Uuden tuotteen ja yrityksen tunnetuksi tekeminen on monesti ison työn takana. Kun asiakas ilmoittaa, että haluaa ostaa seuraavan lattian Bambumieheltä, lapualainen yrittäjä Jukka-Pekka Kallio tietää tehneensä asioita oikein.

– Messuilla on tultu sanomaan, että olen katsonut kaikki sinun videosi ja miettinyt vuoden. Nyt olen valmis ostamaan, Kallio kertoo.

Kallio on toiminut bambulattioiden maahantuojana pian kaksi vuotta, kesästä 2016 lähtien. Hän ymmärsi nopeasti, ettei uutta tuotetta ole helppo myydä parkettiin ja laminaattiin tottuneille kuluttajille. Niinpä hän alkoi tehdä sitä tunnetuksi toista kautta.

– Kiersin aluksi kymmeniä arkkitehtitoimistoja, kaikkiaan lähemmäs sata. Parhaimmillaan kävin päivän aikana kolmessa toimistossa.

Pohjatyö alkoi jo ennen kuin ensimmäinen kontillinen tavaraa oli Suomessa. Kallio kuvailee ensimmäistä puolta vuotta todella opettavaiseksi. Alkuun tuntui vaikealta mennä esittelemään tuotetta, olihan hän myös uusi tekijä koko alalla.

– Aluksi tuli kysymyksiä, joihin en osannut edes varautua. Sieltä sain opin. Oli paras tie, että menin suoraan syötäväksi.

Eräästä arkkitehtitoimistosta tuli myös nimi Bambumies, jonka Kallio otti myöhemmin omakseen.

Isosti tai ei ollenkaan

Kallio törmäsi bambulattioihin runsaat kolme vuotta sitten omaa asuntoa remontoidessa. Valmistaja löytyi Kiinasta ja toimittaja Euroopasta. Lattia asennettiin perheen kotiin ja se herätti pian kiinnostusta myös kavereissa ja naapureissa.

Samoihin aikoihin Kallio uudelleenkouluttautui tradenomiksi ja sai ABB:lta työn ostajana. Yt-neuvottelut kuitenkin veivät työpaikan. Kallio viimeisteli opinnot, haki töitä ja mietti, mitä tekee seuraavaksi. Lopulta hän päätti kokeilla bambulattioiden maahantuontia.

Neuvoja ja sparrausta tarjosivat alkuvaiheessa Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startia ja yrityskummi. Kallio sai yritykselleen Nordic Bamboolle starttirahan vuodeksi, ja rahoitus järjestyi pankin ja Finnveran kautta. Lattiaa oli tilattava heti konttikaupalla.

– Meillä on sellainen motto, että go big or go under the bridge. Joko mennään isosti tai ei ollenkaan, Kallio naurahtaa.

– Totta kai siinä mietti ja mietti. Onko tämä se tehdas, onko tämä oikea valinta? Uskoin ja luotin siihen. Oli kuitenkin pitkä tie löytää oikea toimittaja, vertailla, kysellä ja käydä läpi sertifikaatit.

Kallio käytti paljon aikaa myös laskelmien tekoon: paljonko tavaraa pitää saada myytyä ja kuinka nopeasti. Myöhemmin apuna on ollut kirjanpitäjä, jonka kanssa hän on yhteydessä suunnilleen viikoittain.

– Maahantuonti on tosi mahtava ala mutta se vaatii paljon hermoja ja rahaa. Varastokulut maksavat, jos tavara ei liiku. Silloin on ongelmia.

Some ja messut haltuun

Ala vaatii pitkäjänteisyyttä: arkkitehtitoimistot tekevät suunnitelmia vuoden, kahden päähän ja kuluttajat pohtivat ostopäätöstä tarkkaan.

– Harva menee kauppaan ostamaan lattiaa noin vain. Päätös syntyy pitkän suunnittelun jälkeen, Kallio sanoo.

Itsensä likoon paneminen ja brändääminen Bambumieheksi ovat kannattaneet.

– Mielestäni tänä päivänä yrittäjän pitää olla esillä sosiaalisessa mediassa omilla kasvoillaan. Ei voi mennä logon taakse piiloon. Toki se voi olla paljon vaadittu.

Nordic Bamboon markkinointibudjetti oli aluksi nolla euroa. Kallio keksi kuvata videoita itsestään. Ensimmäisen videon julkaiseminen jännitti.

Sittemmin Kallio on käyttänyt markkinointiin paljonkin rahaa. Hän sanoo oppineensa, että markkinointia täytyy tehdä paljon. Toisaalta sen vaikutusta myyntiin on kuitenkin usein vaikea arvioida.

– En tiedä, onko esimerkiksi ollut tuottoisaa laittaa rahaa printtimediaan. Olen lähettänyt tuhansilla euroilla kaikenlaisia esitteitä kotitalouksiin. Mistä sen tietää, jos joku tulee vuoden päästä ostamaan ja sanoo saaneensa joskus mainokseni.

Nyt Kallio keskittyy markkinoimaan bambulattioita Facebookissa ja rakentamismessuilla ympäri Suomea.

Onnea matkassa

Bambulattia on hinnaltaan samalla tasolla selvästi kalliimpien parkettien kanssa. Sopiva taso on löytynyt hakemalla. Aluksi Kallio myi lattioita vielä nykyistä kalliimmalla.

Hän huomauttaa, että hinta on myös strateginen valinta. Korkeammalla hintatasolla on helpompi erottua, koska vaihtoehtoja on vähemmän.

– Pyrin aina sanomaan itselleni, että pidä hinta – se on ota tai jätä. Asiakas ostaa sen, jos on valmis siihen ja haluaa tuotteen.

Yrittäjyyteen Kallio suhtautuu nöyryydellä. Opittavaa on vielä paljon.

– Minun pitää vielä niin sanotusti luoda nahkaa monta kertaa. Pitäisi olla kovempi esimerkiksi päätöksenteossa. Olen luonteeltani kuitenkin kiltti. Hion myös neuvottelutaitoja joka päivä.

Vaikka Kallio on tehnyt kiistämättä kovasti töitä yrityksensä eteen, hänen mukaansa matkassa on ollut myös paljon onnea. Esimerkiksi alkumetreillä pieni lottovoitto oli, kun hän sai arkkitehtitoimiston kautta tilauksen isoon toimistorakennukseen Vantaalle.

Bambumiehen neuvot uusille yrittäjille

Tee laskelmat heti 2–3 vuodelle

Laske kaikki niin, riittävätkö rahat seuraavat 2–3 vuotta, jos ovi ei käy, Jukka-Pekka Kallio neuvoo. Rahaa täytyy olla riittävästi heti alusta asti. Jos sitä ei ole muutoin, täytyy olla rohkeutta ottaa lainaa. Uudella yrityksellä ja tuotteella voi kestää vuosia tulla löydetyksi. Esimerkiksi Kallion bambulattioita on alettu kysyä nyt noin kahden vuoden jälkeen. Yritystoiminta on paljon hankalampaa, jos kassavirta on koko ajan liian tiukoilla.

Panosta markkinointiin

Kallio neuvoo yrittäjiä panostamaan markkinointiin ja brändäämään itsensä. Hän kannustaa myös menemään kameran eteen. Ole oma itsesi ja näytä netissä, kuka olet. Jos kilpailevia yrityksiä ja tuotteita on paljon, yrittäjän on erottauduttava muista. Siihen ei riitä, että myy satasen halvemmalla kuin naapuri. Kallion mielestä myyjällä on iso merkitys – pitää olla jotakin, minkä vuoksi asiakas haluaa ostaa juuri sinulta

Lue lisää uutisia >

banner

Liity Klubiin!

Liity Y-Studion Klubiin ja pääset yrittäjien sisäpiiriin. Saat täysin ilmaiseksi rahanarvoisia hyötyjä, jotka auttavat sinua kehittymään yrittäjänä.

Pssst...!

Täytäthän loputkin tietosi, niin voimme palvella sinua paremmin sekä tarjota sinulle parempaa sisältoä.