Kun kaikki on laskettu tarkasti etukäteen, yrityksen on helpompi kasvaa. Tämän tietää trampoliinipuistoyritys Rush Finlandin perustaja ja toimitusjohtaja Mikko Vihersalo.

Hänen yrityksensä avasi ensimmäisen trampoliinipuistonsa Helsingin Pitäjänmäkeen keväällä 2016. Toinen puisto Vantaan Tammistoon aukesi reilua vuotta myöhemmin.

Vihersalo kertoo yrityksen perustamisen ja laajentamisen vaatineen tuntikausia Excel-taulukoiden pyörittelyä. On pitänyt laskea kävijämääriä, investointeja ja kannattavuutta sekä ottaa huomioon sesongit, päivävaihtelut ja lippujen hinnat lukuisilla erilaisilla skenaarioilla. Lisäksi on pitänyt hakea rahoitusta ja yhteistyökumppaneita.

Kun pohjatyö oli hyvin tehty, toisen puiston avaaminen onnistui Vihersalon mukaan suhteellisen nopeasti. Tarkan markkina-analyysin avulla yritys aikoo seuraavaksi laajentaa useisiin suomalaisiin kaupunkeihin ja myös Ruotsiin. Vihersalo kertoo, että tähtäimessä ovat Tampere, Turku, Oulu, Kuopio, Jyväskylä ja Tukholma.

Vaikka kaupunkien väkimäärät eivät ole Suomessa samaa luokkaa kuin Yhdysvalloissa tai Iso-Britanniassa, täällä trampoliinipuistojen menestymistä puoltaa esimerkiksi ilmasto: sisäliikuntamahdollisuuksille on kysyntää varsinkin syksyisin ja talvisaikaan.

Rushin laajentaminen on nyt helpompaa, kun yrityksellä on kokemusta ja lukuja kahden puiston pyörittämisestä. Toiminnan mittaluokasta ja riskeistä kertoo, että ensimmäisen puiston avaaminen vaati miljoonaluokan investoinnit.

– Rahan saaminen ja hakeminen ei edelleenkään ole helppoa, ja siihen liittyy monia neuvotteluja. Mutta suunnitelmat seuraavasta puistosta ovat jo pitkällä, Vihersalo kertoo.

Rushia pyörittävän Sky Park Oy:n liikevaihto oli 2,3 miljoonaa euroa viime tilikaudella.

Hävittäjälentäjästä yrittäjäksi

Rush Finlandin juuret ulottuvat Rovaniemelle, jossa Vihersalo työskenteli Lapin lennostossa hävittäjälentäjänä. Työnsä ohella hän oli mukana paikallisen tennisseuran omistaman tennishallin toiminnassa. Kun tennishallia ryhdyttiin laajentamaan, Vihersalo suunnitteli trampoliinipuiston perustamista sen yhteyteen.

Yhteistyökumppaneita hakiessaan hän oli yhteydessä lukuisiin alan yrityksiin eri puolilla maailmaa. Kumppaniksi löytyi yhdysvaltalainen trampoliinipuistoyritys Rush.

Rush ehdotti Rovaniemeä isomman markkina-alueen valtaamista. Niinpä Vihersalo irtisanoutui ilmavoimista, muutti perheineen pääkaupunkiseudulle ja ryhtyi trampoliiniyrittäjäksi.

Isomman väkimäärän alueella oli helpompi perustella asiakasmäärät ja muut merkittävät yritystoimintaan liittyvät tekijät pankkilainan saamiseksi. Rush tuli osakkaaksi perustettuun yritykseen. Sen pääomien ansiosta Finnverakin lähti mukaan rahoittamaan ensimmäistä puistoa.

Isoa rakentamisinvestointia ei vaadittu, sillä Helsingistä löytyi trampoliinipuistolle sopivat vuokratilat.

– Se oli luontaisempi ja helpompi tapa lähteä liikkeelle, Vihersalo sanoo.

Yhteistyö Rushin emoyhtiön kanssa helpottaa rahoituksen lisäksi esimerkiksi teknologisessa kehityksessä ja trampoliinien huollossa.

– Tarvittaessa saamme osia jopa kahden päivän toimitusajalla.

Viestintä avainasemassa

Vihersalolla ei ollut yrittäjäkokemusta ennen Rush Finlandin perustamista. Tennisseurassa hän oli myynyt tuotteita ja suunnitellut kilpailuja ja leirejä. Ilmavoimaupseerin kokemus toi tietynlaista johtamisosaamista ja näkemystä siitä, miten kasvavaa verkostoa hallitaan.

Nyt Rush Finlandilla on useampia kymmeniä työntekijöitä. Vihersalo on huomannut, että johtamisessa kaikkein tärkeintä on sen varmistaminen, että kaikille toiminnoille on määrätty vastuuhenkilö. Avainasemassa on viestintä.

– Kun on paljon työntekijöitä ja asiakkaita, viesti pitäisi saada kulkemaan kaikkien portaiden läpi. Silti on aina joku, jota se ei tavoita.

Lentäjätaustansa opeista Vihersalo on tuonut yritykseen esimerkiksi tarkistuslistat, joiden avulla seurataan viikko- ja kuukausitasolla erilaisten toimintojen toimivuutta ja kaluston kunnossapitoa.

Vaikka Vihersalo tiesi, että yrityksen pyörittäminen vaatii paljon työtä, yksityiskohtien määrä on silti päässyt yllättämään.

– Valtava määrä pieniä juttuja, vastuunjakamista, delegointia, organisaation ja prosessien miettimistä, Vihersalo kuvailee.

3 x Yritystoiminnan laajentaminen

Mikko Vihersalo kehottaa kiinnittämään huomiota kolmeen asiaan:

Tee tarkka markkina-analyysi. Laajennusinvestointeja mietittäessä on tärkeää naputtaa Exceliä niin kauan, että yrittäjä saa käsityksen, mikä toimii ja mikä ei. Analyysia kannattaa tehdä monenlaisilla skenaarioilla. Kun laskelmat on tehty ja ne tuntuvat täsmäävän, on oltava rohkea ja uskallettava luottaa suunnitelmiin.

Pidä henkilökunta ajan tasalla. Kun yritys kasvaa ja laajenee, olemassa olevienkin toimintojen on pysyttävä käynnissä. Henkilökunnan pitää tietää, mitä yrityksessä tapahtuu ja mikä on kenenkin vastuulla. Läpi yrityksen toimiva viestintä on tärkeässä roolissa.

Mieti investointitapoja kriittisesti. Yrityksen ei välttämättä tarvitse omistaa kaikkea käyttämäänsä kalustoa. Mieti, voisiko jotakin vuokrata tai liisata. Valinnoilla on mahdollisuus vaikuttaa esimerkiksi rahoituksen saamiseen sekä yrityksen taseeseen ja tulokseen.

Lue lisää uutisia >

banner

Liity Klubiin!

Liity Y-Studion Klubiin ja pääset yrittäjien sisäpiiriin. Saat täysin ilmaiseksi rahanarvoisia hyötyjä, jotka auttavat sinua kehittymään yrittäjänä.

Pssst...!

Täytäthän loputkin tietosi, niin voimme palvella sinua paremmin sekä tarjota sinulle parempaa sisältoä.