Valkeakoskella sijaitsevan autoliike ST-Autokeskuksen yrittäjien kelpaa vihdoin hengähtää. Janne Viitasen, Heikki Mäkisen, Petri Kalliokosken ja Arto Meskasen vuonna 2013 perustama yritys alkaa olla tilanteessa, jossa alkukankeudet ovat jäämässä taakse ja toiminta vakiintua.

– Alan markkinatilanne on ollut koko ajan haasteellinen, mutta nyt voimme panostaa pelkän alkumarkkinoinnin lisäksi muun muassa asiakassuhteiden parantamiseen ja kasvuun, kertoo ST-Autokeskuksen toimitusjohtaja Janne Viitanen.

Käytettyihin henkilö- ja hyötyajoneuvoihin erikoistuneen yrityksen tarina on ollut alan vaikeuksista huolimatta menestyksekäs. Viime vuonna ST-Autokeskuksen liikevaihto ylitti jo 7,5 miljoonaa euroa, ja yritys työllistää parikymmentä henkilöä.

Yritys on myös palkittu Pirkanmaan vuoden uusyrityksenä. Tunnustuksen antoi Tampereen seudun Uusyrityskeskus Ensimetri, joka tuli nelikolle tutuksi jo yrittäjyyden alkumetreillä.

Perusasiat haltuun

ST-Autokeskuksen perustajat vierailivat ensimmäisen kerran yritysneuvojan luona jo vuonna 2012.

– Meillä oli kaikilla vahva osaaminen alalta. Tarvitsimme kuitenkin paljon tukea yrityksen perustamiseen liittyviin perusasioihin. Halusimme tehdä asiat oikeassa järjestyksessä ja selvittää, mihin tukiin olisimme oikeutettuja, Viitanen kertoo.

Liikeidea oli syntynyt hiljalleen työn lomassa. Viitanen, Mäkinen, Kalliokoski ja Meskanen olivat työskennelleet pitkään samalla alalla, ja he olivat tunteneet toisensa kauan työkuvioiden kautta.

Yrityksen perustamisesta heillä ei kuitenkaan ollut kokemusta. Viitasen mukaan heille oli siksi itsestäänselvää hyödyntää kaikki mahdollinen apu, kuten yritysneuvonta. Erityisen tärkeää apu oli siksi, että uudet yrittäjät havittelivat toimitiloja kaupungilta.

Myös rahoituksen järjestäminen oli iso, uusi asia, johon nelikko kaipasi tukea. Lisäksi kaksi yrityksen perustajista haki starttirahaa.

Uusyrityskeskus Ensimetrin yritysneuvoja Jukka Huilla muistaa ensimmäisen tapaamisen hyvin. Tulevat yrittäjät olivat tehneet läksynsä hyvin, eikä heidän liiketoimintasuunnitelmaansa tarvinnut juuri kyseenalaistaa.

– He olivat hyvin vastaanottavaisia ja ymmärsivät, että vaikka alan osaaminen on hyvin hallussa, heillä ei välttämättä ole yrityksen pyörittämisestä kattavaa kokonaiskuvaa, Huilla kertoo.

Moni yritystä perustamassa oleva käy Huillan mukaan yritysneuvonnassa vain kerran tai pari. Lähes puolet neuvojan pakeille tulevista päättää lopulta jättää yrityksen perustamatta.

ST-Autokeskuksen perustajien kanssa keskustelut jatkuivat tavallista pidempään, sillä Huilla auttoi heitä konkreettisesti varsinkin toimitilasopimukseen liittyvien paperitöiden kanssa.

Apua moneen asiaan

ST-Autokeskus solmi toimitilasopimuksen Valkeakosken kaupungin kanssa vihdoin vuonna 2015 ja pääsi muuttamaan uusiin tiloihin. Ne olivat iso parannus aiempiin, pieniin tiloihin nähden, joissa yritystoiminta oli aloitettu.

Sittemmin toiminta on koko ajan kasvanut. Samoissa tiloissa toimii nykyisin myös katsastuskonttori, ja lisäksi yritys tekee merkkihuoltoja.

Yritysneuvojan pakeilla yrittäjät ovat käyneet vuosien varrella useammankin kerran.

– Perustimme kasvun myötä myöhemmin toisen yhtiön, joten saimme myös siihen hyviä neuvoja. Toisen yhtiön perustaminen oli järkevää, koska halusimme laajentaa toimintaa merkkihuoltoihin, Janne Viitanen kertoo.

Luottamusta tarvitaan

Kaikkien yritysneuvontaan hakeutuvien kanssa käydään läpi tietyt perusasiat. Huillan mukaan heidän kanssaan keskustellaan siitä, missä järjestyksessä yrityksen perustamisasiat hoidetaan ja miten esimerkiksi starttirahaa haetaan.

Lisäksi käydään läpi laskelmia, yrityksen kannattavuutta ja sitä, ketkä voisivat olla yrityksen potentiaalisia asiakkaita.

– Kun luottamuksellinen suhde syntyy, saatamme päätyä sellaisiin ratkaisuihin, joita tuleva yrittäjä ei olisi alussa osannut edes ajatella.

Hyvää asiakassuhdetta varten tarvitaan molemmin puolista luottamusta. Huillasta on hienoa olla mukana prosesseissa, joissa liikeideasta rakentuu uutta yritystoimintaa.

Janne Viitanen pitää yritysneuvonnan tarjoamaa apuna kullanarvoisena. ST-Autokeskus on kasvanut hallitusti, joskin hieman alkuperäisiä suunnitelmia hitaammin. Odotettua hitaampi kasvu johtuu Viitasen mielestä ennen kaikkea alan epävakaasta tilanteesta.

Yrittäjyydessä Viitasen on yllättänyt paitsi työmäärä, myös se, miten yrittäjille suunnatut tuet painottuvat yrityksen perustamisen alkuvaiheeseen.

– Uuden yrittäjän edut ovat todella pieniä, eivätkä edut lisäänny, kun yritysvuosia kertyy. Yrittäjyyteen kannustetaan paljon, mutta toivoisin, että oikeita kannustimia olisi tarjolla nykyistä enemmän.

5 x Uuden yritystoiminnan suunnitteleminen

Selvitä, ketkä ovat asiakkaitasi. Yrittäjän täytyy tietää, keitä potentiaaliset asiakkaat ovat. Yritysneuvoja Jukka Huillan mielestä yrityksen toiminnalle täytyy olla jokin tarve ennen kuin liiketoimintasuunnitelmaa kannattaa tehdä.

Kysy apua. Aloittelevan yrittäjän kannattaa hyödyntää uusyrityskeskusten palveluita mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Kokeneilta neuvojilta saa apua hyvinkin konkreettisiin asioihin. Apua voi hakea paitsi perustamisvaiheessa, myös myöhemmin, kun yritys on jo perustettu.

Tee liiketoimintasuunnitelma. Hyvin tehty liiketoimintasuunnitelma on jokaisen yritystoimintaa miettivän kulmakivi. Huilla neuvoo dokumentoimaan suunnitelmaan ainakin yrityksen liikeidean, SWOT-analyysin, resurssit, potentiaalisen asiakaskunnan, myynnin toimenpiteet ja kannattavuuslaskelmat.

Laske kannattavuus. Yrityksen kannattavuutta voi mitata usealla erilaisella mittarilla. Laskelmat kannattaa aloittaa esimerkiksi selvittämällä, miten paljon liikevaihtoa on saatava, jotta se riittää kaikkiin toiminnan kuluihin, yrittäjän ansioon ja mahdollisen alkurahoituksen takaisinmaksuun.

Valitse sopiva yritysmuoto. Moni tuleva yrittäjä pohtii toiminimen perustamista. Sopivan yhtiömuodon valinta riippuu kuitenkin siitä, millainen yrityksestä halutaan tulevina vuosina. Toiminimi sopii useimmiten hyvin yhden hengen pyörittämään yritystoimintaan, kun tämä myy työsuoritteita tai asiantuntemusta. Jos henkilökuntaa tai yrittäjiä on useita tai myynti painottuu enemmän tuotteisiin, yleisin valinta on osakeyhtiö. Huilla huomauttaa, että muut yritysmuodot tulevat harvoin kyseeseen.

Lue lisää uutisia >

banner