Liikeidea syntyy usein omasta tarpeesta. Niin kävi myös hämeenlinnalaiselle Satu Rautalahdelle.

Rautalahti sairastui rintasyöpään vuonna 2014. Hoitojen seurauksena häneltä lähtivät hiukset. Se oli kovempi paikka kuin hän oli etukäteen kuvitellut.

– Silloin sairaus konkretisoitui, Rautalahti kertoo.

Yhteiskunta tarjoaa syöpään sairastuneille maksusitoumuksen peruukin ostoon. Rautalahtikin hankki peruukin, mutta piti sitä epäkäytännöllisenä ja tyylittömänä.

– Sitä oli hankala käyttää, se oli epämukava, kiristävä ja hiostava, eikä tuntunut omalta.

Kun Rautalahti piti päähinettä, hänen mielestään näytti oudolta, kun sen alta ei näkynyt hiuksia. Niin syntyi ajatus Bravehairista: päähineestä, johon voi kiinnittää hiuksia tarranauhalla.

Ensimmäistä prototyyppiä varten Rautalahti tilasi hiukset netistä ja pyysi äitiään auttamaan ompelemisessa.

Rautalahti sai päähineestään tuttaviltaan hyvää palautetta. Kun uusyrityskeskuksen yritysneuvojakin innostui, Rautalahti löysi itsensä pian keksintöasiamiehen juttusilta. Tuotteelle haettiin hyödyllisyysmallisuojaa.

– Se on tavallista patenttia kevyempi vaihtoehto. Siinä vaiheessa minulla ei ollut rahoitusta tai mitään muutakaan. Piti vain saada tuotteelle alkuun jonkinlainen suojaus.

Hyötyä julkisista palveluista

Rautalahti on kehittänyt Bravehairia useiden eri rahoituksien turvin. Hän on muun muassa saanut Tekesin innovaatiosetelin ja kahdesti apurahaa Suomen Kulttuurirahastosta. Lisäksi hän on osallistunut erilaisiin kilpailuihin ja yrityssparrauksiin.

Yrittäjä pitää verkostoitumista ja erilaisten julkisten palveluiden hyödyntämistä merkittävänä apuna tuotteen kehittämisessä.

Bravehairin päähineet suunnitellaan ja tehdään Suomessa, mutta tuotteissa tarvittavat hiukset Rautalahti hankkii Kiinassa toimivalta yritykseltä. Kumppani löytyi suomalaisia yrityksiä kansainvälistymisessä auttavan Finpron kautta viikossa.

Tuotteen kehittäminen kiinalaisten kanssa on sujunut Rautalahden mukaan hyvin.

– Ihan maalissa ei vielä olla, mutta olen tosi tyytyväinen heidän asenteeseensa. He ovat infonneet koko ajan, missä mennään.

Pienestä oivalluksesta suureen maailmaan

Vaikka liikeidea ehkä lähtee pienestä omasta oivalluksesta, kannattaa ajatella suuria. Rautalahti on ensimmäisestä päivästä alkaen päättänyt suunnata Bravehairin kanssa maailmalle. Tavoitteena on saada tuote myyntiin ulkomaille kahden vuoden sisällä.

Kohderyhmänä ovat syöpäpotilaiden lisäksi alopeciaan sairastuneet. Alopecia on autoimmuunisairaus, joka aiheuttaa läiskittäistä hiustenlähtöä ja saattaa viedä hiukset myös kokonaan.

– Tämä on tuote, jota kenenkään ei toivottavasti tarvitsisi käyttää. Tosiasiassa ongelma ei ole poistumassa mihinkään.

Rautalahti ei koe, että liikeidean jalostaminen tuotteeksi olisi ollut missään vaiheessa erityisen vaikeaa. Hän kannustaa kaikkia mahdollisen yritys- tai tuoteideansa kanssa painivia luottamaan omaan intuitioonsa, olemaan aktiivinen ja verkostoitumaan.

– Omaa ideaansa ei ainakaan kannata latistaa alkumetreillä. Uskon, että moni hyvä idea jää toteutumatta, koska ihmiset ajattelevat vaatimattomasti, että tämä nyt vain on tämmöinen.

4 x Näin kehität liikeideaasi

Hyödynnä yhteiskunnan palveluja. Jos kyseessä on tuote, Suomen tuotekehitysyhdistys ry antaa apua uuden tuotteen kehittelemiseen. Satu Rautalahti kehottaa hyödyntämään myös paikallisia yrityskiihdyttämöjä tai uusyrityskeskuksia.

Hae rahoitusta useista paikoista. Uutta tuotetta lanseerattaessa kannattaa miettiä ennakkoon, mihin rahoitusta tarvitaan, kuinka paljon ja mistä sitä voisi saada. Rautalahti on saanut kehittämistyöhön yrityslainan lisäksi apurahoja.

Testaa tuotetta. Rautalahti testautti tuotetta testiryhmällä. Lisäksi hän kerää käyttökokemuksia verkkokaupan kautta.

Älä yritä tehdä kaikkea itse. Rautalahti ei ole hiusalan asiantuntija tai vaatesuunnittelija, vaan käyttää näillä osa-alueilla alihankkijoita.

Lue lisää uutisia >

banner