Jokainen yrittäjä tekee virheitä, mutta niitä on turha jäädä murehtimaan. Näin ajattelee moniyrittäjä, Kokemuksia.fi-yrityksen toimitusjohtaja Johannes Karjula.

– Pitää lähteä miettimään välittömästi, miten ongelmat vältetään jatkossa ja mitä nyt heti voidaan heti asian ratkaisemiseksi, Karjula sanoo.

Hän on huomannut, että avoimuus ja ongelmanratkaisukyky helpottavat arkea ja säästävät aikaa.

Konkreettinen esimerkki tulee viime vuoden elokuulta, kun Kokemuksia.fi:n kolmihenkinen tiimi oli Yhdysvalloissa kuvaamassa materiaalia suomalaistaustaisille yritysasiakkailleen.

Kolmen ja puolen viikon kuvausreissu yhdeksässä osavaltiossa oli päättymässä, kun tapahtui jotakin hirveää: kuvauskalusto varastettiin lukitusta autosta yleisellä parkkipaikalla, kun ryhmä oli vessatauolla. Kaikki reissussa kuvatut materiaalit katosivat, sillä niiden tallettaminen pilvipalveluun ei ollut onnistunut.

Kun Suomessa tapahtuman aikaan ollut Karjula kuuli tapauksesta, hän alkoi miettiä heti yrityksen muun johdon kanssa, miten seuraavaksi toimitaan. Piti esimerkiksi tiedottaa tilanteesta asiakkaille mahdollisimman nopeasti ja sulkea varastettujen laitteiden tilit ja yhteydet, etteivät materiaalit pääsisi väärään levitykseen.

– Jo seuraavana päivänä päätimme, että kaikki matskut tehdään uusiksi, eikä se maksa asiakkaille mitään, Karjula sanoo.

Uusi kuvausreissu järjestettiin nopeasti: lokakuuhun mennessä kaikki materiaalit oli toimitettu asiakkaille sovitusti.

Vaikka kyse oli kymmenientuhansien eurojen arvoisesta materiaalista, oli tärkeää katsoa heti eteenpäin. Varmuuskopioiden ottamatta jättäminen oli tietysti virhe, mutta syyttely ja vastuunpakoilu olisi ollut ajanhukkaa.

– Nyt meillä on kaikille ulkomaan kuvausreissuille järjestetty riittävän nopeat verkkoyhteyspisteet varmuuskopioille, Karjula kertoo.

Monta rautaa tulessa

Karjula on ollut vajaan kymmenvuotisen yrittäjäuransa aikana mukana noin kymmenessä yrityksessä. Kaikki alkoi opiskeluaikoina verkkosivujen tekemisestä, kun Karjula tarvitsi rahaa kihlasormuksiin ja yhteenmuuttoon puolisonsa kanssa.

Hän soitteli puolituttuihin firmoihin ja kertoi, mitä osaa ja mitä haluaa opetella. Hän oli valmis tinkimään myös hinnoistaan.

– Olin rehellinen omasta osaamisestani. Se toi nuorelle yrittäjälle mahdollisuuksia.

Kun Karjula alkoi saada nimeä ja asiakaskuntaa verkkosivujen tekijänä, hän alkoi tarjota laajemminkin myyntiä tukevia ratkaisuja. Tällä tavalla hän lähti osakkaaksi pariin rakennus- ja remonttialan firmaan, jotka tarvitsivat myynti- ja markkinointiosaamista. Karjula on ollut mukana myös muun muassa digimarkkinointitoimistossa ja parissa pienemmässä startupissa.

Luultavasti tunnetuin Karjulan hankkeista on Satokausikalenteri, joka on alun perin hänen veljensä Samulin idea. Sen kautta Karjula päätyi mukaan myös Jyväskylässä ja Helsingissä toimivan EGG-ravintolaketjun toimintaan. Hiljattain Karjula on aloittanut pörssiyhtiö Talenomin hallituksen jäsenenä.

Karjula sanoo yrittäjyytensä pohjimmaiseksi motiiviksi sen, että pystyy löytämään fiksuja ratkaisuja oikeisiin ongelmiin. Esimerkiksi Kokemuksia.fi syntyi siksi, koska yrityksillä on hänen mukaansa todellinen tarve aidoille asiakaskokemuksille ja riippumattomille sisällöille.

Myynti heti käyntiin

Karjula on tehnyt taipaleellaan virheitä siinä missä kuka tahansa yrittäjä. Yksi hänen neuvonsa yrittäjäksi haluaville on, että syyllinen löytyy aina peilistä. Toisin sanoen yrittäjä on vastuussa siitä, millaisia kumppaneita ja työntekijöitä valitsee.

Karjulan mielestä myyminen kannattaa aloittaa heti, kun on olemassa tuote tai idea, jonka joku voi ostaa. Silloin saa myös tärkeää palautetta tuotekehitystä varten.

Samalla on pidettävä huoli siitä, että tuotanto pysyy perässä. Se onnistuu vain seuraamalla kassavirtaa alusta saakka tiiviisti. Yksi Karjulan tärkeimmistä opeista onkin, että pelkästään myyntilukuihin ei saa luottaa sokeasti.

– Myynnistä tulee myös kuluja, se aiheuttaa investointeja, rekrytointeja ja markkinointia. Jos ei näe kassan pohjaa, mistä ihmeestä niitä kuluja maksetaan? Yritys voi tehdä vaikka konkurssin, vaikka myynti kävisi hyvin.

Hyväksi myyntiesimerkiksi omalta uraltaan Karjula nostaa Kokemuksia.fi:n alkutaipaleen. Hän oli printannut ja laminoinut asiakkaille tekemiään tarinoita, ja kävi esittelemässä niitä isoissakin yrityksissä. Hän kertoi rehellisesti, että referenssejä ei ole vielä paljon, mutta myi samalla ajatusta, mitä yritys voi tarjota kasvaessaan.

– Istuin ja jännitin isojen pörssiyhtiöiden auloissa laminaattilaput kädessä. Oli pakko saada kauppaa, koska tarvitsimme asiakkaita. Tuntuu hyvältä, kun se onnistui.

5 x Johannes Karjulan vinkit yrittäjyyteen

Valitse kumppanisi tarkasti. Johannes Karjulan mielestä vanhoihin tuttuihin tai parhaisiin kavereihin ei kannata luottaa sokeasti liikeasioissa. He eivät välttämättä ole parhaita ihmisiä edistämään asioita. On tärkeää löytää samanhenkisiä, osaavia, intohimoisia ja yrittäjähenkisiä kumppaneita.

Rakenna visio vuosien päähän. Karjulan mielestä yrittäjän on tärkeää määrittää jo alkuvaiheessa pitkän ajan visio, jota kohti yrityksen on tarkoitus mennä. Kannattaa rakentaa rohkea 3- tai 5-vuotistavoite ja strategia ja sen jälkeen välitavoitteita, joiden avulla edetä.

Ratko todellisia ongelmia. Älä perusta liikeideaa pelkästään tuttujen tai sukulaisten kannustukseen, vaan varmista jo etukäteen, että ulkopuolisetkin ovat valmiita maksamaan tuotteesta tai palvelusta. Silloin idealla ratkotaan oikeita eikä keksittyjä ongelmia.

Tarjoa aina lisäarvoa. Vaikka kaikille asiakkaille ei saisi myytyä, Karjula kehottaa tarjoamaan heille silti apua ja lisäarvoa niin paljon kuin mahdollista. Jonain päivänä siitä on varmasti hyötyä.

Pidä huoli itsestäsi. Oma jaksaminen on kaikki kaikessa varsinkin alkuvaiheessa olevalle yrittäjälle. Karjulan oma lähestyminen on tiukka: hän tekee töitä korkeintaan 40 tuntia viikossa. Iltaisin ja viikonloppuisin hän ei työskentele. Aikaa on jätettävä perhe-elämälle, ja on myös huolehdittava ruokavaliosta, liikunnasta ja levosta.

Lue lisää uutisia >

banner