Yrittäjät varautuvat eläkkeelle jäämiseen vaihtelevasti. Valtaosa aikoo myydä yrityksensä ennen eläköitymistä, mutta peräti viidennes uskoo joutuvansa lopettamaan yritystoiminnan. He eivät usko yrityksen menevän kaupaksi.

Ongelma ei ole aivan vähäinen, sillä Suomessa on yli 80 000 yrittäjää, jotka ovat täyttäneet 55 vuotta.

Sysmän Kuvapalvelun yrittäjä Jorma Sainio ei edes yrittänyt myydä yritystään, jonka eteen hän oli painanut töitä lähes 35 vuoden ajan. Hän tarjosi viime syksynä Sysmän Kuvapalvelua mahdolliselle jatkajalle ilmaiseksi.

– Yrityksen myyminen pienessä kunnassa olisi ollut liian vaikeaa. Aiemmin olin ajatellut, että myisin yrityksen, mutta valokuvaamoala on muuttunut viime vuosina niin paljon, ettei jatkajaa olisi välttämättä löytynyt.

Sainio julkaisi ilmoituksen yrityksestään syksyllä kunnan yritysasiamiehen kautta. Lisäksi hän jakoi ilmoituksen matkustajalaivansa Facebook-sivuilla. Sosiaalisen median voima yllätti.

– Laivallani on Facebookissa muutama tuhat seuraajaa, ja suurin osa heistä on sysmäläisiä. Ilmoitus levisi sivuston kautta kuitenkin yli 22 000 ihmiselle yhden vuorokauden aikana. Yhteydenottoja alkoi tulla aika paljon.

Sainio kirjasi joukosta ylös 12 potentiaalista yrittäjää, jotka vaikuttivat olevan tosissaan. Kolme heistä hän tapasi kasvokkain.

– Tuntui siltä, että olisin valinnut uutta työntekijää. Halusin, että jatkaja pystyy oikeasti elättämään itsensä yritystoiminnalla, joten pohdin, miten hän pärjää ja hallitseeko hän tarpeeksi hyvin esimerkiksi asiakaspalvelutilanteet.

Uusia tuulia

Sopiva jatkaja löytyi lopulta omalta kylältä, vaikka Sainion mukaan kyselyitä tuli Ruotsista saakka.

– Lopputulos oli onnellinen. Jatkaja löytyi maalis-huhtikuussa, ja hän pääsi aloittamaan lähes samantien. Hänellä on hyvät verkostot muualle Etelä-Suomeen, joten uskon hänen pärjäävän mainiosti työssä.

Sainio kertoo, että uudella yrittäjällä oli kova into ja kiire päästä töihin. Nyt yrityksessä puhaltavat jo uudet tuulet.

– Olin ajatellut, että jatkaisin toimintaa toukokuulle saakka, mutta aikaistimme vaihtoa kuukaudella. Olin itse vähän jämähtänyt vanhaan, joten on ollut hienoa katsoa, miten nuorempi polvi on lähtenyt uudistamaan toimintaa.

Sainio vahvistaa, että yrityskaupan hinnaksi tuli tosiaan pyöreät nolla euroa.

– Jouduin hieman selvittämään, joutuisiko jatkaja maksamaan lahjaveroa. Päädyimme sellaiseen ratkaisuun, että yrityskaupan hinnan osuus on sidottu liikehuoneiston ja kaluston vuokraan. Omistan edelleen kiinteistön, joten ratkaisu sopi kummallekin osapuolelle.

Haastava ala

Vaikka kiinnostus yllätti Sainion, hän pitää ratkaisuaan edelleen järkevänä. Siihen on monta syytä.

– Harva haaveilee tänä päivänä valokuvausliikkeen pyörittämisestä. Digitalisaatio on mullistanut alan niin täysin, että valokuvauksen lisäksi liikkeeseen on ollut pakko ottaa muutakin oheismyyntiä, kuten matkapuhelimia.

Sainio kertoo, että hän tietää monia yrittäjiä, jotka ovat yrittäneet myydä kuvaamoaan vuosia, eikä jatkajaa ole löytynyt.

Lisäksi yrityksen sijainti sinetöi päätöksen.

– Tällainen pieni maaseutukylä ei ole kovin vetävä nuorehkon yrittäjän kannalta, vaikka Sysmässä onkin vielä harvinaisen hyvä palvelutaso ja muutamia erikoisliikkeitä.

Iso merkitys

Sainio ehti pyörittää omaa yritystään pitkään. Hänen mukaansa Sysmän Kuvapalvelulla oli paikkakuntalaisille ja kesäisin saapuville loma-asukkaille suuri merkitys.

– Olisi ollut henkisesti tosi iso kynnys laittaa pillit pussiin, vaikka vuosien varrelle mahtuikin paljon ylä- ja alamäkiä. Viime vuosina otteluväsymys alkoi jo painaa. Olin vähentänyt tarkoituksellisesti työntekoa useamman vuoden ajan ja olin varmaan jäämässä kehityksestä jälkeen, Sainio pohtii.

Vaikka ura valokuvaamoyrittäjänä on ohi, Sainio ei aio jäädä lepäämään laakereilleen.

– Toimin kesäisin matkustajalaivani laivurina ja lisäksi olen sivutoimisesti palokunnan päällikkö. Koen silti olevani jo eläkkeellä, laivalla oloa on vaikea ajatella työnä.

3 x Jorma Sainion suurimmat opit yrittäjänä

Panosta asiakaspalveluun. Asiakaspalveluammatissa pienyritys personoituu usein yrittäjään. Jorma Sainio huomauttaa, että hyvän asiakaspalvelun tarjoaminen ei maksa yhtään enempää kuin huonon, mutta hyvä palvelukokemus vaatii pelisilmää.

Älä pala loppuun. Hyvän asiakaspalvelun tavoittelu voi johtaa perfektionismiin, Sainio huomauttaa. Se ei kuitenkaan pidemmän päälle kannata, sillä pahimmassa tapauksessa yrittäjä palaa loppuun täydellisyyttä tavoitellessaan.

Myönnä virheet. Sainion mielestä omat virheet kannattaa myöntää reilusti, eikä niitä ole järkevä alkaa selittelemään. Sen jälkeen voi keskittyä keksimään, miten virheet voi korjata.

Lue lisää uutisia >

banner