Verkostot ovat elintärkeitä yritykselle kuin yritykselle. Paras tapa verkostoitua on ajatella rakentavansa pitkäaikaisia suhteita. Verkosto ei ole automaattisesti pysyvä kokonaisuus, jonka voi käyntikorteilla kerätä, vaan sitä täytyy vaalia.

Tärkeintä on, että saadut kontaktit myös säilyvät. Se onkin haastavinta verkostoitumisessa, mutta aito kiinnostus toista kohtaan on erinomainen lähtökohta. Kokemukseni mukaan sellaiset suhteet pysyvät, joiden kanssa olen samalla aaltopituudella. Siitäkään ei ole haittaa, että lounastaa esimerkiksi kerran puolessa vuodessa ja vaihtaa kuulumisia. Teen niin muutaman ihmisen kanssa.

Moni haluaa auttaa sellaista, joka ajaa muutakin kuin vain omaa etuaan. Kannattaa pyrkiä siis ennemmin edistämään yhteistä etua ja auttamaan muita. Me esimerkiksi haluamme edistää yhteistyökumppaneidemme etua luomalla positiivisen kuvan heistä. Emme ikinä myy tuote edellä, vaan yrityksen idea, brändi ja ajatusmaailma edellä. Mietimme, kuinka vaikkapa kahvila tai ravintola pystyisi tuomaan esiin omia arvojaan meidän tuotteella ja sen edustamilla arvoilla.

Hyvä palautuu auttajalle. Kun edes yrittää auttaa, se vie jo pitkälle. Vaikkei jostakin olisi minulle hyötyä juuri nyt, se saattaa palautua takaisin 20 vuoden päästä ja jollakin odottamattomalla tavalla.

Kun aloitimme NY Vuosi yrittäjänä -kurssilla, tiesimme, ettei meillä ole riittävää osaamista ja kokemusta ideamme toteuttamiseen. Lähdimme rakentamaan tarvittavia verkostoja tyhjästä. Nyt kolme vuotta myöhemmin meillä on kontakteja ympäri maailmaa.

Meillä kävi NY-vuoden jälkeen onni: menimme puhumaan Team Finlandin tilaisuuteen ja se avasi paljon uusia ovia. Se vei meidät muun muassa Kazakstaniin Astana Expoon maailmannäyttelyyn osaksi Suomen paviljonkia.

Omalla asenteella on suuri merkitys. Pyrin ajattelemaan, että saan jotain hyödyllistä irti jokaisesta tapaamisesta ja jopa jokaisesta saapuvasta sähköpostista. Ne eivät välttämättä tuo suoranaisesti lisää bisnestä, mutta keskustelujen kautta tulee uutta tietoa, ajatuksia ja ideoita. Uuden tiedon hallitsemisesta on lopulta hyötyä myös yrityksellemme.

Kirjoittaja Ida Salo on mustikkalimua valmistavan I’m Bluen toimitusjohtaja ja yksi perustajista.

Lue lisää uutisia >

banner