Ajattele isosti ja mene epämukavuusalueelle. Näin neuvoo taidemaalari Rauli Mård. Neuvo on auttanut häntä toteuttamaan unelmiaan.

– Tavoitteeni ja haaveeni ovat ylittyneet monta kertaa. On pitänyt tehdä henkisiä tilinpäätöksiä, mihin tähtään seuraavaksi. Onneksi minulla on luontaisesti sopivan suuruudenhullu ajattelutapa, Mård naurahtaa.

Lähes 30 vuotta taiteilijana toiminut Mård on tehnyt viime vuosina kovasti töitä kansainvälisen näkyvyyden ja tunnettuuden eteen. Hänet valittiin äskettäin Ranskassa ilmailu- ja avaruusjärjestö 3i3s:n vuoden taiteilijaksi.

Taiteilija kehottaa ajattelemaan asioiden olevan mahdollisia.

– Toivon esimerkkini rohkaisevan muita. Pitää luottaa omaan vaistoon ja asettaa päämäärä. Ja luottaa, että kaikki tekeminen vie eteenpäin.

Unelmien tavoittelemisesta on puhunut Y-Studiolle aiemmin myös koruyrittäjä Sanna Leinonen.

Taiteilijuus on Mårdin mielestä yrittäjyyttä siinä missä jokin muukin. Hänen on yhtä lailla löydettävä markkinoita ja saatava kassavirtaa.

Mård löysi muutama vuosi sitten yhtiökumppaniksi kuminan tuottajan Trans Farm Oy:n toisen perustajan Jyrki Leppälän. Tämä auttaa viemään taiteilijaa ja tämän teoksia maailmalle.

– Maailmanvalloitukseen on palanut rahaa muttei turhaan. Olemme aina pyrkineet löytämään mahdollisimman optimaalisen hyötysuhteen.

Mård arvioi olevansa nyt ison, kansainvälisen läpimurron kynnyksellä. Hän näkee edessään valtavasti vaihtoehtoja.

– Varsinkin jenkkimarkkinoilla haetaan kuumeisesti uusia, valmiita juttuja. On suuri mahdollisuus, että Rauli Mård -brändi olisi muutakin kuin kuvataidetta. Voisin olla vähän kuin elokuvaohjaaja visuaalisesti.

Yrittäjällä pitäisi Mårdin mielestä olla aina valmiina uusia suunnitelmia tulevan varalle.

– Jos minulta kysytään ideoita, niitä pitää olla. Se ikkuna sulkeutuu nopeasti.

Taiteilijoiden yhteistyö

Mård tekee muun muassa muotokuvia, ilmailuaiheisia teoksia ja silmämuotokuvia eli sananmukaisesti muotokuvia silmistä. Hän yhdistää kuvataidetta ja live-esiintymistä.

– Silmämuotokuvat ovat pitkälti toimeksiantoja. Niissä on se hyvä puoli, että maalaan elävän yleisön edessä. Kaikki ovat samalla työnäytöksiä ja markkinointitilaisuuksia.

Viime viikolla Mård oli New Yorkissa hänen ja valokuvaaja Ville Juurikkalan yhteisnäyttelyn avajaisissa. Kahden taiteilijan yhteistyönä on syntynyt teoksia, jotka ovat samalla valokuvia ja maalauksia. Mård väritti Juurikkalan ottamia kasvokuvia myös avajaisissa liveyleisön edessä.

– Kun yrittäjä on tehnyt juttuaan pitkään, hän monesti sokeutuu tekemiselleen eikä suostu muuttamaan suuntaa. Kun törmäsin Villeen, tajusin, että tässä on tilaisuus kehittyä ja muuttua. Hyvinkin minäkeskeisen taidemaalarin on ollut hyvä alistaa itsensä yhteistyölle, Mård sanoo.

Oma henkilöbrändi

Mård pitää tärkeänä mielikuvaa, jonka henkilö tai yritys antaa reagoidessaan ympäristöönsä. Hän ryhtyi aktivoitumaan sosiaalisen median kanavissa vuonna 2011. Nyt taiteilijalla on yli 500 000 seuraajaa Twitterissä.

– Olen hakenut luontaisista kiinnostuksistani viittauksia musiikkiin, elokuviin ja sarjakuvaan. Olen pyrkinyt yllätyksellisyyteen ja tiettyyn ilkikurisuuteen. Monesti kuva ja teksti eivät näennäisesti kohtaa.

Twiiteissä vilahtelevat esimerkiksi Batman, Metallica ja Charlie Chaplin.

– Kaikki eivät liity millään tavalla taiteeseen. Ensin pitää herättää kiinnostus itseensä. Pitää myös luottaa, että sana kiirii omalla painollaan, Mård sanoo.

Hän kokee sisäänpäin kääntyneen taiteilijan olevan mennyttä maailmaa. Nyt pitää olla positiivinen, ulospäinsuuntautunut ja haluta menestyä.

– Markkinoinnin pitää kummuta aidosti henkilön sisältä ja olla räätälöity tekijänsä näköiseksi. Silloin ei tule eettistä ristiriitaa, että ikään kuin myy itseään koko ajan väärällä tavalla.

– Monet luovat tekijät ovat edelleen ulkoistaneet liikaa oman brändinsä luomista. Mielestäni ei tarvita agenttia tai kustannustoimittajaa kertomaan, kuka hän on. Luova tekijä itsessään on paras markkinatekijä.

Monesti sanotaan, ettei yritystoiminta saa henkilöityä liikaa yhteen henkilöön. Mård suhtautuu tähän kaksijakoisesti.

– Voidaksesi erottautua pitää henkilöityä. Se on erotettava siitä, ettei tee itseään korvaamattomaksi.

3 x Yrittäjyys

Päämäärä. On tärkeää määritellä ensiksi päämäärä. Kun se on lukittu, loppuu turhanpäiväinen sivuille vilkuilu. On turha käyttää energiaa miettimällä, mitä toiset tekevät. Ennemmin kannattaa miettiä, mistä on itselle hyötyä.

Ole oma itsesi mieluummin kuin joku muu. Luota siihen, että olet omana itsenäsi kiinnostava.

Henkilökohtaisuus. Luovalla ihmisellä yrittäjyys on niin sanotusti sydänveren litrahinnoittelua. Kannattaa yrittää päästä eroon liiasta henkilökohtaisuudesta. Yritä asettua asiakkaan asemaan: jos olisit itse valitsemassa tuotetta, mihin kiinnittäisit huomiota ja mitä valitsisit. Voidakseen menestyä pitää myydä ja osata hinnoitella.

Lue lisää uutisia >

banner

Liity Klubiin!

Liity Y-Studion Klubiin ja pääset yrittäjien sisäpiiriin. Saat täysin ilmaiseksi rahanarvoisia hyötyjä, jotka auttavat sinua kehittymään yrittäjänä.

Pssst...!

Täytäthän loputkin tietosi, niin voimme palvella sinua paremmin sekä tarjota sinulle parempaa sisältoä.