Yrityksen nimi on sen brändäyksen ja markkinoinnin perusta. Sopivan nimen valintaan on syytä käyttää aikaa, sillä ensimmäinen mieleen pälkähtänyt idea ei aina ole yrityksen toiminnan kannalta paras vaihtoehto.

Oululaisen Mainostoimisto Luman yrittäjän Hannu Rantakallion mielestä nimeä miettiessä kannattaa pyytää palautetta tuttavapiiristä. Ulkopuoliset voivat tarkastella nimen toimivuutta objektiivisesti.

– Yrittäjä katsoo toimintaansa usein liian läheltä ja kokonaisuuden hahmottaminen on vaikeaa. Houkutuksena on kikkailla nimellä ja silloin se voi palvella lopulta jotain muuta tarkoitusta kuin varsinaista liiketoimintaa, Rantakallio sanoo.

Hän tietää kokemuksesta, että joskus hyvä nimi löytyy vasta erehdyksen ja kokemuksen kautta. Rantakallio perusti toiminimen kolme vuotta sitten. Yrityksen nimeksi muotoutui ensin Luma Visualis.

– Luma on johdannainen latinan lumen-sanasta, ja se kuvaa kameran kykyä taltioida valoa. Luma Visualis oli vasta kolmas vaihtoehto yrityksen perustamispapereissa. Ensimmäinen varavaihtoehto Luma Visual oli jo varattu toisaalla.

Rantakallio huomasi pian, että vierasperäinen nimi vaikeutti liiketoimintaa.

– Asiakkailla oli hankaluuksia muistaa sitä ja moni kirjoitti nimen väärin Googleen. En ollut tehnyt kovin analyyttistä pohdintaa nimen suhteen, ja aloin vasta yrityksen perustamisen jälkeen pohtia, että nimi täytyy luultavasti vaihtaa.

Selkeyttä uudella nimellä

Nimenmuutos tuli ajankohtaiseksi viime vuonna, kun Rantakallio vaihtoi yritysmuotoa toiminimestä osakeyhtiöksi. Uusi nimi valikoitui osittain hakukonenäkyvyyden takia.

– Nykyään moni mainostoimisto profiloituu markkinointi- tai digitoimistoksi. Mainostoimisto-sana on kuitenkin edelleen etsityin muoto hakukoneissa, joten päädyimme käyttämään sanaa nimen etuliitteenä.

Yksilöivä etuliite auttoi Rantakallion mukaan uuden nimen saamisessa. Potentiaaliset asiakkaatkin löytävät yrityksen paremmin, kun he ymmärtävät heti, mitä yritys tekee.

Nimen muuttaminen patentti- ja rekisterihallitukseen oli lopulta melko yksinkertainen prosessi.

– Toiminimeä rekisteröidessä olin merkinnyt yrityksen toimialaksi kaiken laillisen liiketoiminnan, mikä esti ensimmäisen nimivaihtoehdon valinnan. Tarkempi toimialakuvaus osakeyhtiötä perustaessa auttoi saamaan uuden nimen läpi.

Nimenvaihto tarkoitti yritykselle nettisivu- ja brändiuudistusta, jota Rantakallio kuvailee työlääksi ja aikaa vieväksi. Hän on silti tyytyväinen uuteen nimeen.

– Brändiuudistuksesta on yleisesti pidetty. Se on varmasti selkeyttänyt ulospäin sitä, mitä yritys tekee.

Positiivisista vaikutuksista huolimatta nimen muuttamisella oli aluksi myös varjopuolensa.

– Hakukonenäkyvyys romahti hetkellisesti, mikä oli odotettavissa, koska tietyn näkyvyyden saavuttanut verkkosivujen domain-osoite vaihtui uuteen.

Huumori toimii

Toisinaan yrityksen nimessä voi käyttää myös huumoria. Valmishevostalleja myyvän Hirnu Oy:n hauska ja kuvaava nimi syntyi yrittäjä Kirsi-Marja Arvolan mukaan helposti ja vaivattomasti. Arvola pyörittää yritystä yhdessä miehensä Marko Heikkisen kanssa.

– Halusimme lyhyen ja ytimekkään nimen, joka viittaa päätuotteeseen. Hevoset hirnuvat ja yksi talleissa käytetyistä materiaaleista on hirsi, joten Hirnu oli melko luonteva valinta. Alun perin pohdimme nimeksi myös sanoja Hirnurakennukset tai Hirnueläinrakennukset, mutta ne olivat liian pitkiä.

Yrityksen nimi on herättänyt hilpeyttä. Arvolan mielestä huumoriakin parempi ominaisuus on se, että hauska ja ytimekäs nimi jää asiakkaiden mieleen.

– Ihmiset muistavat nimen hyvin. Nimi ei tosin toimisi Suomen rajojen ulkopuolella, mutta koska markkinoimme ainoastaan Suomeen, se ei haittaa. Kaikille tällainen nimi ei varmasti sovi.

Kahdeksan vuotta sitten toimintansa aloittanut Hirnu on sittemmin laajentanut toiminta-aluettaan. Yrityksen nimeämisessä käytetty ajatus on siirtynyt myös muihin sen myymiin tuotteisiin: valikoimassa ovat esimerkiksi VufVuf-koiratalot.

– Niihin pätevät samat asiat: suomalaisuus puree, ja lyhyt ja hauska nimi ei unohdu helposti, Arvola sanoo.

6 x Yrityksen nimeäminen

Tutki esteet. Suunnittele ja selvitä ennakkoon, millainen nimi yrityksellesi toimisi parhaiten. Nimen mahdollisia rekisteröintiesteitä voi tutkia muun muassa Patentti- ja rekisterihallituksen Nimipalvelussa. PRH suosittaa, että toiminimen kirjoitusasussa noudatetaan suomen kielen oikeinkirjoitussääntöjä.

Erotu muista. Nimen täytyy erottua, jotta se jää helposti mieleen ja tukee yrityksen liiketoimintaa. Samalla alalla toimivat yritykset eivät saisi sekoittua keskenään, sanoo Patentti- ja rekisterihallituksen johtava lakimies Jouko Koitto.

Jos haettua toiminimeä ei hyväksytä, johtuu se Koiton mukaan siitä, että nimi on liian tavanomainen ja arkinen. Esimerkiksi Rakennus Oy ei kelpaa yrityksen nimeksi, koska rakennus on sanana liian arkinen. Toisin sanoen: mitä erottuvampi yrityksen nimi on, sitä voimakkaamman suojan se saa ja sitä paremmin se erottuu muista myös asiakkaiden mielessä.

Yhdistä eri vaihtoehtoja. Pelkkää alan nimeä, kuten Rakennusliike Oy, ei voi rekisteröidä yrityksen nimeksi. Koiton mielestä parempi tapa luoda nimi on yhdistää esimerkiksi paikkakunnan nimi ja harjoitettava toiminta. Nimi voi olla täysin keksitty sana tai tuttujen sanojen yhdistelmä. Yrityksen nimenä voi myös käyttää henkilön omaa nimeä.

Muista verkko. Jos yrityksen nimen haluaa myös verkkotunnukseksi, on hyvä tarkistaa tunnuksen saatavuus jo suunnitteluvaiheessa. Verkkotunnuksen vapaana oleminen ei silti tarkoita sitä, että sama nimi olisi rekisteröitävissä kaupparekisteriin.

Tarvitsetko aputoiminimen? Yritys voi halutessaan harjoittaa osaa liiketoiminnastaan eri nimellä. Aputoiminimiä voi olla useita. Aputoiminimen rekisteröitävyyttä arvioitaessa pätevät pääosin samat säännöt kuin yrityksen varsinaisen nimen kohdalla: aputoiminimen on erotuttava rekisterissä jo ennestään olevista toiminimistä, se ei saa olla sekoitettavissa jo rekisteröityihin toiminimiin tai tavaramerkkeihin ja lisäksi sen on oltava yksilöivä.

Odota PRH:n päätöstä. Nimeä ei kannata painattaa mainoskyltteihin ennen kuin PRH on rekisteröinyt sen. Kaupparekisteriin voi toimittaa kolme nimivaihtoehtoa. Jos PRH ei hyväksy ensimmäistä nimeä, se tutkii muut vaihtoehdot siinä järjestyksessä kuin nimet on ilmoitettu.

Lue lisää uutisia >

banner