Aloittavalla yrittäjällä on vastassaan kova tilasto, jonka sisäistäminen motivoi panostamaan liiketoimintasuunnitelmaan. Tilaston mukaan 50 prosenttia perustetuista yrityksistä lopettaa syystä tai toisesta toimintansa ensimmäisen 3-5 vuoden aikana.

Liiketoimintasuunnitelma on yksinkertaistettuna koko yritystoiminnan punainen lanka tai runko.

– Suunnitelman tekeminen pukee konkretiaksi asiat. Mikä on oikeasti se liikeidea? Mitä tuotteita tai palveluja yritys aikoo myydä? Mitkä ovat yrityksen kilpailijat? Miten hoituu myynti ja markkinointi? Entä rahoitus? luettelee Helsingin Uusyrityskeskuksen toimitusjohtaja Valentin Babitzin.

Hän kannustaa yrityksen perustamista miettiviä käymään keskustelemassa yritysneuvojien kanssa ja hakemaan sparrausta. Alkuvaiheen sparraus parantaa tuntuvasti yrityksen mahdollisuuksia selviytyä kuolemanlaakson yli.

Samalla tulee selväksi, että kannattaako yritystä ylipäätään perustaa. Esimerkiksi Helsingissä käy neuvonnassa vuosittain 4 000 yrittäjäksi aikovaa. Heistä tuhat perustaa yrityksen.

Liiketoimintasuunnitelman tekeminen ei ole toiveiden tynnyri, vaan sen pitää kattaa seuraavat asiat mahdollisimman realistisesti: liikeidean kuvaus, oma osaaminen, tuotteen tai palvelun kuvaus, asiakkaat ja niiden tarpeet, toimiala ja kilpailutilanne, markkinoiden kehitys, myynti ja markkinointi, riskit sekä talouden laskelmat.

– Yrittäjät lipsuvat eniten myynnissä. Se aiheuttaa todella monelle hankaluuksia. Kannattaa muistaa, että jokainen yrittäjä on myös myyjä, Babitzin sanoo.

Yritysneuvojana itsekin toimiva Babitzin ohjeistaa, että liiketoimintasuunnitelman noudattaminen on etenkin alkuvaiheessa tärkeä palanen, mutta sitä ei kannata aina seurata orjallisesti.

– Hyvä suunnitelma elää ajassa. Sitä voi ja pitää päivittää jatkuvasti.

Miten yli kuolemanlaakson?

Babitzin auttaa yrittäjiä lokakuun Y-Koulussa varomaan ja väistämään alkuvaiheen vaaran paikat. Koulutus on katsottavissa 17. lokakuun alkaen osoitteessa: https://y-studio.fi/koulu/

Y-Koulun lähetys ja oppimateriaalit ovat kaikille avoimia, eivätkä vaadi erillistä rekisteröitymistä.

Y-Koulun syyskausi käynnistyi elokuussa, kun myyntikuiskaajanakin tunnettu Pasi Rautio antoi vinkkejä myyntiin. Syyskuussa puolestaan Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Tommi Tervanen kertoi näkemyksensä hinnoittelusta.

Katso kaikki Y-Koulut täältä.