Risteily-yrityksen vuoden vilkkain kausi on kovaa vauhtia käynnissä. IHA-Lines Oy Helsinki Cruises järjestää risteilyjä Helsingin Kauppatorilta saaristoon huhtikuun lopulta syyskuun loppuun. Töitä on paiskittu kuitenkin jo kauan ennen sesonkia.

– Työtä tehdään vuoden ympäri. Seuraavan risteilykauden toiminnan suunnittelu alkaa jo edellisen kesäkauden ollessa käynnissä, kertoo helsinkiläisen risteilyvarustamo IHA-Linesin partneri Niina Ihalainen.

Saaristoristeilyillä on kolme sesonkia. Ensimmäinen ja vuoden vilkkain kestää juhannukseen asti.

Alkukesästä IHA-Linesin laivoilla käy paljon yritysasiakkaita, jotka viettävät esimerkiksi erilaisia tiimipäiviä, kesäjuhlia, asiakastilaisuuksia ja tyky-päiviä.

Juhannuksen jälkeen risteilyvieraiksi vaihtuvat lomalaiset. Keskikesän lomasesonkia on Ihalaisen mukaan vaikea ennustaa.

– Kesällä sään vaikutus on suurin ja lomailu on aika spontaania, joten ennakkovarauksia ei välttämättä tehdä yhtä suunnitelmallisesti kuin vaikkapa työpaikan tiimi-iltaa varten.

Elokuun puolivälin paikkeilla risteilyillä alkaa näkyä taas työporukoita. Silloin laivoilla vietetään esimerkiksi yritysten kick-off-päiviä.

Sää ratkaisee

Ihalaisen mukaan sää sanelee pitkälti kysynnän vaihtelut ja millaiseksi vuosi muodostuu. Esimerkiksi kylmä kevät viivästytti tänä vuonna tiedustelujen alkamista usealla viikolla.

Keskikesän lomakaudella IHA-Lines voisi viedä saaristoon jopa 1 300 kaupunkilaista päivässä. Doris-laivojen lisäksi yritys järjestää risteilyjä parillakymmenellä erilaisella aluksella.

Ruokailijoita on kesällä jonkin verran, vaikka sää ei edes olisi parhain.

Kylminä kesinä asiakkaita on murto-osa hellepäiviin verrattuna.

– Silloin meidän ei auta kuin toivoa parempia säitä, Ihalainen sanoo.

Kauppa käy alkukeväästä

Uusien markkinointimateriaalien suunnittelu alkaa pian edellisen kauden päätyttyä. Syksyllä on aikaa toteuttaa myös kävijätutkimuksia. Niitä yritys on tehnyt kymmenen vuoden ajan.

– Tutkimuksilla saadaan mitattua paljon hyödyllistä tietoa. Lisäksi saamme usein ensiviitteitä nousemassa olevista trendeistä.

IHA-Linesin Doris-laivojen miehistöt lähtevät yhteiselle sesonginpäätös- ja koulutusmatkalle ulkomaille heti kauden päättymisen jälkeen. Siihen käytetään Ihalaisen mukaan muun muassa yhteisiä tippirahoja.

Tämän jälkeen laivoja valmistellaan talveen ja seuraavaan risteilykauteen.

Joulukuussa yhtiö sulkee ovensa muutamaksi viikoksi. Silloin Ihalainen itsekin lomailee.

– Laivojen huolto- ja parannustoimet tehdään talvisin ja ne vaativat usein suuria investointeja, vaikka esimerkiksi tekniset uudistukset eivät näy salongissa merinäköalaa katseleville.

Uuden kauden läheneminen näkyy kevättalvesta lähtien markkinoinnissa ja asiakaspalvelussa, kun tulevan kesän risteilyjen varaukset, menut ja järjestelyt pitävät henkilökunnan työn touhussa.

– Suurin osa kesän risteilyistä myydään kevättalvella ja alkukeväällä, joten kevät on meille intensiivistä aikaa. Sesonkitoimintaan kuuluu aina tiettyihin kuukausiin painottuva erityinen intensiivisyys.

Ihalainen keskittyy keväällä tuotteistukseen sekä markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen. Hän tekee kaikki markkinointimateriaalit ja tuotteistuksen itse.

Talvella tehtävien laivojen muutos- ja parannustöiden jälkeen miehistö huoltaa, maalaa, lakkaa ja varustelee laivat keväällä valmiiksi. Myös ravintolat valmistellaan toimintaan.

Paljon vakioasiakkaita

IHA-Lines järjestää yli tuhat risteilyä vuodessa.

Ihalaisen mukaan päivittäisiä risteilyjä markkinoidaan laajasti erilaisille asiakaskunnille. Yritys muun muassa tekee esitteitä useilla eri kielillä sekä mainostaa sanoma- ja aikakauslehdissä, tietyissä matkailijoiden erikoismedioissa, radiossa ja verkossa. Toisinaan on myös tv-kampanjoita.

– Tärkein on kuitenkin risteilyvieras, joka on käynyt risteilyllä ja palaa uudelleen, ja joka kertoo kokemuksestaan edelleen. Meillä on paljon vakioasiakkaita.

IHA-Linesilla on nyt käynnissä 40. toimintavuosi. Turvallisuus- ja ympäristöasiat ovat yhtiölle tärkeitä. Muun muassa Helsingin kaupunki on myöntänyt yritykselle ympäristöpalkinnon.

Risteilyvarustamo on tehnyt mittavia satsauksia uusiin ja parempiin aluksiin. Ihalaisen mukaan investoinnit kertovat yrityksen arvoista.

– Aluksemme ovat ylittäneet pitkään alan standardit. Esimerkiksi uudesta Doris II -laivasta ei mene Itämereen pisaraakaan edes perunankeittovettä.

Otsikkoa muutettu 5.6. klo 15.05.

4 x Sesonkiin varautuminen

Kehitä vuosisuunnitelmaa. Sesonkiin painottuvassa toiminnassa prosessit kehittyvät vuosien kuluessa. IHA-Linesissa seuraavan vuoden suunnittelu alkaa jo edellisen kauden aikana. Kun operatiivinen toiminta hiljenee, muun muassa kävijätutkimuksia ja kehitystyötä tehdään syksystä kevättalveen. Yritysseurueiden varausten ottaminen ja tapahtumien myynti alkavat jo useita kuukausia ennen varsinaisen sesongin alkua.

Ennakoi. Sesonkiyrityksessä on syytä ennakoida tulevaa niin paljon kuin mahdollista. Sään tai kävijämäärien ennakointi voi olla vaikeaa, mutta tärkeintä on, että kaikkeen on varautunut. Niina Ihalaisen mukaan IHA-Lines esimerkiksi valmistelee useita erilaisia tuotteita, jotta se voi vastata hyvinkin erilaisten asiakkaiden toiveisiin.

Hyväksy, ettei kaikkeen voi vaikuttaa. Suomen kesät voivat olla arvaamattomia. Jos sää on huono, asiakkaita ei välttämättä näy läheskään yhtä paljon kuin aurinkoisina ja lämpiminä päivinä.

Pidä välissä kunnon loma. Niina Ihalaisen mielestä tärkeimmät päätökset on parasta tehdä vasta loman jälkeen hyvin levänneenä.

Lue lisää uutisia >

banner