Millainen on hyvä hissipuhe? Sitä sipoolainen kuvataiteilija ja yrittäjä Tero Annanolli on miettinyt paljon. Oman liikeidean ja erityisesti sen hyötyjen tiivistäminen on ollut hänelle yksi isoimmista alkuvaiheen haasteista.

Annanolli on kehittänyt työskentelymenetelmän, jota yritykset voivat hyödyntää muun muassa arvojen ja toimintaperiaatteiden visualisoimiseen. Hänen ohjaamansa Luovuuspajan lopputuloksena syntyy ihmisten yhdessä tekemä yhteisötaideteos.

Annanolli on oppinut, että hänen kannattaa painottaa hissipuheessaan yhteisen kokemuksen merkitystä. Se yleensä herättää kiinnostusta yritysjohdossa ja HR-ammattilaisissa.

– En välttämättä käytä sanaa taide heti ensimmäisessä lauseessa. Toisaalta taide herättää mielenkiintoa, miten se sopii työelämään. Joskus kuulee pelkoa siitä, etteihän tämä ole mitään joukkohaleja, Annanolli kertoo.

Mistä asiakkaita?

Annanolli sai idean toimiessaan taiteilijana ja taideaineiden opettajana. Hän kiinnostui siitä, miten taiteen tekemisen tapoja voisi hyödyntää työelämässä. Ensimmäiset toteutukset vuonna 2013 osoittivat hänelle, että palvelulle on kysyntää.

Aikansa ajatusta kypsyteltyään Annanolli opiskeli taiteilijakehittäjäksi ja jätti opetusvirkansa. Syyskuussa 2016 hän perusti yrityksensä Art Annanolli Oy:n. Sitä ennen hänellä oli ollut y-tunnus taiteilijanimellä.

Uudelle yritykselle myönnetyt starttiraha ja innovaatioseteli kannustivat kiteyttämään palvelukonseptia entisestään. Annanolli ryhtyi ottamaan yhteyttä vanhoihin kontakteihin, jotka hän tiesi jo entuudestaan taiteen ystäviksi. Ensimmäinen asiakas löytyikin nopeasti sitä kautta.

Sen jälkeen kävi kuitenkin selväksi, että asiakashankinta vie paljon aikaa. Alkuun Annanolli teki myös niin sanottuja kylmiä soittoja, mutta ne eivät hänen mukaansa juuri tuottaneet tulosta. Niinpä hän hakeutui mukaan luovan alan tapahtumiin, järjestötoimintaan ja Facebookin ammattiryhmiin verkostoja laajentaakseen.

Annanolli huomasi myös, että henkilöstön kehittämiseen tarkoitetut rahat on helposti budjetoitu jo kuukausiksi eteenpäin. Siksi sovitut työpajat menevät yleensä puolen vuoden päähän tai seuraavalle vuodelle.

Tällä hetkellä asiakkaana ovat muun muassa finanssiyritys ja henkilöstön kehittämisen erikoistunut konsulttiyritys.

– Asiakkaiden hankinta on helpottunut, kun olen saanut työtilaisuuksia ja päässyt kertomaan luovan työskentelyn merkityksestä työssä onnistumisessa. Työarki kun keskittyy useasti virheisiin ja epäonnistumisen välttämiseen.

Monta tehtävää

Vaikka Luovuuspajoja ei ole toistaiseksi ollut aivan niin paljon kuin Annanolli suunnitteli, yrityksen liikevaihto on kasvanut. Sitä selittää muun muassa hyvin sujunut taideteosten myynti.

Annanolli tekee taidetta, järjestää työpajoja yrityksille, tarjoaa taideopetusta sekä toteuttaa taidekursseja ulkomaille yhteistyökumppaneidensa kanssa. Hän myös järjestää omia näyttelyitä ja osallistuu sellaisiin koti- ja ulkomailla.

Työskentely on pitkälti projektiluontoista, ja ajanhallinta on välillä vaikeaa. Aikaa pitää olla sekä kuvataiteilijana että yrittäjänä toimimiselle.

– Taiteen tekeminen vaatii keskittymistä, heittäytymistä ja itsekseen oloa. Taidenäyttelykutsuja voi tulla suhteellisen lyhyelläkin varoitusajalla, varsinkin kansainvälisiä. Toisaalta näyttelyjä saatetaan suunnitella hyvin pitkään.

– Yritän pitää maanantait ja tiistait luovina päivinä ja varata ne taiteen tekemiseen. Välillä niistä toki joutuu joustamaan, Annanolli kertoo.

Hinta kohdilleen

Annanollin mielestä kuvataiteilijan ja luovan alan yrittäjän roolit tukevat toisiaan. Hänestä on selvää, että aktiivinen taiteilijatoiminta tuo uskottavuutta Luovuuspajojen vetämiselle.

– Se antaa tietyn vapauden toimia ja perustella näkemyksiä kokemuksien kautta.

Myös esimerkiksi hinnoittelua, markkinointia ja tarinankerrontaa on mietittävä niin taiteen kuin luovien palvelujen osalta.

Oikea hinnoittelu on usein vaikeaa etenkin yrittäjyyden alkuvaiheessa. Annanolli on miettinyt palvelujen hinnoittelua muun muassa aiemmin saamansa kuukausipalkan kautta. Se on auttanut laskemaan, millaista korvausta omasta työstä pitäisi saada, jotta sillä elää.

Kun Annanolli tarjoaa Luovuuspajaa yritykselle, hän ajattelee, että tarjouksessa on aina neuvotteluvaraa.

– Pitäisi osata hinnoitella niin, että saa työtilaisuuksia muttei hinnoittele itseään alakanttiin. Jos hinta on liian halpa, on hankalampi nostaa sitä myöhemmin ainakaan saman asiakkaan kohdalla, hän pohtii.

Vaikka hissipuheella on merkitystä, yksi tärkeimmistä taiteilija-yrittäjän opeista on, että asiakasta pitää kuunnella enemmän kuin puhuu itse.

– Se auttaa muodostamaan luottamuksen ja suhteen. Täytyy pohtia, miten voin olla hänelle avuksi. Sitä opettelen koko ajan.

3 x Luovan alan yrittäjäksi

Tee unelmistasi konkreettisia. Tero Annanolli kannustaa yrittäjyyttä suunnittelevia tekemään itselleen unelmakartan. Mieti, mitä haluat tavoittaa ja missä ajassa. Selkeät tavoitteet ohjaavat tekemistä.

Tee liiketoimintasuunnitelma, siitä on apua myös myöhemmin. Luovan alan yrittäjänkin on syytä tehdä yritykselleen perusteelliset suuunnitelmat. Annanolli tarkistaa välillä omastaan, kuuluuko jokin asia hänen alkuperäisiin suunnitelmiinsa ja mistä liikevaihtoa pitäisi tulla.

Teetä käyntikortteja ja pidä niitä aina mukana. Annanolli uskoo, että kaikissa kohtaamisissa on mahdollisuuksia. Se ei tarkoita aina myyntipuhetta, mutta käyntikortin voi antaa sillaksi seuraavaan kohtaamiseen. Annanolli neuvoo panostamaan myös kotisivuihin.

Lue lisää uutisia >

banner