Ratkaiseva käänne tapahtui pari vuotta sitten. Vaatevalmistaja Makia oli tehnyt usean vuoden ajan tappiota, mutta vuonna 2015 tulos nousi vahvasti plussalle. Positiivinen käänne liittyi muutamaan tärkeään, mutta helposti unohtuvaan perustermiin: missioon, visioon ja strategiaan.

– Tiesimme jo yritystä perustaessa, mitä haluamme tehdä ja mitä emme. Mutta jossain vaiheessa, kun homma lähti kasvamaan, iski vauhtisokeus. Kuuntelimme liikaa muita ja ydinajatus jäi sivuun. Se heikensi myyntiä, kertoo Makian perustajiin lukeutuva Joni Malmi.

Silloin tulos painui pakkaselle. Malmin mukaan se ei ollut varsinainen ihme.

– Kuvasimme mallistojamme aina eri puolilla maailmaa ja saimme siten vaikutteita sieltä sun täältä. Lopputulos oli, että kuluttaja ei saanut selville, mikä brändimme on ja kenelle tuotteemme on tarkoitettu.

Kun ongelma oli tiedossa, se piti selättää. Malmi pysähtyi miettimään Makian kaupallisen johtajan Totti Nybergin ja suunnittelijan Jesse Hyvärin kanssa, mitä he olivatkaan tekemässä.

– Päätimme palata juurillemme Helsinkiin. Käytännössä se tarkoitti esimerkiksi sitä, että keskityimme vähemmän siihen, pitääkö joku tietty julkkis vaatteitamme vai ei, ja enemmän siihen, että teemme hyviä tuotteita oikeille asiakkaillemme, Malmi sanoo.

Vanha resepti käyttöön

Mallistoa karsittiin ja vanha, alkuperäinen linjaus kaivettiin esiin. Makia halusi olla jälleen sitä, mitä oli ollut alkujaan: tuottaa laadukkaita ja ajattoman tyylikkäitä vaatteita arkikäyttöön. Nämä vaatteet menisivät kaupaksi, koska olisivat laadustaan huolimatta kohtuuhintaisia ja helposti lähestyttäviä, siis muotokieleltään yksinkertaisia.

Tämä tarkoitti Malmin mukaan vaatteita, joissa ei olisi turhia rimpsuja tai liikaa värejä. Vaatteiden pitäisi kestää sään vaihtelut, kovan käytön ja trendien vaihtumisen. Niiden piti olla sellaisia, joita Malmi ja muut makialaiset itsekin pukisivat päälleen.

– Koko yrityksemme sai alkunsa siitä, että 2000-luvun vaihteessa emme löytäneet vaatteita, joita olisimme itse halunneet käyttää. Kaikki oli liian räiskyvää tai muuten omien arvojen vastaista.

Kun vanha resepti löytyi uudelleen, yritys syöksähti kasvuun. Makian liikevaihto oli vuonna 2015 noin 3,3 miljoonaa euroa ja vuotta myöhemmin 4, 6 miljoonaa euroa. Vuoden 2017 osalta sen arvioidaan nousevan noin kuuteen miljoonaan euroon. Samalla yritys työllistää vakituisesti kolmetoista henkilöä.

Eroon alennusmyynneistä

Nyt Makia kunnioittaa ydinajatuksiaan. Jopa niin paljon, että yritys irtisanoutui alennusmyynneistä ja piti kauppansa kiinni marraskuussa Black Fridayna, jolloin moni muu tarjosi alennuksia.

Malmin mukaan taustalla on tiivistetysti tämä: alennuksia ei tarvita, koska jokainen Makian vaate pysyy muodissa kaudesta toiseen. Toisaalta ”halpahullutuksiin” ei kannata lähteä, koska se söisi mahdollisuutta myydä tuotteita tasaisen kohtuulliseen hintaan.

Miten tällaisia päätöksiä tehdään? Malmi vastaa:

– Missio, visio ja strategia ohjaavat toimintaamme ja asettavat raamit tekemiselle. On helpompi tehdä päätöksiä, kun nämä ovat selkeät.

Makia tunnetaan myös kansainvälisyydestään. Yhtiön vaatteita myydään parissakymmenessä eri maassa. Tuotantoa on Suomen lisäksi Turkissa, Kiinassa, Portugalissa, Bulgariassa, Liettuassa ja Virossa.

Maailmalle pääsee Malmin mukaan sisulla.

– Ihan alussa kävimme Saksassa messuilla. Sitä kautta saimme ensimmäiset agenttimme ja muutaman kaupan Euroopassa, johon myimme tuotteitamme suoraan. Sittemminkin on tarvittu rutkasti pitkäjänteisyyttä, verkostoitumista, suhteita, systemaattisuutta, joustavuutta ja niin sanotusti grindausta, toistoa toiston perään.

Tavoitteena ikoninen brändi

Sisusta kertoo myös Makian ensimmäisen malliston tarina. Se päätettiin teettää Suomessa Multialla, vaikkei yrittäjillä ollut hajua yhdestäkään asiakkaasta.

– Se oli riski, mutta jostain oli pakko aloittaa.

Malmin mukaan riskinottoa on helpottanut se, että Makian avainhenkilöt, eli hän, Nyberg ja Hyväri, olivat kiertäneet maailmaa jo ennen yrityksen perustamista. Sieltä takaraivoon oli tarttunut inspiroivia kertomuksia pienistä pöytälaatikkofirmoista, joista on kasvanut isoja bisneksiä.

Kun näihin tarinoihin uskoo, omista arvoistaan ei tarvitse tinkiä.

– Kotimaan markkinat ovat meidän arvoillamme rajalliset. Mutta kun kerran maailma on nykyisin kutistunut, miksi emme tarjoaisi kaikille mahdollisuutta pukeutua hyvin? Siksi tähtäämme maailmalle.

Jos se kaikista suurin visio toteutuu, mikä Makia on vielä jonain päivänä?

– Ikoninen brändi, Malmi sanoo.

Joni Malmin vinkit: Näin visiosi pysyy hengissä

Älä hairahda. Vaikka visio olisi vahva, se on helppo unohtaa. Arvioi tarpeeksi usein, miksi yrityksesi olikaan olemassa ja mihin se tähtää.

Pidä hyvästä kiinni. Jos kaikki menee hyvin, älä muuta suunnitelmiasi. Hyvää kannattaa seurata.

Maalaa se seinään. Kaiken olennaisen kiteyttävä manifesti on maalattu Makialla toimiston seinään. Niin jokaisen työntekijänkin on helppo sisäistää se.

Lue lisää uutisia >

banner