutuksia omilla toiminimillään.

Laatu edellä

Vuonna 2017 LashLoversin liikevaihto oli lähes 700 000 euroa ja tulosta syntyi 160 000 euroa. Kuluvana vuonna yritys on satsannut paljon tuotekehitykseen ja esimerkiksi uuteen verkkokauppaan. Kaisa Miettinen toivoo sen näkyvän luvuissa ensi vuonna.

Laatu, tuotekehitys ja edelläkävijyys ovat keskeisiä sanoja yrityksen tarinassa. Tavoitteena on tuoda markkinoille tuotteita, joita muilla ei ole. Valikoimaan on tulossa myös muita kosmeettisia tuotteita, ja ensimmäiset oman tuotekehityksen tulokset ovat jo myynnissä.

Miettinen odottaa korkeaa laatua tuotteiden lisäksi asiakaspalvelulta. Laadun takaamiseksi yrityksellä on esimerkiksi oma sertifikaattijärjestelmä koulutetuille ammattilaisille.

Miettisen on yllättänyt se, kuinka paljon tunteita yrittämiseen liittyy erityisesti yrityksen alkuvuosina. Hän on tehnyt töitä sen eteen, ettei suhtautuisi varsinkaan vastoinkäymisiin liian tunteikkaasti.

– On pitänyt opetella voimaan hyvin niinäkin päivinä, kun yrittäjyys ei näytä valoisia puoliaan.

4 x Kaisa Miettisen oppeja yrittäjänä

”Yrittäjä tarvitsee vahvaa visiota. Valmistaudu tekemään sinnikkäästi töitä unelmasi eteen. Pyri tekemään juttusi paremmin kuin muut. Älä pelkää liiaksi epäonnistumisia, niistä saa yleensä parhaimmat opit.”

Tee liiketoimintasuunnitelma huolellisesti ja palaa siihen, kun vauhti alkaa olla päällä. Tarkista, kuinka olit suunnitellut asioiden menevän ja tarvitseeko suunnitelmaa kenties päivittää. Perusteellisesti tehty liiketoimintasuunnitelma haastaa ideaa oikealla tavalla. Myös yritystoiminnan kustannuksista ja tuloista on oltava mahdollisimman tarkat arviot.”

”Apua kannattaa pyytää rohkeasti. Ymmärsin esimerkiksi jo varhain, ettei oma tietämykseni ripsiliimoissa käytetyistä kemikaaleista tai kemikaalilainsäädännöstä riitä. Siksi etsin avukseni asiantuntijoita. Sain myös apua, kontakteja ja tärkeää tietoa Joensuun Tiedepuiston yrityshautomosta, johon pääsin yritykseni kanssa.”

”Jos nyt perustaisin yrityksen, ottaisin suosiolla lainaa alkuinvestointeihin. Se olisi auttanut etenemään nopeammin ja tehnyt mahdollisesti alkuvuosista hiukan kevyempiä.”

Lue lisää uutisia >

banner