Vain noin joka kymmenes pk-yritys hakee voimakkaasti kasvua.

Toisessa ääripäässä ovat ne, joilla ei ole kasvutavoitetta lainkaan. Pk-yrityksistä sellaisia on 20 prosenttia, kertoo Suomen Yrittäjien, Finnveran ja työ- ja elinkeinoministeriön syyskuussa julkaisema Pk-yritysbarometri.

Kasvu mielletään yleisesti suuremmaksi myynniksi, liikevoitoksi ja työntekijöiden määräksi.

– Uskallan olla sitä mieltä, että raha ei ole kasvussa se juttu, sanoo seitsemän yritystä perustanut Paulus Perkkiö.

– Kasvu on minulle intohimo ja itsestään selvä asenne. Olen jossain määrin kilpailuhenkinen. Ajattelen yrittäjänä, että kasvu on myös omien rajojen kokeilua. Kiinnostaa nähdä, millaisen ilmiön yrityksestä pystyy rakentamaan.

Perkkiö on nyt osakkaana markkinointitoimisto Buorressa ja sen sisaryrityksessä Seidatissa, joka keskittyy samannimiseen presentaatiotyökaluun. Yritykset työllistävät yhteensä noin 40 henkilöä.

Perkkiön mielestä kasvun vastakohta on näivettyminen.

– Tiedän kokemuksesta, että kun yritys kasvaa, homma on yleensä helppoa. Kun toiminta taas kutistuu, se on kaikella tapaa vaikeaa. Itselle ja henkilöstölle tulee helposti epäonnistumisen tunne.

Paulus Perkkiö
Paulus Perkkiön mielestä kasvu on asenne. Yrittäjän pitää sitoutua siihen henkisesti.

Työntekijöitä nopealla tahdilla

Markkinointitoimisto Tovarin toiselle perustajalle ja mittatilaustöitä tekevän puuseppäyritys Puuartistin osakkaalle Joona Kotilaiselle kasvun hakeminen tarkoittaa uusia haasteita ja uuden oppimista.

– Olemme pohtineet yhtiökumppanieni kanssa, mikä on sopiva yrityksen koko vai onko sellaista. Tulos oli, että mieluummin kasvamme ja katsomme seuraavan kulman taakse, Kotilainen kertoo.

Esimerkiksi Tovari on kasvanut muutamassa vuodessa 13 henkilön yritykseksi, jolla on toimistot kahdella eri paikkakunnalla.

Kotilainen ja hänen yhtiökumppaninsa Jussi Pirhonen ryhtyivät alkujaan tekemään suomalaisyrityksille digimarkkinointia Venäjällä. Ruplan kurssin romahduksen seurauksena asiakkaat kaikkosivat ja liikeideaa oli pakko miettiä uudelleen.

Yrittäjät tajusivat tarvitsevansa ympärilleen tiimin pärjätäkseen kilpaillulla alalla. Yritykseen on palkattu muun muassa web-kehittäjiä, graafisia suunnittelijoita ja copywritereita.

– Yrityksen arvo on isompi, kun on osaavaa henkilökuntaa. Monessa alkuvaiheen yrityksessä ei jää mitään, jos siitä poistaa yrittäjät, Kotilainen sanoo.

Investoinnit välttämättömiä

Kasvua ei synny ilman investointeja, on se sitten aikaa tai rahaa.

Perkkiön yrityksissä kasvua on rahoitettu pääosin omalla kassavirralla ja pienehköillä lainoilla. Hän on pitänyt liiketoiminnan kannattavuutta hyvänä lähtökohtana.

Perkkiö on nähnyt myös tiimin rakentamisen hyödyt.

– Mitä nopeammin ympärille on kerännyt hyvän porukan, sitä nopeammin kasvuakin on saatu.

Tovari on puolestaan kasvanut kassan näkökulmasta melko riskirajoilla. Liikevaihto on ottanut isoja harppauksia, mutta tulos oli viime tilikaudellakin lähellä nollaa. Toimintaa on kasvatettu sijoittamalla rahaa aina seuraavaan rekrytointiin.

– Uudella henkilökunnalla on pystytty toteuttamaan kriittisiä projekteja, ja rekrytoinnin kustannus on saatu katettua aika nopeasti henkilön tekemällä työllä, Kotilainen sanoo.

Joona Kotilainen
Joona Kotilaisen mielestä kasvu vaatii kipeitäkin päätöksiä. On turha jäädä hakkaamaan päätä seinään, jos jokin ei toimi.

Maltti on valttia

Liiketoimintaa voi kasvattaa tiettyyn pisteeseen asti myös yksin.

Yrittäjyys on monille tapa ansaita elanto ja hyödyntää omaa ammattitaitoa. Etenkin ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on iso riski, eikä kaikilla ole mahdollisuuksia tai halua siihen.

Kasvun hakeminen voi lisätä merkittävästi liiketoiminnan riskejä. Riskejä onkin punnittava saataviin hyötyihin nähden.

– Malttia täytyy olla. Ei pidä kasvaa liikaa kerralla, jotta rahkeet riittävät, Perkkiö sanoo.

Kotilaisella on tähän tuore esimerkki: Puuartisti teki äskettäin verstaaseensa 700 neliön laajennuksen.

Vaihtoehtona oli joko kieltäytyä isommista, haastavammista projekteista tai ottaa lainaa, laajentaa ja palkata tulevaisuudessa lisää henkilökuntaa. Noin 200 000 euron investointi vastasi suunnilleen yrityksen liikevaihtoa.

Kotilainen kannustaa yrityksiä kasvuhakuisuuteen.

– Yrityksillä on hyvä olla halua oppia. Kasvu myös tuo lisää työpaikkoja yrityksiin ja niiden ympärille.

Mitä kasvu vaatii?

Ymmärrä tarve. Paulus Perkkiön mielestä kasvun tärkein avain on asiakkaiden tarpeiden ja markkinan ymmärtäminen. Jos sitä ei ole, yritys ei todennäköisesti osaa tarjota parhaita ratkaisuja.

Sitoudu kasvuun henkisesti. Yrittäjä joutuu repimään kasvua hetkittäin omasta selkänahastaan, ja päivät voivat venyä pitkiksi. Perheellisellä yrittäjällä on hyvä olla puolisonsa tuki ja ymmärrys.

Mieti ajankäyttöä ja keskity oikeisiin asioihin. Kasvua saattaa olla vaikeampi saada, jos yrittäjä on esimerkiksi mukana monessa yritystoiminnassa samaan aikaan.

Rohkeus. Joona Kotilaisen mielestä kasvuun tarvitaan rohkeutta hypätä eteenpäin ja tehdä kipeitäkin valintoja. Tovarin kohdalla se tarkoitti esimerkiksi alkuperäisen liikeidean ja markkinan hylkäämistä.

Oppimiskyky. Kun yritys kasvaa ja muuttuu, yrittäjän on oltava valmis muuttumaan sen mukana. Se tarkoittaa monesti uusien asioiden opettelemista ja sopeutumista.

Lue lisää uutisia >

banner