“Tyttö vähän kirjoittelee nettipäiväkirjaa.”

Kommentit ovat tuttuja Elisa Lepistölle, joka on kirjoittanut Start living your best life -blogia kuutisen vuotta. Vähättely oli yleistä etenkin alkuvaiheessa.

Pikkuhiljaa asenteet ovat muuttuneet, ja bloggaamisesta on tullut vakavasti otettava ammatti. Itsensä kokopäiväisesti työllistäviä ammattibloggaajia on kourallinen, mutta sivutoimisesti tienaavia on enemmän.

Vaikka yleinen asenne yrittäjyyttä kohtaan on muuttunut aiempaa suopeammaksi, siihen liitetään yhä monenlaisia ennakkoluuloja. Lepistön kokemuksen mukaan varsinkin nuoret naiset joutuvat usein perustelemaan yrittäjyyttään.

– Työskentelin aiemmin lentokentällä, enkä tiennyt juuri mitään esimerkiksi valokuvaamisesta tai myymisestä. Yrittäjänä olen joutunut opettelemaan paljon kantapään kautta, ja kuuntelemaan jonkin verran tytöttelyä ja epäilyksiä siitä, voiko tällä työllä oikeasti elää.

Lepisto perusti toiminimen melko pian blogin aloittamisen jälkeen. Hän ajatteli, että mahdollisia pieniä sivutuloja olisi helppo laskuttaa oman yrityksen kautta. Bloggaamisesta tuli päätyö vasta huomattavasti myöhemmin.

– Ajattelin pitkään, että eihän tällaisella voi elää. Jossain vaiheessa hommia alkoi olla niin paljon, että laskin pystyväni elättämään itseni yrittäjänä.

Bloggaajan työ on paljon muutakin kuin oman blogin kirjoittamista. Lepistö tekee muun muassa kuvatuotantoja ja sosiaalisen median sisältöjen suunnittelua yrityksille.

Moni bloggaaja saa tuloja yritysten kanssa tehdyistä yhteistyöpostauksista. Lepistö ottaa monesti itse yhteyttä yrityksiin.

– Silloin yhteistyölle on usein hyvät edellytykset, sillä seison itse yrityksen tuotteiden ja arvojen takana.

Apua kollegoilta

Lepistö on saanut apua yritystoiminnan pyörittämiseen ennen kaikkea muilta bloggaajilta.

– Suomessa on melko pieni joukko ammattimaisesti toimivia bloggaajia, ja teemme tiivistä yhteistyötä hyvässä hengessä. Olen saanut heiltä paljon apua ja konkreettisia vinkkejä siihen, miten esimerkiksi erilaisia yrityksiä kannattaa lähestyä, Lepistö sanoo.

Hänen mukaansa vaikeinta yrittämisessä on ollut myyntityön opettelu sekä rajan vetäminen yrittäjyyden ja vapaa-ajan väliin.

– Oma persoona on blogissa vahvasti läsnä, joten itsensä myyminen yrityksille on tuntunut välillä raskaalta. Joskus aiemmin olen itsekin sortunut yritystoimintani vähättelyyn. Sitä ajatteli helposti, että tässä vain kirjoittelen blogia, enkä kehdannut tyrkyttää itseäni ja yhteistyötä muille.

Verkostomarkkinoija ei hätkähdä

Verkostomarkkinointia tekevät yrittäjät törmäävät työssään bloggaajiakin enemmän ennakkoluuloihin. Seitsemättä vuotta yrittäjänä toimivaa Johanna Sormusta se ei kuitenkaan häiritse.

Hän tutustui verkostomarkkinointiin ollessaan hoitovapaalla. Päivätyö liikenneaseman huoltamotyöntekijänä odotti, mutta Sormunen koki, ettei voinut edetä urallaan sitä kautta.

Verkostomarkkinointi tarkoittaa liiketoimintaa, jossa itsenäiset edustajat myyvät edustamansa yhtiön tuotteita kuluttajille. He saavat lisäksi provision emoyhtiölle rekrytoimiensa edustajien tekemästä liikevaihdosta.

– Verkostomarkkinoinnin idea kuulosti minusta tosi hyvältä, sillä ajattelin, että voisin tienata sillä ilman palkkakattoa. En ollut alussa lainkaan skeptinen, vaikka tiesin, että ala herättää monissa epäilyksiä.

 

Alkuvaiheessa rahaa tuli palkkatöitä vähemmän, mutta toiminta alkoi pikkuhiljaa kasvaa ja Sormunen pystyi lopulta luopumaan päivätyöstään.

Hänen edustamansa yhtiö myy hyvinvointituotteita. Hän kokee myyntityön helpoksi, koska seisoo itse tuotteiden takana.

– En tiedä olisiko minusta perinteiseksi yrittäjäksi, sillä siinä on isot riskit, ja pienyrittäjältä puuttuu se verkosto ja tuki, jonka koen verkostomarkkinoinnissa tosi tärkeäksi. Tässä mallissa emoyritys hoitaa logistiikkapuolen ja tuotebrändäyksen, minun harteilleni jää myyntityö ja oman tiimin johtaminen.

Asenne ratkaisee

Nykyisin Sormunen kuulee negatiivisia kommentteja työstään hyvin harvoin.

– Olen pohtinut, olenko niin itsevarma, etten enää kuule ennakkoluuloisia kommentteja.

Ennakkoluulojen voittaminen on ollut hänen mukaansa lähinnä asennekysymys. Haastavina hetkinä yrittäjä on saanut apua mentoreiltaan.

– Päätin jo alussa, että alan käyttää tosi paljon verkostomarkkinointi-sanaa. Pahimpia virheitäni on ollut se, että olen ottanut negatiiviset kommentit henkilökohtaisesti, Sormunen sanoo.

Lue lisää uutisia >

banner