Tuotteen tai palvelun alihinnoittelu on yksi suurimmista synneistä, joihin yrittäjät sortuvat. Siihen langetaan erityisesti yrityksen alkuvaiheessa, mutta myös murrosvaiheessa olevat yritykset hakevat halvemmilla hinnoilla itselleen lisää tilauksia tai kauppaa.

– Alihinnoittelua syntyy, kun ei tunneta asiakkaita, markkinoita eikä välttämättä yrityksen kustannusrakennetta. Kuinka laatu voi pysyä, jos jatkuvasti alihinnoitellaan? ihmettelee Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Tommi Tervanen.

Hänellä on alihinnoittelusta myös omakohtaisia kokemuksia. Parhaimmillaan tai pahimmillaan asiakas sai Kotipizzasta pitsan alle vitosella. Hintaan sisältyi myös juoma.

Tervanen kouluttaa yrittäjiä uusimmassa Y-Koulussa, jonka aiheena on hinnoittelu.

Pitkän yrittäjäuran tehnyt Tervanen puhuu koulutuksessa muun muassa kolmesta hinnoittelun mallista, käänteisestä halpuuttamisesta ja kannustaa yrittäjiä rohkeasti nostamaan hintoja.

– Markkinapohjaisessa hinnoittelussa pitää tehdä hintapositiotutkimus, jossa asetetaan kilpailijat x- ja y-akselille hinnan ja laadun perusteella. Sen jälkeen pistetään oma yritys akselille. Katetuottohinnoittelu on puolestaan yleisin hinnoittelun malli ja se sopii kaikille yrityksille. Arvopohjaisessa hinnoittelussa näkyy brändivaikutus. Arvojen kautta yritykset pääsevät todella paljon parempiin katteisiin, Tervanen sanoo.

Yrittäjät kokevat oikean hinnoittelun haasteellisena ja jopa vaikeana. Y-Studion Hallitse talouttasi -testiin vastanneista 56 prosenttia ilmoittaa osaavansa hinnoitella tuotteen tai palvelun oikein. Käänteisesti, 46 prosenttia vastaa myyneensä välillä alihintaan, eikä myöskään huomioi hinnoittelussa kaikkia kuluja. Pääset tekemään testin täältä.

Aiemmat Y-Koulut ovat katsottavissa täältä. Aiheina ovat talouden hallinta, tietoturva, rekrytointi, yrittäjän hyvinvointi ja myynti.

Lue lisää uutisia >

banner