Kymmeniä ja taas kymmeniä tuhansia paketteja. Niin paljon paketteja ekologisia ja laadukkaita lastenvaatteita valmistavan Gugguun varastolta postitetaan tänä vuonna. Alle viiden hengen tiimi pakkaa joka ikisen itse.

Jo yritystä perustettaessa oli selvää, että yritystoiminta lähtisi kustannustehokkaista ratkaisuista. Sellaisia Gugguun tapauksessa ovat  jälleenmyyntiverkosto, pop-up-tapahtumat ja oma verkkokauppa. Niistä viimeisin tuo 80 prosenttia yrityksen liikevaihdosta.

‒ Verkkokaupan vakaus on ollut vahvuutemme, minkä ansiosta olemme pystyneet kasvamaan kannattavasti, yrityksen toinen omistaja Anne Valli kertoo.

Satsaaminen verkkokauppaan on kannattanut. Verkko-ostaminen yleistyy vauhdilla. Kaupan liiton tutkimuksen mukaan suomalaiset ostivat vähittäistavaraa verkkokaupoista 4,9 miljardilla eurolla. Näistä yli miljardipotti tuli vaatteista.

Gugguun liikevaihto oli viime vuonna 4,5 miljoonaa ja liikevoitto lähenteli lähes miljoonaa.

‒ Tavoitteenamme on alusta asti ollut vähintään 20‒25 prosentin liikevaihdon kasvu vuosittain, Valli kertoo.

Kun katsoo yrityksen kehitystä, tavoite kuulostaa vaatimattomalta. Viime vuonna sen liikevaihto kasvoi 38 prosenttia. Vuosina 2015 ja 2016 yritys tuplasi liikevaihtonsa ja tänä syksynä se kilpailee kasvuyrittäjille suunnatun Entrepreneur of the Year -kilpailun finaalissa.

Ostopäätös etukäteen

Menestystä on siivittänyt johdonmukainen brändäys. Se on perustanut tarkkaan valittuun linjaan, joka näkyy muun muassa yrityksen mallistoissa ja pop-upien esillepanossa. Näin asiakkaat tunnistavat tuotteet ja yrityksen jo kaukaa. Vaikka trendit vaihtuvat, tietty ilme on ollut mukana aina.

Varsinkin kuusivuotiaan yrityksen alkutaipaleella sosiaalisessa mediassa tehty markkinointi lisäsi nopeasti tunnettuutta.

Tämä on muokannut myös yrityksen ansaintamallia.

‒ Asiakkaamme ovat kuvanneet tekevänsä ostopäätöksen jo ennen verkkokaupassa vierailuaan.

Yritys pitää edelleen sosiaalista mediaa merkittävänä markkinoinnin ja tiedonvälityksen kanavana, vaikka esimerkiksi Facebookissa tehtyjen muutosten vuoksi palvelussa on vaikeampi tavoittaa niin isoja massoja kuin vielä joitakin vuosia sitten.

Alussa Vallille ja tämän sisarelle, yrityksen toimitusjohtajalle Miia Riekille oli selvää, ettei perinteistä kivijalkaliikettä perustettaisi. Kivijalkaliikkeen tilalla järjestettäisiin omia pop-up-tapahtumia.

‒ Tarkoituksena on luoda yhteisöllisyyttä sekä tarjota elämyksen ja sosiaalinen tapahtuma, jossa tapaamme asiakkaitamme. Nämä tapahtumat ovat nykyisin osa yrityksen brändiä.

Gugguun näkökulmasta tilaisuudet ovat tarjonneet tavan juurruttaa brändiä kuluttajiin ja kertoa tarkemmin yrityksen ilmeestä ja visiosta.

Tekniset ongelmat haastavia

Yrityksen nopea kasvu on tuonut mukanaan erityisesti verkkokaupan teknisiä ongelmia, joiden korjaaminen on vienyt aikansa.

Esimerkiksi uuden malliston tullessa markkinoille verkkokauppa on joskus kaatunut asiakasryntäyksen vuoksi. Gugguu on vastannut tilanteeseen virtuaalisella jonotusjärjestelmällä.

Valli sanoo, että kasvun haasteisiin täytyy reagoida tehokkaasti ja prosesseja on kehitettävä jatkuvasti. Kiihtyvän kasvun vuoksi Valli ja Riekki ovat roolittaneet töitä niin omalta kuin muun henkilöstön osalta uudestaan. Nopeat muutokset vaativat kaikilta sopeutumista ja joustavuutta.

Voimakkaassa kasvussa olevan pk-yrityksen on tärkeä muistaa alkuperäiset arvot, toimintatavat ja laatu.

‒ Kun yritys kasvaa, laatu, toimitusajat tai uuden malliston tuotteet eivät saa myöhästyä, muuttua tai kärsiä. Myös asiakkaalle on tarjottavat yhtä yksilöllistä palvelua kuin silloin, kun asiakaskunta oli pienempi. Kuluttajan näkökulmasta mikään ei saa muuttua, Valli kuvaa.

Seuraava kasvuloikka ulkomailla

Seuraavaksi Gugguu tähyää maailmalle. Vaikka jälleenmyyjiä löytyy jo esimerkiksi Kiinasta ja useista Euroopan maista, tarkoitus on seuraavina vuosina valloittaa maailma tehokkaasti.

‒ Olemme tarkkoja myös siitä, millaisen verkoston rakennamme ympärillemme. Jos olisimme vastanneet kaikkiin kyselyihin myöntävästi, meillä olisi jo paljon enemmän jälleenmyyjiä.

‒ Keskitymme vastuullisiin sekä isoihin toimijoihin, joiden on mahdollisuus tarjota isompi valikoima asiakkailleen.

Vallin mukaan ulkomailla tuotteita myy reilut kymmenen jälleenmyyjää. Yritys on tutustunut markkinoihin ja tehnyt omaa tutkimustaan, joten aika on kypsä myös laajemmalle kansainvälistymiselle.

Yhtä selittäjää Gugguun lentoon ei siis ole. Kokonaisuus on ollut yrityksen ratkaisun avain.

‒ Tuotteet, tiimi, yhteisö ja asiakkaat yhdistettynä aktiiviseen sosiaalisen median hyödyntämiseen ovat tehneet tästä mahdollista, Valli ynnää.

Anne Vallin opit kasvuun

Ajattele suuresti. Älä tyydy liian vähään, vaan tavoittele enemmän. Tee pieniä välitavoitteita matkalla isompiin saavutuksiin. Jos tavoitteet ovat korkealla, pääset lähemmäs haluamaasi. Älä lannistu, jos tavoitteet eivät heti toteudu

Tee paljon töitä. Anna arvo kaikelle työlle ja ole valmis tekemään mitä vain. Kasvua tulee varmemmin, kun ymmärrät jokaisen prosessin ja voit yrittäjänä tarvittaessa hypätä mihin vain tehtävään.

Vaali alkuperäisiä arvoja. Kun kasvua syntyy, ei saa tinkiä niistä arvoista ja periaatteista, jotka ovat alkujaan mahdollistaneet kasvun. Arvoajattelusta on helppo tinkiä, jos kasvu on nopeaa. On ajateltava, että ne alkuperäiset ja toimiviksi todetut asiat mahdollistavat kasvun myös jatkossa.

Lue lisää uutisia >

banner