Yrityskauppa on suuri muutos, joka herättää helposti huolta ja epävarmuutta varsinkin ostetun yrityksen työntekijöissä.

– Työntekijää ei ahdista mikään enemmän kuin se, että muutoksia tulee muttei tiedä, mitä ne tarkoittavat itselle. On inhimillistä ajatella niistä ensiksi jopa negaation kautta, sanoo raisiolaista Martinexia vanhempiensa jalanjäljissä johtava Riia Sandström.

Työntekijät kaipaavat muutostilanteessa tietoa. Sandström korostaa avoimen kommunikoinnin merkitystä. Johtajalla pitää olla selkeä käsitys siitä, mihin yritystä viedään, ja siitä pitää kertoa kaikille.

Sandströmillä on kokemusta neljästä yrityskaupasta, joista viimeisin on koruja ja sisustustuotteita valmistavan Aarikan osto keväällä 2017. Hänelle on tärkeää näyttää, että on itse hyvin innoissaan uusista kuvioista, niin kuin nyt Aarikasta.

– Korujen parissa työskennellessä olen kuin tyttö karkkikaupassa. Uskon, että aito innostukseni on tehnyt minusta myös työntekijöille helposti lähestyttävämmän.

Potentiaali ratkaisee

Sandström kutsuu Martinexia leikkimielisesti sekatavarakaupaksi. Lahja- ja taloustavaroiden valmistajana ja tukkuliikkeenä aloittanut yritys on laajentanut vuosien varrella muun muassa leluihin, peleihin, vaatteisiin ja muihin tekstiileihin.

Tuotemerkkejä on nelisenkymmentä, ja saman katon alle mahtuvat niin kakkuvuoat, lasten lorupussit kuin esimerkiksi lisenssillä valmistetut Muumi-, Mauri Kunnas- ja Duudsonit-tuotteet.

Osa valikoiman kasvusta on tullut yrityskaupoilla. Vuonna 2003 Martinex osti helsinkiläisen lautapelivalmistajan Pelikon koko peliliiketoiminnan, johon sisältyi muun muassa klassikkopeli Afrikan Tähti.

Kymmenen vuotta myöhemmin vuorossa olivat ruotsalainen lauta- ja korttipelivalmistaja Mindtwister sekä kaarinalainen lasten kehittäviä pelejä tuottanut Emmi-Tuote.

– Ostokohteita on yhdistänyt se, ettei niissä ole eletty parhaita vuosia. Myynti on ollut ehkä jopa jollain tapaa viimeinen toivo, Sandström sanoo.

Perheyrityksessä on kuitenkin nähty niiden potentiaali ja uskottu omaan kykyyn kääntää liiketoiminta paremmalle tolalle. Talossa on esimerkiksi ollut tarvittavaa osaamista, sopivia jakelukanavia ja myyntiresurssia.

Tuotteiden ja brändien on pitänyt tietysti myös sopia yrityksen jo olemassa olevaan liiketoimintaan.

– Jos uskon johonkin, menemme sitä kohti. Joku toinen voisi järkeillä ja tehdä laskelmia. Minulle on tärkeää sydämen äänen seuraaminen, Sandström sanoo.

Kädet mutaan

Yli 90 prosenttia omistajaa vaihtaneista yrityksistä on toiminnassa vielä kolmen vuoden jälkeen, kertovat Finnveran tilastot.

Suunnitelmien käytäntöön vieminen on keskeinen osa onnistunutta yrityskauppaa. Se, miten siinä onnistutaan, on paljon kiinni johtamisesta. Sandströmin apuna ovat olleet yrityksen avainhenkilöt, jotka ovat hänen mukaansa sitoutuneet muutokseen 110-prosenttisesti.

Myös ostetun yrityksen työntekijöitä on syytä kuunnella. Heillä on paljon tietoa, taitoa ja ymmärrystä, jota uudella omistajalla ei vielä ole.

Sandströmin mielestä johtoportaan pitää olla valmis laittamaan kädet mutaan.

– Firmasta ei opi mitään, jos ei jalkaudu. Aika nopeasti näkee, mitkä kohdat tarvitsevat hellää käsittelyä.

Sandström itse esimerkiksi viettää kaksi päivää viikossa Helsingissä Aarikalla. Hän on ollut toukokuusta lähtien yhtiön toimitusjohtaja.

Nopeita muutoksia

Risto ja Tuula Muinosen vuonna 1986 perustamassa Martinexissa tehtiin sukupolvenvaihdos vuonna 2001. Sandströmin kanssa vetovastuun yrityksestä otti hänen siskonsa Jenni Jalava.

Yrityskaupat ovat olleet sen jälkeen yksi tärkeä keino niin tuotevalikoiman kuin liiketoiminnan kasvattamiseen. Henkilökunnan määrä on moninkertaistunut tähän päivään mennessä noin 50:een.

Samaan aikaan liikevaihto on kivunnut noin 3–4 miljoonasta 13 miljoonan euron tuntumaan. Martinexin tytäryhtiönä jatkavan Aarikan luvut ovat vielä erikseen.

Muutoksia on pyritty toteuttamaan yhtiössä nopeasti ja etupainotteisesti. Sandström näkee tämän etuna sen, että tilanne myös rauhoittuu jonkin ajan kuluttua.

Esimerkiksi tuoteportfoliota on käyty läpi kriittisin silmin yrityskauppojen jälkeen. Jotakin on ehkä lakkautettu, jotakin vanhaa tuotu takaisin ja jotakin alettu tehdä uudella tavalla.

Tulokset ovat alkaneet näkyä Sandströmin mukaan yleensä kahden, kolmen vuoden kuluttua kaupasta.

– Usein jos firmalla on mennyt jo vähän huonommin, muutos ei vie sitä ainakaan pahempaan suuntaan. Tavoitteenamme on saada aina ostokohteet kukoistamaan, hän kiteyttää.

Hyvät kemiat auttavat kaupan maaliin

Toimitusjohtaja Riia Sandströmille on tärkeää kunnioittaa Martinexin ostamien bisnesten historiaa ja entisten omistajien tekemää työtä.

Myyjälle yritys voi olla kuin oma lapsi, ja siitä luopuminen saattaa olla vaikeaa.

Sandström on oppinut kauppojen yhteydessä, että on kaikkien etu, kun ostajan ja myyjän kemiat kohtaavat neuvotteluvaiheessa. Näin kävi esimerkiksi Peliko-kaupan kohdalla.

– Isäni ja Pelikon myyjä Esko Eronen löysivät heti yhteyden. Toiselle jäi hyvä mieli luopua yrityksestä ja meille erittäin hyvä mieli siitä, että voimme olla häneen yhteydessä milloin tahansa.

Aarikan Martinex puolestaan osti sen perustajan Kaija Aarikan tyttäriltä. Yksi heistä, Pauliina Aarikka, työskentelee edelleen yrityksen suunnittelijana.

– On todella hedelmällistä, kun voimme sparrata yhdessä, mitä asioita voimme esimerkiksi tehdä nyt tehokkaammin ja miten ehkä voimme muuttaa bisnestä kaupallisemmaksi, Sandström sanoo.

Lue lisää uutisia >

banner