Verkostoilla jättimäinen rooli: Näin kävi vaateyritykselle

Papu Designin Jussi (vas.) ja Anna Kurkelan mielestä kansainvälistyvällä yrityksellä ei voi olla liikaa kontakteja.

Verkostojen merkitys kasvaa hurjaa vauhtia yritystoiminnassa. Verkostoista ei puhuta turhaan: oikeat kontaktit voivat viedä yritystoiminnan vaikka maailman ääriin.

Nokialainen, luomupuuvillasta valmistettuja lastenvaatteita myyvä Papu Design on laajentunut maailmalle pitkälti hyvien verkostojen avulla. Verkostoitumisessa on auttanut myös oikealla hetkellä löytynyt, tarpeeksi isosti ajatteleva mentori.

– Meillä oli alussa saakka tavoitteet tehdä Papusta iso ja suunnata merkin kanssa maailmalle suurella volyymilla. Loppuvuodesta 2013 törmäsimme sopivaan sparraajaan, joka asetti tavoitteemme astetta korkeammalle. Nyt Papulla on noin sata jälleenmyyjää ympäri maailmaa, kertoo Papu Designin toimitusjohtaja Jussi Kurkela.

Suomalaisissa lastenvaateblogeissa ilmiöksi noussut Papu sai alkunsa vuonna 2012, kun Kurkelan vaimo Anna Kurkela perusti toiminimen ja lanseerasi taiteilija Hanna-Riikka Heikkilän kanssa ensimmäisen lastenvaatemallistonsa. Bisnes laajentui pian Kurkeloiden olohuoneesta: pari vuotta myöhemmin toiminimi vaihtui osakeyhtiöksi ja Jussi Kurkela siirtyi yrityksen toimitusjohtajaksi.

– Papu on kasvanut varsinkin sosiaalisen median ansiosta. Kiinnostus heräsi aluksi blogeissa ja yllätyimme, miten nopeasti meistä kiinnostuttiin myös ulkomailla. Nyt Papua myydään Yhdysvalloissa, Japanissa ja Koreassa saakka, Jussi Kurkela kertoo.

Yksi asia johti toiseen ja pian Papun vanavedessä syntyi myös toinen yritys, suomalaisia ekologisia vaatebrändejä myyvä verkkokauppa Weecos, jossa Anna Kurkela toimii perustajaosakkaana. Tarve verkkokaupalle syntyi, kun Papulle ei löytynyt sopivaa myyntipaikkaa. Viime vuonna Kurkelat laajensivat toimintaansa edelleen ja olivat mukana perustamassa Nokian Neulomo -nimistä eettisiä trikoovaatteita valmistavaa yritystä.

– Kaikki tekeminen on osaltaan vahvistanut verkostojamme, jokainen yritys on tuonut mukanaan uusia ja toisiaan tukevia kontakteja.

Mentorin johdolla

Ensimmäiset ja tärkeimmät verkostonsa Kurkelat löysivät Suomesta Papu Designin alkuaikoina.

– Lähdimme liikkeelle pienellä pääomalla ja saimme hienosti tukea sekä Tekesiltä, Finprolta että Ely-keskukselta. Mentori auttoi meitä saamaan valtion organisaatioista kaiken edun irti. Meillä kävi tuuri, kun löysimme oikeaan aikaan hyvän ihmisen, Jussi Kurkela kertoo.

Alkurahoituksen järjestyttyä Kurkelat pääsivät Papu Designin kanssa ensimmäisille ulkomaan messuille Pariisiin, Lontooseen ja New Yorkiin. Kansainvälistymisessä yritys sai paljon apua toisilta lastenvaatebrändeiltä.

– Tykkään lastenvaatealasta, koska se ei ole niin vakavaa. Emme koe olevamme toistemme kilpailijoita, sillä lähtökohta on se, että markkinat ovat joka tapauksessa maailmalla, johon kaikki haluavat kasvaa. Kun yksi suomalainen design-brändi breikkaa, se avaa tietä muille.

Messut ja muut ulkomaanmatkat ovat poikineet Papu Designille lisää hyödyllisiä verkostoja.

– Tapaamme paljon muita alan yrityksiä. Saatamme kiertää samojen yritysten kanssa useilla eri messuilla, ja pääsemme samalla jakamaan toisillemme tärkeitä tietoja jälleenmyyjistä, agenteista ja tuotantolaitoksista.

Kontakteilla kasvuun

Kurkelan mielestä harvassa verkostossa piilee riskejä, päinvastoin.

– Verkostot nimenomaan lieventävät yritystoimintaan liittyviä riskejä. En näe verkostoitumisessa uhkia, sillä kaikissa verkostoissa on jotain hyvää. Kaikki ei tietenkään onnistu aina ihan niin kuin suunnittelee, mutta olemme välttyneet isoilta ongelmilta. Verkostojen avulla olemme pystyneet kysymään apua oikeilla hetkillä, mikä on osaltaan edesauttanut yrityksen kasvua.

Viimeisen vuoden ajan Kurkelat ovat kiertäneet aktiivisesti maailmalla luomassa suhteita. Jussi Kurkelan mielestä kansainvälistyvän yrityksen tärkeimpiä verkostoja ovat paikalliset kontaktit.

– Mitä kauemmas mennään, sen tärkeämpää on, että on joku, joka tuntee markkina-alueen. Itsekin voi toki lähteä paikan päälle luomaan kontakteja, mutta paikallinen pr-toimisto tai myyntiagentti auttaa paljon nopeammin alkuun.

Papu Designin suurin haaste on ollut löytää kansainvälistymiseen tarvittavaa rahoitusta. Seuraavaksi yritys hakee rahoitusapua Ruotsista.

– Suomessa ei ole perinteisesti sijoitettu lastenvaateyrityksiin, joten vaikka olemme voineet osoittaa hyvät kasvukäyrät, rahoituksen saaminen on osoittautunut haastavaksi.

Kurkela huomauttaa, että tärkein oppi verkostoitumisessa on ollut se, että uskaltaa kysyä apua. Tästä syystä Papun hallituksessakin istuu liuta ammattilaisia, joilta voi kysyä lähes mitä vain tiukan paikan tullen.

– Meillä on hallituksessa muun muassa Marina Vahtola, joka ollut aikanaan tuomassa Bauhausia Suomeen. Hänellä on vahvat kontaktit Ruotsiin ja Saksaan. Apua kannattaa ja täytyy kysyä, oli yritys minkä kokoinen hyvänsä. Siinä piilee harvoin riski, sillä pääsääntöisesti ihmiset haluavat auttaa toisiaan.

banner