Kun kilpailijoita tuntuu menevän ohi vasemmalta ja oikealta, on yrittäjällä herätyksen paikka. Näin kävi suunnittelutoimisto VMP-interiorin perustajalle Veli-Matti Paulasaarelle.

Hän ryhtyi vuonna 1996 suunnittelemaan ja toteuttamaan apteekkien tilaratkaisuja oman yrityksensä kautta. Paulasaari ajatteli alkuun toimia yksinyrittäjänä ja ostaa kaiken tarvittavan osaamisen muilta. Vajaat kymmenen vuotta sitten hän kuitenkin havahtui siihen, ettei alkuperäinen ajatus enää toimi. Toiminta oli kasvanut ja yritykselle oli jo pitänyt palkata muutama työntekijä.

– Olin siihen saakka elänyt tavallaan käsijarru päällä. Ajattelin, että osaan ja teen itse. Ja kun olin suunnilleen 15 vuotta suunnitellut tiettyjä tiloja, minusta tuntui, että kaikki oli jo piirretty ja ideoitu moneen kertaan, Paulasaari kertoo.

Ratkaisevaa oli sen tajuaminen, ettei asioita voi tehdä loputtomasti samalla tavalla. Henkilökunnalta ei suuremmin kyselty, ovatko he valmiita muutokseen. Paulasaarelle oli selvää, että yrityksen on pakko uudistua.

Niinpä yrittäjä palkkasi avuksi ulkopuolisen, tutun konsultin. Yhdessä he loivat uuden liiketoimintasuunnitelman, jossa määriteltiin tarkkaan yrityksen fokus, tavoitteet ja miten niihin pyritään.

– Tärkeintä oli, että vapautimme käsijarrun eli annoimme kasvulle mahdollisuuden.

Suunnanmuutos tarkoitti muun muassa sitä, että yritys ryhtyi palkkaamaan lisää henkilökuntaa. Paulasaari jätti päivittäisen sisustussuunnittelun muille ja keskittyi asiakassuhteiden hoitoon, myyntiin ja yrityksen kehittämiseen.

Yritys myös vaihtoi mainostoimistoa ja nelinkertaisti mainosbudjettinsa. Tärkeimmäksi markkinointikeinoksi nousivat VMP-interiorin omat asiakaslehdet.

Muutos kannatti

Tila- ja kalustesuunnittelun rinnalle on tullut vuosien varrella lisää palveluja, ja asiakaskunta on laajentunut sairaaloihin. Paulasaaren mukaan asiakkaat arvostavat suunnittelupalvelujen lisäksi yrityksen vahvaa projektinhallintaosaamista.

Yritys auttaa asiakkaitaan esimerkiksi liiketilojen etsimisessä, vuokrasopimusneuvotteluissa ja työmaavalvonnassa.

– Meillä on juuri nyt työlistalla yli 70 apteekkia. Autamme lisäksi asiakkaitamme kehittämään liiketoimintaansa, ja olemme mukana koko apteekin elinkaaressa. Skannaamme koko ajan asiakkaan liiketoimintaympäristöä, joten meiltä löytyy vahvaa näkemystä.

Muutokset ovat tuottaneet tulosta. VMP-interiorin liikevaihto oli 3,8 miljoonaa euroa vuonna 2016, kun se vielä kolme vuotta aiemmin oli kaksi miljoonaa euroa.

Yritys työllistää nyt vakituisesti 16 henkilöä ja välillisesti esimerkiksi asentajia. Paulasaaren mukaan luotettavat alihankkijat ovat oleellinen osa projekteja ja vaikuttavat merkittävästi asiakastyytyväisyyteen.

Kasvavan yrityksen johtaminen on opettanut luopumista ja luottamista.

– Ensimmäiseksi on uskallettava päästää irti sellaisesta tekemisestä, jota on tehnyt aikaisemmin. Vastuuta pitää antaa henkilökunnalle, Paulasaari sanoo.

Hän tunnistaa johtamisen haasteiksi oman vahvan persoonansa lisäksi sen, että on neljä päivää viikossa kentällä tapaamassa asiakkaita. Yksi ratkaisu tähän on ollut sisäisten tiimien muodostaminen ja vastuun jakaminen niille.

Korvaa huonot päätökset paremmilla

Paulasaari kiteyttää yli 20 vuoden yrittäjätaipaleensa yhteen tärkeään lauseeseen: Jos on tehty huonoja päätöksiä, pitää tehdä uusia ja parempia päätöksiä. Hänen mielestään yrittäjän on arvioitava säännöllisesti, ovatko suunta ja keinot oikeat.

– Liiketoimintasuunnitelmaa ei vain tehdä joskus ja opetella ulkoa. Se kulkee mukana koko ajan. Sen pitää olla kristallinkirkkaana mielessä, ja sitä pitää tarkistaa jatkuvasti.

Tulevaisuudessa VMP-interior hakee kasvua erityisesti sairaaloiden sisälogistiikan, lääketurvallisuuden ja robotiikan ratkaisuilla. Oman tuotekehitystyön tuloksena on syntynyt esimerkiksi sairaalakäyttöön tarkoitettu mobiilirobotti, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi lääkkeiden ja muiden tarvikkeiden kuljettamiseen osastolta toiselle.

Yritys uusi liiketoimintasuunnitelmansa vuosi sitten. Siihen on kirjattu ajatuksia myös kansainvälistymisestä.

– Viiden vuoden aikana meidän pitäisi kolminkertaistaa liikevaihtomme ja kaksinkertaistaa henkilökunta, Paulasaari kertoo tavoitteista.

3 x Kasvua hakemassa

Tarkista suuntaa. Yrittäjän pitäisi pysähtyä säännöllisin väliajoin miettimään, onko yritys menossa oikeaan suuntaan. Tekemistä ja tavoitteita on kehitettävä jatkuvasti. Siihen liittyy myös säännöllinen liiketoimintasuunnitelman ja strategian päivittäminen. Veli-Matti Paulasaari tietää kokemuksesta, ettei yritys voi kehittyä ja kasvaa, jos se vain toistaa itseään.

Hanki sparrausapua. Yrittäjä saattaa sokeutua omalle tekemiselleen. Siksi ulkopuolisesta avusta voi olla iso hyöty, kun alkaa miettiä yrityksen uusi mahdollisuuksia. VMP-interior hankki avuksi tutun konsultin. Paulasaari toimii itsekin muutaman yrittäjän sparraajana.

Muista johtaa. Luopuminen ja luottaminen ovat olleet Paulasaaren isoimmat opit. Kasvavan yrityksen johtajan on pakko antaa vastuuta muille. Se on tärkeää myös siksi, että työntekijät voivat kasvaa vain vastuuta ottamalla.

Lue lisää uutisia >

banner