Rakennusyhtiö Fira on kehittynyt 15 vuodessa nollasta satoja miljoonia euroja liikevaihtoa tahkoavaksi yritykseksi. Jussi Aho on ollut perustamassa yritystä ja toiminut sen toimitusjohtajana kohta kymmenen vuotta.

Kasvuyrityksen johtaminen on vaatinut johtajaa päivittämään omia toimintatapojaan. Aho puhuu erilaisista horisonteista, jotka siintävät tulevaisuudessa. Hänen mielestään on tärkeää yrittää nousta koko ajan horisonttitasoilla ylemmäs. Se tarkoittaa kovien tavoitteiden ja kovan vaatimustason asettamista.

– Itseään pitää pystyä koko ajan skaalaamaan, ja kalenterin pitää näyttää aina erilaiselta kuin kaksi vuotta aiemmin. Päivittäisen tekemisen pitää muuttua, Aho sanoo.

Ahon oma tekeminen on muuttunut hiljattain niin, että hän keskittyy yhä enemmän yritysryppään kansainvälistymiseen. Yrityksen kasvaessa johtamisen rooli korostuu. Toisaalta johtajan on osattava antaa tilaa myös muille.

– Jos olet toisten tiellä, he eivät saa itsestään täyttä potentiaalia irti.

Vaikka omaa tai yrityksen tulevaisuutta voi suunnitella, pitää jättää tilaa myös vaistoille ja intuitiolle.

– Kannattaa miettiä, mitä tavoittelee, koska tavoitteilla on tapana toteutua, Aho sanoo.

Rakennusalan puhemies

Ahon johtama Fira työllistää noin 250 työntekijää. Yhtiön liikevaihdon arvioidaan ylittävän 200 miljoonan euron rajan tänä vuonna.

Ahoa on luonnehdittu mediassa rakennusalan uudistajaksi ja puhemieheksi. Hänen johdollaan Firan tytäryhtiö Fira Palvelut esimerkiksi ryhtyi syksyllä 2016 tekemään valtavan mediahuomion saaneita kahden viikon putkiremontteja.

Aho on puhunut esimerkiksi digitalisaation ja vuorovaikutuksellisuuden puolesta. Hänen mukaansa digitalisaatio muuttaa tietopohjaa yhtenäisemmäksi ja avaa mahdollisuuksia, joita ei aiemmin ollut. Asiakas voi esimerkiksi seurata rakentamisen edistymistä reaaliajassa. Läpinäkyvämpi toiminta on yritykselle tehokkaampaa, ja samalla asiakastyytyväisyys paranee.

Ahoa on myös kehuttu muun muassa räväkkää viestintää ja yrityskulttuuria ymmärtäväksi toimitusjohtajaksi. Kesällä ProCom Viestinnän ammattilaiset valitsi hänet Vuoden johtajaksi.

Yrityskulttuuri rakentuu arjessa

Aho muistuttaa, että yrityskulttuurin rakentaminen ei ole yhden miehen show, vaan siinä on mukana koko yrityksen henkilöstö. Hänestä hyvä yrityskulttuuri rakentuu päivittäin yrityksen arjessa.

– Menestys on kulttuuri + strategia + päivittäistyöt. Siinä on se kivijalka, minkä päälle on hyvä rakentaa, Aho sanoo.

Kulttuuriin liittyvät oleellisesti arvot. Firan pääarvo on luottamus. Luottamusta syntyy, kun yrityksessä on hyvä ja avoin vuorovaikutus, jota bisnesmalli, työskentelytavat ja tilaratkaisut tukevat.

Aho siteeraa tutkija Esko Kilpeä, joka on sanonut, että arvot ovat jokaisen ihmisen päässä, mutta kyse on siitä, että ne ovat yhteensopivia samassa työyhteisössä toimivien ihmisten kesken. Toisin sanoen arvoja ei tarvitse toistella papukaijamaisesti, vaan pitää kysyä, tuntuvatko ne henkilökunnasta hyviltä ja voiko henkilöstö sitoutua niihin.

Ahon mukaan tärkeintä on kuitenkin se, että yrityksen bisnes on linjassa päivittäistekemisen kanssa. Firassa se näkyy niin, että yhtiö ei vain osta maata, rakenna taloa ja myy asuntoja. Kaikissa hankkeissa otetaan asiakas mukaan kehittämiseen jo hyvissä ajoin.

Kun asiakkaat, työntekijät ja muut sidosryhmät tottuvat toimintakulttuuriin, luottamus lujittuu ja yrityskulttuuri vahvistuu.

– Kaikki, jotka osallistuvat, tottuvat siihen, että hommia tehdään yhdessä, Aho tiivistää.

Hänestä on tärkeää luoda työpaikalle ilmapiiri, jonka ihmiset kokevat välittömäksi ja tasavertaiseksi. Johtajienkaan ei pidä piiloutua suljettujen ovien taakse vaan olla helposti tavoitettavissa.

Ongelmien pitää vaihtua

Kun Aholta kysyy, miten Firassa ratkotaan väistämättä eteen tulevia ongelmia, hän heittäytyy filosofiseksi, kääntää kysymyksen nurinniskoin ja kertoo esimerkin.

Aho oli vaimonsa kanssa kävelyllä puistossa, ja keskustelu ajautui siihen, kuinka vaikeiden ongelmien kanssa he molemmat ovat päivittäin töissään tekemisissä. Mutta eihän se ole mikään katastrofi, sillä eikö työ useimmiten ole nimenomaan ongelmien ratkaisua, Aho mietti. Omalla asennoitumisella voi vaikuttaa moneen asiaan.

– Tärkeintä on, että ongelmat vaihtuvat.

Esimerkki kertoo Ahon suhtautumisesta elämään. Hän sanoo saavansa inspiraatiota yhtä lailla johtamisguruilta kuin vaikkapa omilta pojiltaan arjessa. Mistä tahansa keskustelusta voi syntyä uusia ideoita.

Esko Kilveltä Aho on omaksunut myös sen, että oppiessaan joltakin ihmiseltä jotakin, tämä ihminen alkaa elää sisälläsi. Tätä ajatusta Aho sovelsi viime kesänä soittaessaan hyvän juhannuksen toivotukset filosofi Esa Saariselle, joka on muun muassa pitänyt etiikkavalmennusta Firassa.

– Sanoin, että kiitos, Esa. Vaimoni elämä on nykyään parempaa, kun minussakin elää pieni Esa Saarinen.

3 x Jussi Ahon johtamisvinkit

Ole aito. Johtajan on oltava oma luonnollinen itsensä ja nojattava omiin vahvuuksiinsa. Teeskentely ei johda mihinkään hyvään.

Kokoa hyvä tiimi. Ympärille kannattaa koota joukko ihmisiä, jotka paikkailevat johtajan heikkouksia.

Tavoittele taivaita. Tuloksia syntyy, kun vaatimustaso ja tavoitteet ovat korkealla. Myös ennakkoluulottomuus on tärkeää.

Lue lisää uutisia >

banner

Liity Klubiin!

Liity Y-Studion Klubiin ja pääset yrittäjien sisäpiiriin. Saat täysin ilmaiseksi rahanarvoisia hyötyjä, jotka auttavat sinua kehittymään yrittäjänä.

Pssst...!

Täytäthän loputkin tietosi, niin voimme palvella sinua paremmin sekä tarjota sinulle parempaa sisältoä.