Yrityksellä pitää olla missio. Useimmilla yrityksillä on jokin missio jopa silloin, kun sitä ei ole kirjattu mihinkään. Se vastaa kysymykseen, miksi yritys on ylipäänsä olemassa ja mihin se pyrkii toiminnallaan.

Helsinkiläiselle Minna Vidgrénille yrittäjyys ei ole vain tapa toteuttaa itseään, vaan myös vaikuttaa. Hän yrityksensä Minwin Solutionsin missio on kunnianhimoinen: pelastaa maailma.

Yrityksen kehittämä Boast it -sovellus toimii alustana, joka kannustaa ihmisiä jakamaan tekemänsä pienetkin ympäristöteot. Vidgrén näkee sen tulevaisuudessa eräänlaisena ympäristötekojen Instagramina.

– Moni ajattelee, ettei tee asian eteen mitään, koska kukaan muukaan ei tee. Sovellus auttaa näkemään, ettei näin ole. Haluan tehdä ilmastonmuutoksen vastaisesta taistelusta trendikästä. Kun tieto tulee lähipiiristä eikä vain ylhäältä annettuna, sillä on enemmän vaikutusta.

Vidgrén koki ahaa-elämyksen pari vuotta sitten, kun hän kävi kuuntelemassa Yhdysvaltain Suomen-suurlähettiläänä tunnetuksi tulleen Bruce Oreckin ilmastonmuutoksesta kertovaa luentoa.

– Oreck sanoi, että meidän kaikkien täytyy tehdä jotain, tai New Yorkia ei ole olemassa 50 vuoden kuluttua. Ensimmäinen ajatukseni oli, että apua, mitä voin tehdä. Olin pitänyt itseäni sivistyneenä ihmisenä, mutta huomasin, etten loppupeleissä tiennyt aiheesta mitään, Vidgrén kertoo.

Yrittäjä ajatteli, että haluaa lomailla New Yorkissa vielä vanhempanakin, ja samaa hän toivoi lapsilleen. Vidgrénillä oli niihin aikoihin oma yritys hyvinvointivalmentajana, joten hän mietti ensimmäisenä elämäntapamuutosta, joka auttaisi tekemään ilmastoystävällisempiä valintoja arjessa.

– Omilla valinnoilla on huikea vaikutus ilmastonmuutoksen hillitsemiseen, sillä 70 prosenttia kasvihuonepäästöistä johtuu kuluttajien valinnoista.

Soittokierros tuttaville

Alun perin Vidgrén toivoi, että joku muu toteuttaisi hänen ideansa. Hänellä ei ollut suurempia suunnitelmia hypätä hyvinvointivalmentajasta täysin toiselle alalle.

Vidgrén kuitenkin huomasi kaipaavansa sovellusta, joka auttaisi arkisissa valinnoissa. Sellaista vaan ei ollut saatavilla.

– Soitin Suomen ympäristökeskukseen ja kysyin, eivätkö he voisi kehittää tällaista sovellusta. Sieltä sanottiin, että idea on ihan hyvä, mutta minun kannattaisi tehdä se itse.

Ajatus jäi kytemään, ja Vidgrén ehti pohtia sitä pitkään hoitovapaalla ollessaan. Lopulta hän päätti toteuttaa sovelluksen, vaikkei omien sanojensa mukaan tiennyt juuri mitään sellaisen kehittämisestä tai ympäristöasioista. Alkoi soittelu tuttaville.

Sopivan sovelluskehittäjän löytäminen paljastui yllättävän vaikeaksi. Viimein sekin asia ratkesi, kun Vidgrén törmäsi sattumalta vanhaan tuttuunsa Lontoossa.

– Päivitimme kuulumisia ja kerroin hakevani parhaillaan alustaa. Tuttuni kertoi, että häneltä voisi löytyä sopiva.

Nyt Vidgrénin tiimissä työskentelee yhteensä kolme henkilöä. Varsinaisen kehitystyön hän ostaa vielä ulkoa.

– Tarkoitus on laajentaa tiimiä sitä mukaa, kun yritys kasvaa.

Apua yrittäjä on saanut myös mentoriltaan, englantilaiselta ilmastonmuutokseen perehtyneeltä professorilta Mike Berners-Leeltä.

Protosta sovelluskauppoihin

Vidgrénin mukaan vahva missio auttaa yrityksen pyörittämistä, vaikka työ onkin ajoittain raskasta, koska kaikki on käytännössä opeteltava alusta.

– Missio ajaa enemmänkin toimintaa eteenpäin. Aina kun muistan sen, työ muuttuu helpommaksi. Onneksi tiimissäni työskentelee ihmisiä, jotka miettivät tätä enemmän markkinatalouden kannalta.

Missio on myös luonut uskoa omaan ideaan. Siitä on ollut apua silloin, kun yritysideaa on epäilty.

– Osa ihmisistä on tullut sanomaan suoraan päin naamaa, ettei tämä tule onnistumaan.

Liikeidea on muovaantunut matkan varrella. Aluksi sovelluksen idea oli hyvin valmennuksellinen: se oli hiilijalanjälkilaskuri, joka kertoi, millä teoilla omaa hiilijalanjälkeä voisi laskea.

Vidgrén keräsi prototyypistä palautetta ja sai hiljalleen vahvistusta ajatukselleen. Markkinatutkimus kuitenkin paljasti, että idea kaipasi yksinkertaistamista.

– Kuljin metroasemalta toiselle ja tein markkinatutkimusta siitä, mitä ihmiset ajattelevat hiilijalanjäljestä. Moni ei tiennyt, mitä hiilijalanjälki tarkoittaa, mutta ilmastonmuutos herätti ajatuksia ja siihen ihmiset halusivat vaikuttaa.

Nyt Minwin Solutionsin Boast it -sovellus löytyy ilmaiseksi sovelluskaupoista, mutta Vidgrén korostaa, ettei se ole edelleenkään valmis.

– Varsinaisen deadlinen olen asettanut syksylle. Tällä hetkellä tuote ei ole vielä aivan myyntikunnossa, vaikka olenkin myynyt sitä jo muutamille kaupungeille ja oppilaitoksiin. Uskon myyntityön helpottuvan, kun tuote on valmis.

3 x Missio yritykselle

Mikä motivoi? Yrittäjän kannattaa valita itselleen missio, joka motivoi. Pelkkä raha ei voi toimia motivaattorina, vaan työn täytyy olla sellaista, josta yrittäjä nauttii ja jota hän tekee sydämellä niin, ettei arjesta tarvitse ottaa lomaa.

Pienikin riittää. Mission ei tarvitse olla valtava, vaan pienikin missio ajaa yritystä eteenpäin. Kaikki yritykset eivät voi alkaa maailmanpelastajiksi – toiset pelastavat vain yhden ihmisen kerrallaan pulasta.

Eri näkökulmia tiimiin. Osaava ja bisnespuolta ymmärtävä tiimi auttaa yritystä eteenpäin mission saavuttamisessa. Sopivan tiimin löytämiseen on syytä käyttää aikaa.

Lue lisää uutisia >

banner