Kun liiketoimintaa tehdään uudella toimialalla ja markkinat luodaan lähes tyhjästä, verkostot ovat elintärkeässä roolissa. Sen tietää hyönteisruokaa valmistavan EntoCuben perustaja Robert Nemlander.

Hyönteisruuan myyminen on ollut Suomessa tähän saakka kiellettyä. EntoCubekin on myynyt tuotteitaan ekokauppa Ruohonjuuren kautta ”keittiösomisteina”.

Nyt hyönteisiä kuitenkin saa myydä ruuaksi, kasvattaa kasvattamoissa ja markkinoida laillisesti. Uuselintarvikeasetuksen tulkinta laajeni syksyllä koskemaan myös hyönteistuotantoa. Ensi vuoden alussa taas muuttuu EU-asetus, minkä seurauksena hyönteisruokaa saa tuoda markkinoille, tosin luvanvaraisesti.

– Me olimme lobbaamisessa mukana ydinroolissa, Nemlander kertoo.

Se on tarkoittanut ennen kaikkea kolmea asiaa: kahdenkeskisiä keskusteluja viranomaisten kanssa, oman viestin tuomista esiin julkisuudessa ja sen varmistamista, että ihmiset ovat päässeet kokeilemaan tuotteita.

Lobbaamiseen ja markkinointiin on mennyt paljon aikaa, mutta toisaalta se myös palkitsee.

– Kun on avoimesti kertonut asioista, moni tosi mielenkiintoinen ja tärkeä ihminen on lähestynyt meitä.

Oikea ajoitus kriittistä

Uuden innovaation lanseeraaminen vaatii oikeaa ajoitusta. Ei saa olla liian aikaisessa eikä toisaalta myöhässä. Ajoitukseen vaikuttavat puhtaan matematiikan lisäksi vaistot.

– Joskus vain tulee fiilis, että aika on kypsä jollekin innovaatiolle, kun se yleistyy eri puolilla maailmaa, Nemlander summaa.

Juuri tätä Nemlander mietti Mars One -nimisessä astronauttikoulutuksessa, johon hän osallistui joitakin vuosia sitten. Koulutus jäi kesken, mutta Nemlander rakensi isänsä kanssa kokeilumielellä sirkkafarmin hylättyyn varastokonttiin Vantaankoskella. Keväällä 2015 EntoCube oli jo mukana Aalto-yliopiston Startup Sauna -yrityskiihdyttämössä.

EntoCube on ollut Suomessa hyönteismarkkinoilla ensimmäisten joukossa, mutta suin päin se ei ole toiminut. Nemlanderin mielestä on tärkeää seurata kilpailijoiden tekemistä, olla fiksu ja hallita riskit.

– Kun hyönteisruoka oli vielä laitonta, emme lähteneet villisti laajentamaan. Nyt kun kysyntä on suurempaa, lähdemme laajentamaan farmiverkostoamme ja puskemme ulos teknologioita, joita voidaan hyödyntää uusilla farmeilla.

Nemlanderin mukaan alan yritykset eivät ole kilpailleet verisesti, vaan kaikilla on ollut yhtäläisenä tavoitteena levittää tietoutta hyönteisravinnosta. Nyt suunnitelmissa on esimerkiksi perustaa hyönteisalalle oma yhdistys, jonka kautta viranomaisyhteydenpito helpottuu.

Tulevaisuutta ajatellen alan yritysten on myös tärkeää löytää oma paikkansa arvoketjussa.

– Pitää miettiä, missä omalla osaamisella on eniten arvoa ja ketkä ympärillä voivat tuota osaamista täydentää.

Verkostojen rakentamisessa tärkeässä roolissa ovat yliopistot ja tutkimuslaitokset, joiden tekemän perustutkimuksen päälle hyönteisalan yritykset voivat rakentaa soveltavia teknologioitaan.

Myös kumppanuudet logistiikka- ja vähittäiskauppa-alan toimijoiden kanssa ovat kriittisiä. Siten hyönteisruokaa saadaan kuluttajien saataville.

Positiiviset skenaariot edellä

EntoCube on rakentanut verkostomallin, jossa maanviljelijät ostavat yritykseltä valmiin farmin. Yritys tekee viljelijöiden kanssa sopimuksen tuotettujen hyönteisten ostamisesta.

– Me prosessoimme sirkat ja teemme niistä elintarvikkeita tai myymme raaka-aineena ruokateollisuudelle, Nemlander kertoo.

Lainmuutoksen seurauksena verkostoa on tarkoitus laajentaa reippaasti.

EntoCube ei ole lähtenyt markkinoimaan hyönteisruokaa negaatioiden eli esimerkiksi ilmastonmuutoksen ja nälänhätien kautta, vaan pyrkii vaikuttamaan ihmisiin positiivisilla tulevaisuuden skenaarioilla. Esimerkiksi maanviljelijöille hyönteisten viljely voi olla uusi, mielenkiintoinen elinkeino.

– Tai jos salilla kasvattaa habaa, hyönteiset ovat todella hyviä protskuja, Nemlander sanoo.

Kärsivällisyys tarpeen

Tähän asti EntoCuben liiketoiminta ei ole vaatinut massiivisia investointeja. Mukana on 13 enkelisijoittajaa, ja toinen rahoituskierros on tarkoitus aloittaa loppuvuoden aikana.

– Meille tärkeä fokus on löytää yhteistyökumppaneita, joilla on valmiita teknologia-, tuotanto- ja logistiikkaratkaisuja niiden pullonkaulateknologioiden ympärille, joita hyönteistuotannossa kehitämme.

Yrityksen tavoitteena on laskea tuotantohintoja, kasvattaa tuotantomääriä ja saada hyönteiskasvatus samalla skaalautumaan.

Nemlander tiedostaa, että ruokainnovaatioissa on oltava kärsivällinen. Kulutustottumukset ja kulttuuri eivät muut hetkessä. Nemlanderin mukaan Suomessa ollaan tällä hetkellä varhaisten omaksujien vaiheessa. Seuraavaksi tulevat varhaiset enemmistöt, joita on jo isompi osa kansasta.

– Heille pitää olla toisenlaiset tuotteet ja tarinat.

5 x Uuden innovaation lanseeraus

Seuraa megatrendejä. Pyri ratkaisemaan tuotteellasi oikeita ongelmia äläkä tappele vääjäämättömiä kehityskulkuja vastaan.

Kartoita markkinat tarkasti. Idean kehittelyvaiheessa mieti tarkasti, millaiset markkinat tuotteelle voisi olla ja missä ne sijaitsevat.

Tiimi. Rakenna ympärillesi oikeanlainen verkosto neuvonantajia ja yhteistyökumppaneita.

Seuraa kilpailijoita. On tärkeää tietää, mitä kilpailijat tekevät, jotta ei itse ole markkinoilla liian aikaisin tai myöhässä.

Lanseeraa nopeasti ja muuta suuntaa tarvittaessa. Tuo Minimun Viable Product (MVP) eli asiakkaiden vähimmäisodotukset täyttävä ensimmäinen versio markkinoille nopeasti. Sen avulla saa selville, onko tuotteelle kysyntää ja miten sitä mahdollisesti pitää hioa. Yrityksen suunnan muuttamista ei pidä pelätä, jos se on liiketoiminnan kannalta välttämätöntä.

Lue lisää uutisia >

Liity Klubiin!

Liity Y-Studion Klubiin ja pääset yrittäjien sisäpiiriin. Saat täysin ilmaiseksi rahanarvoisia hyötyjä, jotka auttavat sinua kehittymään yrittäjänä.

Pssst...!

Täytäthän loputkin tietosi, niin voimme palvella sinua paremmin sekä tarjota sinulle parempaa sisältoä.