Täytyy olla parempikin tapa tehdä asioita. Tämän ajatuksen ohjaamana Antti Larvala perusti sähköistä allekirjoitusta tarjoavan Suomen Onlineallekirjoitus Oy:n vuonna 2010. Harri Koponen hyppäsi kolme vuotta myöhemmin mukaan osakkaaksi ja kehitysjohtajaksi viemään yritystä eteenpäin.

Tämän vuoden kesäkuussa pilvipalveluiden toimittaja Visma Solutions osti yhtiön. Koponen kertoo nyt tärkeimmät oppinsa yrityksen rakentamisesta ja sen myymisestä.

1. Keskity tuottamaan arvoa

Ensimmäinen oppi liittyy Koposen mukaan hetkeen ennen kuin yritys perustetaan.

– Mielestäni liian monet yritykset lähtevät ajatuksella, että tehdään vähän kaikille kaikkea, jolloin ei tehdä kenellekään kunnolla. Ensimmäiseksi pitäisi tehdä valinta, että keskitytään vain siihen, mikä tuottaa arvoa asiakkaalle.

Suomen Onlineallekirjoituksen osalta keskeinen arvoa tuottava asia oli Koposen mukaan digitaalinen palvelu SaaS-toimitusmallilla. Software as a Service- eli SaaS-mallissa asiakas hankkii ohjelmiston palveluna ja maksaa siitä käytön mukaan esimerkiksi kuukausilaskutteisesti.

Toisena arvoa luovana tekijänä Koponen pitää yrityksen kumppanuusverkostoa ja sitä, että se on alusta alkaen pyrkinyt tarjoamaan asiakkaalle ratkaisun tarpeeseen.

– Emme vastanneet asiakkaalle, että myymme vain nauloja ja mene työkalukauppaan, jos haluat vasaran. Meiltä vastattiin, että hyviä vasaratoimittajia ovat tämä ja tämä ja he osaavat jo toimia meidän kanssa.

2. Missä haluat olla hyvä?

Toinen Koposen oppi on, että oma tontti pitää hoitaa hyvin. Hän kertoo pohtineensa Larvalan kanssa paljon sitä, missä yrityksen täytyy olla hyvä. Vastaus oli: sen on annettava vastaus kaikkiin asiakkaiden kysymyksiin heti.

– Kun palvelu on aina käytettävissä ja heti saatavissa, myös sen vähäisen määrän ihmiskomponenttia pitää olla samaa paria. Olemme antaneet asiakkaille vastauksia aika hassuihin vuorokaudenaikoihin. Haluamme, ettei asiakkaan tarvitse koskaan odottaa meitä.

Suomen Onlineallekirjoitus päätti jo varhain käyttää ulkoista tietoturva-auditoijaa, vaikka se oli huomattava panostus pienelle yritykselle.

– Se on osoittautunut myöhemmin kullan arvoiseksi. Kun ensimmäistä kertaa päästettiin tietoturva-auditoija testiympäristön kimppuun, jäljelle jäivät vain savuavat rauniot. Jos niillä olisi lähdetty liikkeelle palvelupuolella, sehän olisi ollut täydellinen katastrofi.

Koposesta on tärkeää, että yritys on pyrkinyt alusta asti hoitamaan asiat moitteettomasti niin tietoturvan kuin yritysvastuun osalta. Yrityksen status luotettavana kumppanina on Koposen mukaan mahdollistanut kasvamisen myös vaativiin asiakasryhmiin, kuten pankkeihin ja vakuutusyhtiöihin.

3. Sopivatko tavoitteet yhteen?

Vuonna 2014 markkinat lähtivät kasvamaan nopeasti. Suomen Onlineallekirjoituksen palvelu sai uusia käyttäjäorganisaatioita ja käyttökohteita.

– Aloimme miettiä, että kun markkina on kasvanut satakertaiseksi, miten annamme edelleen silloin parasta palvelua ja olemme se palveluntarjoaja, jonka valitsemalla ei voi mennä mieleen, Koponen sanoo.

Ensimmäinen vaihtoehto oli hakea rahoitusta ja kasvaa orgaanisesti. Toinen oli löytää saman vision jakavia kumppaneita. Kolmantena oli omistusjärjestely osaksi yritystä, jolla on jo vastaavaa liiketoimintaa.

Koponen ja Larvala kävivät vaihtoehtoja aktiivisesti läpi noin puolentoista vuoden ajan. Yksi reunaehto oli, että he haluavat jatkaa palvelun kehittämistä myös jatkossa. Vaihtoehdoista rahoituskierros jäi melko nopeasti pois.

Lopulta jäljellä oli lyhyehkö lista toimijoita. Edellytys oli, että ostajalla on valmiiksi SaaS-palveluja sekä ymmärrystä yrityksen ostamisesta ja miten sitä autetaan menestymään verkossa. Lisäksi yrityksessä piti olla hyviä tyyppejä. Kriteerit täyttyivät Visma Solutionin kohdalla.

– Sen jälkeen pyörät lähtivät pyörimään hillittömällä vimmalla, Koponen kertoo.

Kaupat lyötiin lukkoon kesäkuun lopussa. Koposen mukaan positiiviset odotukset ovat täyttyneet ja ylittyneet.

Hänen mielestään ainoa relevantti keskustelu kahden yrityksen välillä yrityskauppaan liittyen on, näkevätkö ne tulevaisuuden samana ja tavoittelevatko ne samoja asioita.

– Oli miten paljon hyvää tahtoa ja hyviä ajatuksia tahansa, fakta on kuitenkin se, että yrityksellä voi olla noin yksi tavoite. Jos liiketoimintasi auttaa yritystä saavuttamaan sen, silloin kauppa on sille järkevää ja kannattavaa.

3 x Harri Koposen teesit

Vahva fokus. Mitä aikaisemmin ja raadollisemmin itsensä laittaa erilaisten tosiasioiden ja erityisesti lukujen eteen, sitä paremmin oma liiketoiminnan johtaminen sujuu.

Näinä päivinä puoli miljoonaa suomalaista on allekirjoittanut sähköisen allekirjoituksen. Laskimme jossain vaiheessa, miten pääsemme siihen, että kuukaudessa allekirjoittaa tuhat ihmistä, viisi tuhatta, kymmenen tuhatta ja niin edelleen. Fokus ei saa missään vaiheessa kadota.

Myyntikunto. Allekirjoitan ajatuksen, että yrityksen tulisi olla myyntikunnossa koko ajan. On huolehdittava asioista, jotka tuottavat arvoa, niiden dokumentoinnista ja jatkuvuuden varmistamisesta. Yksinkertaisimmillaan on kyse hyvästä liiketoiminnan johtamisesta.

Jos on sisäisesti vähäisintäkään epävarmuutta siitä, olenko menossa oikeaan suuntaan ja tuleeko tästä menestys, silloin liiketoimintaa on hankala lähteä myymään. Jokainen voi miettiä, millä kertoimella joku haluaisi ostaa sellaisen yrityksen.

Neuvonantaja on myyjälle paras investointi yrityskauppaprosessissa, jos yrityksessä itsessään ei ole yrityskauppoihin liittyvää osaamista. Neuvonantaja kannattaa ottaa mukaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Yrityskauppoihin liittyy huomattava määrä asioita, joita ei välttämättä osaa nostaa itse esiin.

Lue lisää uutisia >

banner

Liity Klubiin!

Liity Y-Studion Klubiin ja pääset yrittäjien sisäpiiriin. Saat täysin ilmaiseksi rahanarvoisia hyötyjä, jotka auttavat sinua kehittymään yrittäjänä.

Pssst...!

Täytäthän loputkin tietosi, niin voimme palvella sinua paremmin sekä tarjota sinulle parempaa sisältoä.