Yrittäjä Lauri Vuohensilta myöntää, että hän on saanut yrittäjyydestä väärän kuvan.

Teknillisen korkeakoulun yrittäjyyden sivuainekurssilla ikiteekkarille opetettiin, kuinka yrittäminen on tiukkaa ja myyntityötä pitää tehdä paljon.

– Kaikki menee nyt liian helpolla ja ihmiset ovat aina iloisia, kun niitä tapaa. Konepajapuolella tottui, että kun soitetaan paikalle, joku on mennyt päin helvettiä, Vuohensilta sanoo.

Helppoudella hän viittaa suureen YouTube-suosioonsa ja Hydraulic Press Channeliin. Konepaja on puolestaan alun perin hänen isoisänsä perustama perheyritys Konepaja Vuohensilta.

Tänä vuonna 60 vuotta täyttävä konepaja on ollut Vuohensillalle tuttu jo 13-vuotiaasta lähtien. Tuolloin hän oli ensimmäistä kertaa töissä, kun hallille tehtiin laajennus.

Nyt 29-vuotiaana hän ei ehdi enää konepajatöitä tehdä.

– Joskus katson työntekijöiden perään ja välillä sorvailen. Jos teen jotain koneistushommaa, voin samalla kuvata videon. Vuohensilta kertoo.

Videoista hänet myös tunnetaan. Ympäri maailmaa.

Vuohensilta päätti vuosi sitten ryhtyä kuvaamaan videoita, joissa hydraulisella prässillä murskataan erilaisia esineitä aina kännyköistä luoteihin ja keilapalloista vaahtosammuttimiin.

Videot on tehty laadukkaasti, mutta sympaattisuutta lisää Vuohensillan rallienglannilla tekemä selostus.

– Minulla oli käsitys, että tästä voisi saada jotain rahaakin. Meillä oli konepaja täynnä tavaraa ja päätimme vaimon kanssa käyttää hydraulipuristinta, hän muistelee.

Varsinainen läpimurto kanavalle tuli maaliskuussa, kun yksittäinen fani oli laittanut videon suositulle Reddit-sivustolle. Sillä on kymmeniä miljoonia käyttäjiä päivässä.

– Sen jälkeen oli ihan sama mitä tehtiin. Aina tuli viisi miljoonaa katsojaa. Suuri osa ideoista tulee nykyään myös katselijoilta.

Uskomattomat luvut

Vuohensillan perustaman Hydraulic Press Channelin videoita on katsottu YouTubessa kymmeniä miljoonia kertoja. Kanavalla on jo lähes 1,7 miljoonaa tilaajaa.

Luvut ovat käsittämättömiä, sillä kaikki on tapahtunut vuoden aikana.

Hydraulic Press Channelin jälkeen Vuohensilta on perustanut kaksi muutakin YouTube-kanavaa. Samalla tubettamisesta on tullut hänen uusi ammattinsa.

– Teen tätä yhdessä vaimoni Annin kanssa täysipäiväisesti. Varsinkin Annille hyppäys palkkatöistä yrittäjäksi oli todella iso, Vuohensilta kertoo.

Muun muassa tv-sarja Myytinmurtajia esikuvanaan pitävä tamperelaisyrittäjä kannustaa kaikkia yrittäjiä rikkomaan rajoja markkinoinnissa.

Hän nostaa hyväksi esimerkiksi Varustelekan, joka on onnistunut videoissaan hyvin.

– Some-kanavia kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Pitää tehdä erikoista, jota ihmiset eivät osaa odottaa. Rohkeus on tärkeintä. Jos joku pahoittaa mielensä, niin se ei haittaa, Vuohensilta sanoo.

Hänen mukaansa etenkin teollisuuspuolella ymmärretään YouTube markkinointikanavana huonosti. Potentiaaliset ja nykyiset asiakkaat katsovat videoita siinä missä nuorisokin.

– Teollisuudessa on paljon isoja koneita. Mikään ei estä niiden hyödyntämistä.

Vuohensillan menestys on vienyt häntä lukuisiin live-tilaisuuksiin esiintymään. Lisäksi yrittäjä pyrkii hyödyntämään tuotesijoittelua videoissaan.

Brändin rakentaminen jatkuu myös vuonna 2017. Videoita varten on valmistumassa tuhannen tonnin puristin, joka on kymmenen kertaa nykyistä tehokkaampi.

– Puristinta on rakentamassa kolme kumppania. Yhteistyökumppanit saavat tässä hyvin näkyvyyttä, Vuohensilta sanoo.

 

3 X Markkinointi

Uskalla. Ensimmäinen askel on uskaltaa laittaa yrittäjän oma persoona peliin. Kuulostaa tutulta markkinointipuheelta, mutta yrittäjät hyödyntävät vähän sosiaalisen median eri kanavia, kuten YouTubea markkinoinnissa. Samaa asiaa ei kannata tehdä kuin muut. Katsojat odottavat jotain erikoista, mikä herättää kiinnostuksen.

Näkyvyys. Lauri Vuohensilta kertoo, että jälkikäteen ajateltuna hän olisi voinut hyödyntää itse Redditiä. YouTubessa on iso yleisö, mutta siellä on myös paljon videoita. Löydettävyys on olematonta ilman suositteluja.

B2B. Etenkin teollisuudessa YouTube-kanavaa hyödynnetään heikosti. Vuohensillalta kysytään usein, että katsovatko asiakkaat videoita. Hydraulic Press Channelin katsojista 95 prosenttia on mieskatsojia.

Lue lisää uutisia >

banner