Uuden rakentaminen. Se on aina vienyt yrittäjä ja teollisuusneuvos Jorma Terentjeffiä eteenpäin työelämässä.

– Minulla on hillitön halu kehittää toimintoja ja yrityksiä. On ollut monta kertaa joko tai -tilanne, eli lopetetaanko tehdas tai yritys vai onko sillä elinmahdollisuuksia. Ne ovat huippuhetkiä, kun alkaa nähdä, että valtava työ, jota on monesti tehty aika lyhyessäkin ajassa, alkaa tuottaa hedelmiä, Terentjeff sanoo.

Hän on työskennellyt puolet elämästään palkkajohtajana. Terentjeff toimi yli kolmekymmentä vuotta erilaisissa johtotehtävissä elektroniikkateollisuudessa. Vuosituhannen vaihteessa hän rikastui oululaisen JOT Automationin toimitusjohtajana.

– Olen aina toiminut ikään kuin olisin yrittäjäomistaja. Lähtökohtana on, että tehtävät pitää hoitaa niin kuin omassa yrityksessä hoitaisi. Olen aina pyrkinyt ymmärtämään bisneksen ytimen ja bisneslogiikan, eli mikä on se erinomaisuus, miksi asiakkaat ostavat meiltä palveluja tai tuotteita.

Terentjeff on ollut myös kymmenien teknologiayritysten hallituksissa.

Kokemuksestaan ja menestyksestään huolimatta Terentjeff ei koe tarvetta nostaa itseään jalustalle. Hän korostaa, että on aina kehittänyt liiketoimintaa yhdessä koko organisaation kanssa. Omien sanojensa mukaan hän haluaa olla johtajana tarpeellinen muttei välttämätön.

– En ole oikeastaan missään vaiheessa kokenut, että pitää tehdä joku suurteko, että saa patsaan kaupungin keskustaan. Sellainen minua ei ole motivoinut koskaan.

Tekniikka hyödyksi

JOT Automationin jälkeen Terentjeffin ei olisi välttämättä tarvinnut tehdä töitä. Hän kuitenkin osti hiihtokeskus Iso-Syötteen Pudasjärveltä ja ryhtyi pyörittämään sitä vaimonsa kanssa. Terentjeff näki jälleen mahdollisuuden kääntää huonosti menestyvä yritys menestyväksi.

Kova työ on tuottanut tulosta. Vuonna 2012 Iso-Syöte valittiin vuoden hiihtokeskukseksi. Viime vuonna yritys teki lähes kaksi miljoonaa euroa liikevaihtoa. Terentjeffien lapset ja miniä ovat vahvasti mukana yrityksen toiminnassa.

– Heille kuuluu myös kiitos yhtiön menestyksestä.

Nyt arjessa motivoivat pienet tekniikan mahdollistamat innovaatiot. Niistä esimerkkinä ovat lipunmyynnin ja välinevuokrauksen järjestelmät.

– Se oli jossain kohtaa uutta, kun otimme vuokraamossa suksiin, hiihtokenkiin ja monoihin viivakoodit. Se tarkoitti, että pystytään katsomaan jokaisen suksiparin tai laudan kohdalta, paljonko se on tuottanut meille tiettynä aikana, onko se jo tuottanut hankintahintansa verran ja mihin suuntaan trendit menevät, milloin vuokrataan mitäkin. Kaikki on kontrollissa.

Terentjeff huomauttaa, että hiihtokeskus on yritysrypäs. Haastetta liiketoimintaan tuo se, ettei määräysvaltaa ole kuin omaan yritykseen. Sidosryhmät ja yhteystyökumppanit tekevät itsenäiset päätöksensä.

– Hiihtokeskustoiminnan suurin haaste on saada kaikki puhaltamaan yhteen hiileen samanaikaisesti. Kun yksi yritys tekee jonkin investoinnin, muutaman muunkin on oltava mukana ja kehitettävä omia toimintojaan.

Markkinoinnissa puutteita

Terentjeff tunnetaan myös bisnesenkelinä, joka on sijoittanut aktiivisesti alkaviin yrityksiin. Hänen mielestään yksi menestyvän yrityksen kivijaloista on hyvä tiimi, johon kuuluu kahdesta neljään avainhenkilöä. Kaikilla on hyvä olla erilainen tulokulma: yksi esimerkiksi hallitsee talouden, toinen tuotannon, kolmas myynnin ja markkinoinnin.

Toimitusjohtajalla on myös oltava vahva visio, mihin suuntaan yritystä pitää viedä. Samalla täytyy olla realisti.

– Olen valtavan paljon törmännyt pienissä yrityksissä ja startupeissa siihen, ettei ymmärretä mitä on myynti ja mitä markkinointi. Kun mennään esimerkiksi kansainvälisille messuille, koetaan, että nyt on panostettu markkinointiin, kun meitä oli siellä kolme ihmistä ja saatiin sata käyntikorttia.

Terentjeffin mielestä oleellista on, tiedetäänkö, keitä kontaktit ovat. Myös sillä on merkitystä, mitä saaduilla kontakteilla tehdään.

– Se on monesti suomalaisyritysten ongelma messujen tai jopa asiakastapaamisten jälkeen. Viikkoihin ei välttämättä tapahdu mitään. Kontakteista täytyy pitää huolta.

Eläke saa odottaa

Terentjeff kokee, etteivät motivaation lähteet ole muuttuneet merkittävästi vuosien kuluessa.

– Totta kai jossain kohtaa taloudellinen hyötykin oli yksi motivaattori, mutta ei se ollut loppujen lopuksi niin iso kuin se, että saa tehdä mielenkiintoista työtä hyvän tiimin kanssa.

68-vuotias Terentjeff ei kaipaa eläkkeelle. Hän sanoo pyrkineensä elämään aina normaalia elämää, vaikka töitä on ollut paljon. Siksi hänellä ei ole ”sitten kun” -haaveita.

– Olemme matkustelleet paljon vaimon ja perheen kanssa, toteuttaneet omia haaveitamme matkan varrella. Olen pyrkinyt tekemään niin aina silloin kun on mahdollista. Ei ole toiveiden tynnyriä, joka aukeaa sitten joskus, kun jään eläkkeelle. Sekin on varmaan saanut jatkamaan.

3 x Jorma Terentjeffin vinkit yrittäjille

Tiimi kantaa. ”Kaikissa menestyvissä yrityksissä on ydintiimi, joka on sitoutunut kehittämään yritystä. Yrittäjä on yksinäinen eläin. Kumppanit tuovat toimintaan oman ulottuvuuden. Tiimissä tulee monta hyvää asiaa: erilaista osaamista ja näkemyksiä. Tiimissä on mielellään aina 2–3 henkilöä. Osakassopimus kannattaa tehdä. Siinä sovitaan muun muassa tavoista, joilla yritystä kehitetään ja johdetaan.”

Muista kriittisyys. ”Aina pitää osata kyseenalaistaa. Tuotteelle tai palvelulle voi olla kiinnostusta, mutta miksi siitä ollaan kiinnostuneita? Kun nähdään, että meillä on hyvä tuote, miksei kukaan muu ole tehnyt sitä? Vaikka olisi kuinka innovatiivinen ja innostunut, on aina muistettava kriittisyys.”

Älä rönsyile. ”Yrittäjän on oltava sitkeä. Olen nähnyt sitä, että kun päätuote ei myy, ruvetaan heti miettimään, mitä seuraavaksi myydään. Oikeasti pitäisi keskittyä selvittämään, onko tuote sopiva tai onko se liian aikaisin markkinoilla. Jos ollaan tuotemarkkinoilla, ei voida alkaa esimerkiksi konsultoimaan helpon rahan toivossa. Silloin varsinaisen tuotteen kehittäminen jää taka-alalle.”

Lue lisää uutisia >

banner

Liity Klubiin!

Liity Y-Studion Klubiin ja pääset yrittäjien sisäpiiriin. Saat täysin ilmaiseksi rahanarvoisia hyötyjä, jotka auttavat sinua kehittymään yrittäjänä.

Pssst...!

Täytäthän loputkin tietosi, niin voimme palvella sinua paremmin sekä tarjota sinulle parempaa sisältoä.