Kun Susanna Blomqvist tuli helsinkiläisen perheyritys Saintexin osaomistajaksi vuonna 2003, hän halusi nykyaikaistaa muovituotteita ja heijastimia valmistavaa yritystä.

Aluksi hän työskenteli yhdessä yritystä pitkään johtaneen isänsä Pekka Sankamon kanssa.

Isän jäätyä eläkkeelle vuonna 2010 Blomqvist alkoi rakentaa uudenlaista organisaatiota. Hän esimerkiksi romutti lopullisesti konservatiivisen johtamisjärjestelmän, johon kuului väliportaita, tuotantojohtajia ja -päälliköitä, ja ryhtyi tuomaan firmaan tiimiajattelua.

Kolme vuotta sitten Saintexissa otettiin käyttöön lean-filosofia, jonka yhtenä tarkoituksena on ottaa kaikki työntekijät mukaan päätöksentekoon.

– Aloimme funtsia porukalla, mitä meidän on järkevää tehdä ja mihin resurssit riittävät. Yhteishenki on muuttunut paljon paremmaksi, kun ihmiset ovat itse mukana päätöksenteossa, Blomqvist sanoo.

Pankkiura sai jäädä

Blomqvistin oma tausta on pankkimaailmassa, jossa hän työskenteli pitkään ennen Saintexiin tuloaan. Hän ehti nähdä kopit, sypit, nordeat ja ålandsbankenit. Saintexiin hän houkutteli myös miehensä Benin, joka tuli autoliike Vehon yritysmyynnistä.

– Me tulimme alan ulkopuolelta ja osasimme katsoa asiakasrajapintaa, myyntiä ja markkinointia.

Itseään Blomqvist kuvaa kehittäjäksi, joka pyrkii joka vuosi tuomaan yritykseen jotain uutta. Hiljattain uusittiin esimerkiksi toiminnanohjausjärjestelmä. Nyt digimaailmaan siirtyminen käy entistä ripeämmin.

– Maailman muutosta vastaan on turha pyristellä, Blomqvist sanoo.

Tytär sai vapaat kädet

Muovisaumaamo Saintexilla on pitkä historia, sillä yritys on perustettu jo vuonna 1948. Kun Blomqvist tuli taloon, hänen isänsä omisti yrityksen puoliksi serkkunsa kanssa.

Blomqvist oli käsitellyt lopputyössään perheyritysten sukupolvenvaihdoksia ja tiesi, että tasaomistukset eivät välttämättä ole helppoja. Ensin Blomqvist maksoi firmasta ulos sukulaismiehen ja myöhemmin oman isänsä. Hän on maksanut kaupoista asianmukaiset verot useamman kerran.

– Yrittäjä ottaa riskin, palkkaa porukkaa, ja joka kerta yritysverojutuissa rangaistaan, Blomqvist kritisoi.

Kaiken kaikkiaan sukupolvenvaihdos sujui kuitenkin hyvin.

– Vaikka isä oli johtajana perinteinen ylhäältä alaspäin -ajattelija, hän antoi tyttärelle vapaat kädet. Meillä ei ollut mitään valtataistelua.

Design tuli heijastimiin

2000-luvun alussa Saintex valmisti perinteisiä toimistotarvikkeita, kuten tiliotekansioita Osuuspankille. Digitalisaation myötä muovituotteita on tippunut pois, ja yrityksen on pitänyt uudistaa valikoimaansa.

– Maailma on täynnä tavaraa, joten meidän on pitänyt keksiä, mitä hyötyjä asiakas saa tuotteistamme.

Blomqvist hyödyntää yrityksen markkinoinnissa vahvasti kotimaisuutta.

– Ennen kuin minä tulin alalle, oltiin onnessaan siitä, että saatiin kontti tavaraa Kiinasta.

Saintex pyrkii kääntämään asiakkaiden ajattelun isoista volyymeista ja bulkkituotteista pienempiin eriin ja yksilöllisempiin tuotteisiin. Yrityksen tehtaalla Itä-Helsingissä valmistettavat tuote-erät ovat niin pieniä, ettei tuotantoprosessia kannata automatisoida. Päinvastoin on tervetullutta, että ihmiskäden jälki näkyy.

Saintex valmistaa nykyään esimerkiksi designheijastimia, joita ovat olleet suunnittelemassa suomalaiset huiput Paola Suhosesta ja Saanasta ja Ollista lähtien.

Saintexin pyrkii pitämään toimitusajat nopeina ja asiakkuudet pitkäjänteisinä.

– Funtsimme niin pitkälle asiakkaan puolesta, että heidän on helppo sanoa joo tai ei.

Rohkealla uudistumisella pärjää

Saintexissa työskentelee 12 ihmistä. Yritys on jo alkuajoistaan lähtien toiminut tukityöllistäjänä esimerkiksi pitkäaikaistyöttömille tai työelämässä uupuneille. Myös tet-harjoittelijoita ja ammattikouluharjoittelijoita on silloin tällöin.

– Nuoret eivät saa työpaikkoja, jos eivät ensin saa tehtaalta kokemusta siitä, mitä se duuni on. Meillekin on kiva, kun työntekijöiden ikähaitari on laidasta laitaan.

Saintexin tulevaisuuden Blomqvist näkee positiivisena. Viime tilikaudella liikevaihtoa kertyi 2,2 miljoonaa euroa.

Blomqvist on nähnyt toimitusjohtajana myös edellisen taantuman kahdeksan laihaa vuotta, jolloin yrityksen myynti notkahti.

Kilpailussa pärjäämisen edellytyksinä hän näkee jatkossakin ennen kaikkea hyvän henkilökunnan ja rohkeuden. On osattava uudistua mutta myös uskottava siihen, mitä myydään.

– Pitää tarkkaan miettiä, mitä tehdään ja miten tehdään.

3 x Yrityksen uudistaminen

Susanna Blomqvistin vinkit yrityksen uudistamiseen:

Ota asiakkaan rooli. Yrityksen uudistamistarpeista saa parhaiten kuvan, kun hyppää säännöllisesti asiakkaan housuihin. Millainen ensivaikutelma asiakkaalle tulee yrityksen toiminnasta? Mitkä asiat toimivat asiakkaan näkökulmasta ja mitkä eivät?

Avoimuus uudelle. Yrityksen johdolla pitää olla intoa kokeilla uusia asioita. Asioita ei kuitenkaan pidä tehdä salassa, vaan avoimesti ja rehellisesti henkilöstön kanssa keskustellen. Siten varmistetaan, että kaikki sitoutuvat uudistuksiin.

Mukaudu muutokseen. Kehitystä vastaan on turha tapella. Pienen yrityksen ei välttämättä tarvitse olla edelläkävijä, mutta on kuitenkin järkevää haistella kehityksen tuulia ja sopeuttaa yrityksen toimintaa siihen voimavarojen puitteissa.

Lue lisää uutisia >

banner