Franchise-ketjun johtaminen vaatii valtavasti vastuun jakamista ja luottamusta mukaan tuleviin yrittäjiin.

– Hyvin kontrolloivana ihmisenä olen tehnyt varmaan vuoden surutyötä, kun olen joutunut antamaan jonkin osa-alueen yrityksestä jonkun toisen vastuulle. Mutta yksin ei selviä, jos ei jaa vastuuta, sanoo Fitverstas-ketjun perustaja ja omistaja Emmi Salo.

Fitverstas on muun muassa liikunta- ja ravitsemusvalmennusta tarjoava yritys, jolla on 14 yrittäjänä toimivaa valmentajaa 13 paikkakunnalla. Yrittäjien määrä nousee pian 22:een ja toiminta laajenee viidelle uudelle paikkakunnalle.

Yritys myös kouluttaa personal trainereita sekä sisäisesti että ulkopuolisille asiakkaille ja järjestää liikuntateemaisia tapahtumia.

Salo omistaa Fitverstaan emoyhtiön yksinään ja on sen ainoa vakituinen työntekijä. Hän ostaa esimerkiksi johdon assistentin ja tiimivalmentajien palvelut itsenäisinä yrittäjinä toimivilta kumppaneiltaan.

Salon mukaan rekrytoinneissa onnistuminen on ollut tärkein edellytys kasvulle. Fitverstas valitsee ketjun valmentajat tarkalla nelivaiheisella hakuprosessilla. Yrittäjiltä peritään liittymismaksun lisäksi kiinteä kuukausimaksu ja osuus myyntituloista.

Vastineeksi Salo tarjoaa valmiin konseptin lisäksi muun muassa näkyvyyden, tuotteet, kaksi työnohjaaja ja 30 000 asiakkaan verkoston, jolle myyminen on helpompaa kuin kylmien puheluiden soittaminen.

– Yksin tätä ei tarvitse tehdä, joten moni tulee mukaan jo tuen takia.

Franchise ainoa vaihtoehto

Salosta ei pitänyt koskaan tulla yrittäjää. Siihen nähden kaikki on sujunut äärimmäisen nopeasti.

Ammattikorkeakoulussa opiskellessaan 2010-luvun alkuvuosina hän piti ystävänsä kanssa treeniblogia, jonka tarkoitus oli lähinnä jakaa treenimotivaatiota. Blogista tuli suosittu.

Kun Salo alkoi tarjota personal trainer -palveluita yrityksensä kautta vuonna 2014, hänen tavoitteenaan oli aluksi työllistää vain itsensä Keski-Pohjanmaan alueella. Hän alkoi kuitenkin saada valmentajilta pyyntöjä päästä mukaan tiimiin. Moni näki, että Salolla olisi tarjota valmis konsepti ja verkostoja.

– Sitten ajattelin, että miksi en tarjoaisi tätä muillekin, kun kysyntää riittää.

Salo näki franchise-mallin alusta saakka ainoaksi mahdolliseksi vaihtoehdoksi yrityksen laajentamiselle ja kasvattamiselle.

– En halunnut mukaan liukuhihnavalmentajia, vaan samanlaisia hulluja elämäntapayrittäjiä kuin meikäläinen.

Franchise-ketjun johtamisessa on tärkeää varmistaa, että mukana olevat yrittäjä pitävät kiinni sovitusta konseptista ja laatu on hyvää. Salo käyttää esimerkiksi valeostajia, jotka käyvät eri paikkakunnilla testaamassa Fitverstaan palveluja.

Hurja vuosi äitiyslomalla

Salon mukaan ainoa isompi haaste yrityksen tiellä on ollut hänen toisen lapsensa syntymä. Hän oli vuoden äitiyslomalla vuosien 2016 ja 2017 aikana, ja sinä aikana Fitverstas alkoi kasvaa hurjaa vauhtia.

– Hoitelin vasurilla vauvaa ja oikealla kädellä tietokonetta.

Yrittäjällä oli kaksi tavoitetta: selvitä hengissä ja tuplata yrityksen liikevaihto. Lopulta liikevaihto kolminkertaistui vuodessa. Paahtaminen vaati myös veronsa.

– Viime keväänä olin aika helvetin poikki ja odotin päiväkotirumban alkamista.

Tähtäimessä Saksa ja Iso-Britannia

Yritys on kasvanut nopeaa vauhtia. Tällä hetkellä käynnissä on yritysrakenteen uudistaminen, mikä helpottaa esimerkiksi kansainvälistymistä. Salo tähtää ensisijaisesti Saksan ja Iso-Britannian markkinoille jo tämän vuoden aikana.

Fitverstaan yritysmuotokin on ehtinyt vaihtua toiminimestä kommandiittiyhtiöksi ja vasta hiljattain osakeyhtiöksi.

Kun Salo päätti hakea innovaatiotukea kansainvälistymiseen noin vuosi sitten, hän tajusi, että sitä ei voi saada toiminimelle. Yrityksen muuttaminen kommandiittiyhtiöksi oli Salon mielestä siinä kohtaa osakeyhtiötä helpompaa, nopeampaa ja stressittömämpää.

Kun kansainvälistyminen äitiysloman kiireiden vuoksi siirtyi, Salo päätti vaihtaa yhtiömuodon osakeyhtiöksi viime syksynä. Osakeyhtiö oli verotuksellisesti parempi ratkaisu, kun liikevaihto kipusi viime vuonna jo 350 000 euroon.

Salolle tärkein yrittäjyydestä tullut oppi on luottamus prosesseihin.

– Ihmiset tulevat mukaan, kun olen laatinut suunnitelman ja ryhdyn tekemään. Maaliin on mahdollista päästä ilman jatkuvaa stressaamista.

3 x Franchise-yrityksen kasvattaminen

Hyödynnä ulkopuolista apua. Emmi Salo on hyödyntänyt yrityksensä perustamisessa ja kasvattamisessa paljon ulkopuolista tukea. Hän on saanut neuvoja esimerkiksi ely-keskuksesta, konsulttiyrityksiltä ja yrittäjäjärjestöiltä. Salo kehottaa käyttämään aikaa oikeiden yhteistyötahojen etsimiseen.

Sopimusasiat kerralla kuntoon. Franchise-mallissa on tärkeää sopia tarkasti etukäteen, mistä asioista franchise-yrittäjät vastaavat ja mikä on emoyhtiön rooli. Sopimuksilla suojataan myös emoyhtiön toimintaa.

Luota ihmisiin. Salon mukaan on tärkeää luottaa mukaan tuleviin yrittäjiin. Heidät pitää kouluttaa ja perehdyttää rooleihinsa ja vastuihinsa, mutta sen jälkeen on tärkeää antaa heidän toimia rauhassa. Jos kaikkea yrittää kontrolloida, hommasta tulee höttöä.

Lue lisää uutisia >

banner