Yrittäjänä joutuu tekemään paljon vaikeita päätöksiä.

Kun matkatoimisto Kon-Tiki Toursin toimitusjohtajalta Timo Saranpäältä kysyy hänen yrittäjän uransa kovinta paikkaa, hän mainitsee ensimmäisenä haastavat henkilöstökysymykset. Sellaisia ovat olleet esimerkiksi epäonnistuneet rekrytoinnit. Onneksi näitä tilanteita ei ole usein.

Henkilöstökysymykset ovat silti valvottaneet kerran, jos toisenkin.

– Ei niihin pysty suhtautumaan vain kylmänä asiana, Saranpää sanoo.

Hänelle hankalimpia ja ikävimpiä päätöksiä ovat olleet ihmisten irtisanominen.

– Oli ne mistä syystä hyvänsä, koen silloin epäonnistuneeni, kun mennään siihen pisteeseen asti. Silloin helposti syyttää itseään.

Näiden tunteiden ylitse pääsemisessä ovat auttaneet keskustelut omien sparraajien ja mentorien kanssa. Saranpää korostaa, että kokemuksista pitää myös ottaa opiksi, jotta samaa virhettä ei toistaisi.

Ekonomista yrittäjäksi

Saranpää perusti ensimmäisen yrityksensä henkilöstöravintolaketjun yhtiökumppanin kanssa 1990-luvun puolivälissä. Päätös yrittäjäksi ryhtymisestä oli hänelle itsestään selvä, mutta liikeideaa ja aloittamishetkeä piti silti pohtia pitkään.

– Lukiossa en ollut tietoinen tilastoista, joiden mukaan ekonomit eivät yleensä ryhdy yrittäjiksi. Itse ajattelin päinvastoin ja pidin KTM-tutkintoa mainiona koulutuksena tulevalle yrittäjälle, Saranpää naurahtaa.

Uudet yrittäjät valmistautuivat sparraamalla ideaansa laajasti eri tahojen kanssa.

– Yksi parhaista ideoista liikeidean kehittämiseen tuli potentiaaliselta sijoittajalta. Konsepti muuttui perinteisestä franchisingista osaomistajayrittäjyyteen. Uskon, että se oli oikea ratkaisu.

Henkilöstöravintojaketju myyntiin monikansalliselle ISS-konsernille kymmenisen vuotta sitten.

Motivaation täytyy säilyä

Ratkaisukeskeisestä asenteesta on yleensä hyötyä yrittäjänä. Saranpää tunnistaa piirteen itsessään, mutta kokee myös pohtivansa ajoittain liikaa.

– Joskus olen ehkä vähän turhankin kärsivällinen. Odotan ja toivon, että asiat ratkeavat, kun pitäisi jo toimia. Onneksi olen oppinut pääsemään tuosta irti ja ymmärtänyt, että hyvä usein riittää eteenpäin pääsyyn.

Ellei ratkaisuja löydä, haasteet muuttuvat Saranpään mukaan stressaaviksi tilanteiksi, jotka syövät yrittäjän omaa motivaatiota. Siksi huonokin päätös on joskus parempi kuin ei päätöstä lainkaan.

– Ei ole lainkaan tavatonta, että yrittäjä lopettaa toiminnan, koska ei enää jaksa taistella arkisten ongelmien kanssa.

Ihana kamala asiakaspalaute

Arkisista haasteista Saranpää mainitsee esimerkkinä reklamaatiot. Hän on oppinut palvelubisneksessä, että niitä voi tulla varsin vähäpätöisen tuntuisista asioista. Joukosta pitää tunnistaa ne, jotka vaativat reagointia.

Saranpää kertoo, että esimerkiksi ravintolaketjun hankintapäätökset saattoivat jättää tarjonnasta pois jonkun asiakkaan mielituotteen.

– Jos jokaisen palautteen perään lähtee pomppimaan, tekeminen menee tempoiluksi. On osattava seuloa, mitkä palautteista kehittävät toimintaa, ja toisten on uskallettava antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Matkatoimistobisneksessä taas Saranpää kohtaa usein rakentavaa palautetta ohjelmien sisällöistä, liikkumisesta, etäisyyksistä ja ajopäivien pituuksista. Niitä kannattaa kuunnella.

Matkatoimistoyrittäjäksi Saranpää päätyi ravintoloista luopumisen jälkeen. Hän oli toiminut pitkään myös kouluttajana ja konsulttina, mutta halusi rinnalle jotain uutta.

Niinpä hänestä tuli erikoismatkoja järjestävän matkatoimiston vähemmistöosakas vuonna 2006. Sen jälkeen useampi pieni matkatoimisto yhdistyi Kon-Tiki Toursiksi. Vuonna 2016 Saranpään omistama Sadanpäämies-yhtiöt osti koko yhtiön osakekannan.

Kon-Tiki Tours järjestää luonto-, kulttuuri- ja opintomatkoja ympäri maailmaa erilaisille yhdistyksille, yhteisöille, yrityksille ja harrasteporukoille. Lisäksi se tekee lukijamatkoja yhteistyössä eri medioiden kanssa. Kon-Tiki Toursin liikevaihto on noin 4,7 miljoonaa euroa.

Ratkaisevat rekrytoinnit

Saranpään mielestä ihmisten kanssa tekeminen on palvelubisneksen suola. Rekrytoinneissa onnistuminen on ollut ratkaisevaa. Ravintolaketjun rakentaminen opetti paljon esimiestyön merkityksestä.

– Ravintolan esimiehen varassa joko onnistuttiin tai epäonnistuttiin. Rekrytoinnistahan ei voi olla ikinä satavarma.

Saranpään mukaan rekrytointivaiheessa keskeistä on, kohtaavatko arvot ja tavoitteet. Hän on pyrkinyt selvittämään tätä tarkistamalla huolellisesti henkilöiden taustat ja käymällä näiden kanssa perusteelliset keskustelut.

Saranpään yksinkertainen mutta tärkeä oppi on: jos ongelmia ilmenee, puutu niihin mahdollisimman aikaisin.

– Aloittelevalle yrittäjälle toivon viisautta kuunnella mentoreita. Kaikkea ei tarvitse opetella kantapään kautta.

Saranpäälle sparraajia ovat olleet tilanteesta riippuen esimerkiksi yhtiökumppani, yrityksen hallitus, kirjanpitäjä tai ulkopuolinen konsultti.

Henkilöstökysymyksissä hän on tukeutunut myös eri järjestöjen työnantajapalveluihin. Saranpää on muun muassa Suomen Ekonomien pitkäaikainen puheenjohtaja.

Kuinka onnistua rekrytoinneissa, ja miten rakennetaan hyvää työnantajamielikuvaa? Rekrytoinnin asiantuntija, Eminen Susanna Rantanen kouluttaa Y-Koulussa yrittäjiä löytämään ”hyvät tyypit”. Katso video.

4 x Timo Saranpään opit yrittäjänä

Keskittyminen oikeisiin asioihin. ”Ekonomina tietysti mielellään näpräisi paljon talouden yksityiskohtien kanssa, mutta ne eivät ratkaise peliä. Hallinto ja talous pitäisi osata hoitaa mahdollisimman tehokkaasti niin, ettei se vie liikaa resursseja. Tärkeintä on keskittyä liiketoiminnan sisältöjen, ihmisten johtamisen, laadun ja tehokkuuden kehittämiseen. Tällainen pilkunviilaaja laskennan mies on joutunut nöyrtymään siinä, ettei keskity rakentamaan raportteja vaan analysoimaan niitä ja kehittämään liiketoimintaa.”

Tilitoimiston valinta. ”Tilitoimiston valinta on iso juttu alkuvaiheesta lähtien. Yrittäjän on tärkeää löytää kumppani, jonka kanssa homma toimii. Kirjanpitäjä voi olla jossakin kohtaa myös sparraaja. Olen nähnyt konsultin roolissa yrittäjiä auttaessani sitä, kun tilitoimisto on pettänyt. Ne ovat kurjia tilanteita setviä jälkikäteen, ja silloin koetellaan yrittäjän stressinsietokykyä.”

Panokset myyntiin. ”Myyntiin keskittyminen on yksi tärkeimmistä jutuista. Olen välillä mennyt hieman etukenossa ja ottanut riskiä, kun olen palkannut myyntivoimaa vähän liikaakin. Mieluummin kuitenkin niin päin. Sitä ei voi myöskään väheksyä, millaisen brändikokonaisuuden onnistuu rakentamaan. Fiilikset ovat tärkeitä siinä, kuinka saadaan myyntiä aikaan. Valinta ei ole aina hinnasta kiinni, vaan usein myös siitä, kenen kanssa halutaan käydä kauppaa.”

Ihmiset ratkaisevat. ”Yritys ei innovoi, kehitä tai myy mitään, sen tekee aina ihminen.”

Lue lisää uutisia >

banner