Kun Wille Viittanen lähti mukaan isänsä perustamaan muovialan yritykseen kahdeksan vuotta sitten, hän ryhtyi heti päivittämään sitä nykyaikaan.

Toimitusjohtajana Viittanen on kasvattanut Heinolassa Päijät-Hämeessä sijaitsevan Wiitta Oy:n henkilöstömäärän kymmenestä 25:een ja liikevaihdon miljoonasta eurosta viime tilikauden seitsemään miljoonaan euroon. Nyt hän jakaa tärkeimmät oppinsa matkan varrelta.

1. Jos joku mietityttää, toimi

– Harva asia paranee odottamalla. Pitää tehdä päätöksiä ja toimia. Se koskee niin asioita kuin ihmisiä, Viittanen sanoo.

Hän ryhtyi toimiin heti, kun aloitti työskentelyn perheyrityksessä, joka valmistaa viemäriputkien osia ja toimii muovi- ja kumiosien sopimusvalmistajana.

Uudistuminen lähti liikkeelle perusasioista. Yritys esimerkiksi uudisti kotisivunsa ja teetti esitteitä.

– Isä ei käyttänyt paljoa aikaa markkinointiin. Lähdin rakentamaan sitä ja myyntiä. Lähdimme siinä kohtaa pitkältä takamatkalta moniin muihin verrattuna.

– Ryhdyimme ottamaan yhteyttä asiakkaisiin, käymään messuilla ulkomailla ja hankkimaan uusia asiakkaita. Saimme laajennettua liiketoimintaa terveemmälle pohjalle, Viittanen jatkaa.

Häntä oli arveluttanut ennakkoon, millaiselle törmäyskurssille hän ajautuu yrittäjäisänsä kanssa. Pelko osoittautui turhaksi.

– On onneksi ollut mahdollisuus, tilaa ja luottoa tehdä asioita oman mielen mukaisesti.

Wiitta tavoittelee kasvua, mutta Viittasen mukaan ei ole väliä tuleeko se Suomesta vai ulkomailta. Hänestä on ollut hienoa huomata asiakkaiden luottamus yritykseen.

– Meillä meni joitakin kuvioita uusiksi ulkomailla. Vaikka yksi asiakas teki konkurssin ja toinen irtisanoi sopimuksen, meillä oli heti molempiin maihin uudet kontaktit ja uudet kuviot lähtivät välittömästi rakentumaan. Jotain on tehty oikein.

2. Kuuntele asiakasta

Kuuntele, kyseenalaista ja muodosta oma mielipide. Näin kuuluu Viittasen toinen neuvo.

– Tarjoa ratkaisuja, älä ongelmia. Välillä pitää maalata isolla pensselillä. Se konkretisoituu matkan varrella, hän sanoo.

– Rahaa yritetään kaivaa asiakkaiden taskusta. He myös kertovat, mistä ovat valmiita maksamaan. On tärkeää kuunnella asiakasta ja tarjota, mitä he tarvitsevat.

Wiitalla on suoria asiakkaita Pohjoismaissa, Baltiassa ja Benelux-maissa. Isoin sopimusvalmistusasiakas on hollantilainen pakkausvalmistaja Schoeller Allibert.

– Parhaat asiakaskeissit ovat olleet sellaisia, joissa olemme kyenneet yhdessä asiakkaan kanssa ratkaisemaan jonkun heidän ongelmansa ja tuomaan aitoa lisäarvoa. Lisäarvo on ollut esimerkiksi edullisempi tuotekustannus tai mahdollisuus lisäliikevaihtoon.

Viittasen mukaan yritys pyrkii olemaan edelläkävijä toimialallaan. Hän kuvailee olevansa myös yrittäjänä haasteita rakastava, innovatiivinen ja ratkaisuhakuinen.

– Mielelläni annan ideoita muiden käyttöön ja vaikka potkin vähän naapuriakin eteenpäin. Se on hyväksi koko yhteiskunnalle, kun jokainen pärjää.

Viittanen huomauttaa, että neuvojia ja konsultteja riittää. Siksi kannattaa harkita tarkkaan ketä kuuntelee ja kenen kelkkaan hyppää. Tästä päästään hänen kolmanteen oppiinsa.

3. Hanki sparrausapua

Viittanen kehottaa ottamaan sparraajiksi yrityksen ulkopuolisia henkilöitä hallituksen tai advisory boardin jäseninä.

Wiitta sai hallituksen vuonna 2013. Ajatus oli muhinut Viittasen päässä pari vuotta. Hän kokee saaneensa hallituksesta paljon apua.

– Hallitus on tärkeä tuki yrittäjälle tai toimitusjohtajalle, joka on muuten varsin yksinäinen ajatustensa ja päätöstensä kanssa.

– Hallituksen puheenjohtaja on käytännössä esimieheni. Kun hän pyytää raportoimaan tiettyjä asioita, joudun pysähtymään, miettimään ja selittämään ne. Joudun ajattelemaan monet asiat useaan kertaan, mikä jalostaa työtä.

Viittanen neuvoo ottamaan hallitukseen haastajia.

– Mukaan ei kannata ottaa mukavia kavereita tai myötäilijöitä, koska he eivät auta isojen asioiden eteenpäin viemisessä.

Hallitus tuo verkostoja, kokemusta ja näkemystä. Myös Studentworkin Lucas Geisler puhui Y-Studiolle hallituksen hyödyistä.

Viittanen pitää hallituspäivää yhtenä kuukauden parhaana päivänä.

– Silloin joutuu pysähtymään ja vähän miettimään seuraavaa askelta. Muutoin tämä on matalalentoa ja paikasta toiseen viipottamista.

3 x Kehityksessä mukana

Disruptio eli vakiintuneiden toimintamallien murtuminen muuttaa liiketoimintasi. Mieti millaisia vaikutuksia sillä on. Aisti uusia tuulia esimerkiksi teknologia- ja kasvuyritystapahtuma Slushissa.

Sosiaalinen media. Halusit tai et, asiakkaasi ovat sosiaalisessa mediassa. Lähdin liittymään sosiaalisen median kanaviin aika avoimesti ja pelottomasti sillä periaatteella, että kunnia menee mutta maine kasvaa. Kustannukset ovat matalat, joten siinä ei voi häviä. Käytä sosiaalista mediaa niin kuin haluat ja sinulle on luonnollista. Sen ei pidä olla pakkopullaa.

Mene ulos. Käy alasi messuilla ja seminaareissa ulkomailla. Käy myös muiden alojen messuilla ja tapahtumissa. Ota laput pois silmiltä ja opi, inspiroidu ja innovoi.

Lue lisää uutisia >

banner