Kaikki tietävät allergian hoitoon tarkoitetun Heinixin, mutta harva tietää minkälainen yritys on Heinixin takana.

Keravalle kotiutunut Verman on 30 vuotta vanha perheyritys, jolla on liuta muitakin tunnettuja brändejä: reseptilääkkeitä, itsehoitolääkkeitä, ravintolisiä, haavanhoitotuotteita sekä terveydenhuollon laitteita ja tarvikkeita. Tuotteita on markkinoilla Suomen lisäksi muissa Pohjoismaissa, Baltiassa ja Venäjällä.

Verman on kasvanut historiansa aikana miljoonaluokkaan. Kasvu on vaatinut johdolta jatkuvaa kehitystyötä, sillä useilla yrityspalkinnoilla palkitun yhtiön konserniliikevaihto huitelee jo noin 40 miljoonassa eurossa.

– Olemme tietoisesti pyrkineet luomaan yritykseen kasvun kulttuurin. Tällaiseen nousuun on tarvittu koko henkilökunnan panosta, kertoo Vermanin hallituksen puheenjohtaja Janne Vertanen.

Verman aloitti pienenä perheyrityksenä. Sen ensimmäinen toimisto sijaitsi Vertasen isän Seppo Vertasen omakotitalon piharakennuksessa. Ensimmäiset vuodet yrityksen postitukset hoidettiin Vertasten olohuoneesta käsin.

Verman lanseerasi ensimmäisen tuotteensa, Lactrase-laktaasientsyymikapselit, juuri ennen 1990-luvun pahinta lama-aikaa. Yrityksen kannalta oli onni, että heti ensimmäiselle tuotteelle onnistuttiin luomaan kysyntää.

– Yrityksen alku olisi voinut olla hyvin erilainen, jos ensimmäinen tuote olisi ollut joku muu. Laktoosi-intoleranssi oli tuolloin tiedostettu hyvin ja moni tunnisti vaivan.

Vertasen mukaan alun vaikeat vuodet opettivat Vermanin toimimaan kustannustehokkaasti ja kunnioittamaan sekä rahaa että asiakasta.

– Meidän oli alussa pakko toimia rajallisilla resursseilla. Kasvutarinan kannalta oli silti tärkeää, että Lactrase ei jäänyt ainoaksi menestystuotteeksi.

Henkilöstö avainasemassa

Janne Vertanen kertoo, ettei Verman olisi voinut mitenkään kasvaa ilman tavoitteellisia tulevaisuudensuunnitelmia.

– Olemme alusta saakka toimineet asiakaslähtöisesti ja katsoneet tulevaan. Kilpailijamme ovat koko ajan olleet maailmanlaajuisia jättiyrityksiä, joten meidän on täytynyt pysyä nöyränä.

Nöyryyden lisäksi Vermania on avittanut yrityksen tarve kasvaa markkinoita nopeammin. Vertanen muistuttaa, että kasvua hakevan yrityksen on täytynyt panostaa henkilöstön kouluttamiseen jo silloin, kun yrityksen toimintaprosesseja on luotu. Lisäksi esimerkiksi esimiehiä on täytynyt kouluttaa jatkuvasti.

– Kyse on ennen kaikkea siitä, että yrittäjän on täytynyt jalkauttaa yrityksen missiot, visiot ja arvot henkilöstölle.

Vermanin tapauksessa jatkuva kasvu on vaatinut johtamisjärjestelmien ja johtoryhmätyöskentelyn kehittämistä.

– Omien vahvuuksien ja heikkouksien tunnistaminen on johtajalle tärkeää. Jos sitä ei tee, yrittäjä saattaa itse olla pullonkaula yrityksen kasvulle.

Vertanen on pyrkinyt johtajana antamaan henkilöstölle tilaa.

– Johtajan täytyy myös uskaltaa rekrytoida todella osaavia, itseään parempia ihmisiä. Tällöin yritys voi kehittyä parempaan suuntaan.

Yritys ei valmistu koskaan

Vertanen siirtyi Vermanin toimitusjohtajasta hallituksen puheenjohtajaksi kolme vuotta sitten. Uudessa roolissa hänellä on mahdollisuus miettiä yhä kasvavan yrityksen suurempia linjoja.

Vertanen korostaa, että Vermanin on varauduttava kasvukipuihin myös tulevaisuudessa.

– Kasvu on jatkuva prosessi, eikä yritys ole koskaan valmis. Myös johtaminen muuttuu. Sitä on pakko kehittää, ja se täytyy hyväksyä. Yrittäjän onkin tärkeää tunnistaa, milloin tämän on itse uudistuttava. Kasvukipuja tulee väistämättä tietyissä vaiheissa. Jos organisaation osaaminen ja kyvykkyys ei ole riittävää, kasvu alkaa tökkiä.

Vertanen muistuttaa, etteivät markkinat kasva loputtomiin.

– Tämä on täytynyt pitää mielessä silloin, kun tietyt tuotteet ovat myyneet hyvin ja kasvu on vaikuttanut loputtomalta. Kun kasvu on alkanut tyrehtyä, seuraavat tuotteet ovat jo olleet valmiina.

Kasvukivuista huolimatta Verman on kyennyt koko ajan kannattavaan kasvuun. Kasvu on luonut resursseja ja mahdollisuuksia tuotekehityksen ja kaikkien muidenkin osa-alueiden vahvistamiseen.

Vertanen myöntää, että Vermanin tarinassa on ollut mukana myös ripaus hyvää tuuria.

– Uskon silti, että kun vilpittömästi yrittää parhaansa, on ahkera ja koko ajan liikkeessä, tuuri osuu jossain vaiheessa kohdalle.

5 x Johda paremmin

Kehity. Janne Vertanen korostaa, että yrittäjän täytyy tunnistaa yrityksen kehityskohteet. Varsinkin pienempien yritysten, joilla on rajalliset resurssit, kannattaa pohtia yrityksen seuraava siirto ja kehitysvaihe valmiiksi.

Priorisoi. Kaikkea ei voi tehdä ensimmäisenä. Priorisoi voimavarojen ja resurssien mukaan.

Poista pullonkaulat. Tunnista yrityksen mahdolliset pullonkaulat ja pyri vaikuttamaan niihin.

Panosta henkilöstöön. Ihmiset tekevät kasvun, joten muista hyvä työilmapiiri ja ihmisten huomioiminen.

Delegoi. Astu sivuun tarvittaessa ja palkkaa itseäsi parempia ihmisiä.

Lue lisää uutisia >

banner