Koen, että suomalaisessa yrityselämässä on meneillään murroskausi. Yhteishenki ja tiimipelaaminen ovat mielestäni selvästi lisääntyneet. Työssäni se näkyy erityisesti kasvavina yhteistyöverkostoina. Siitä on poikinut myös työtarjouksia, joihin olemme toki tarttuneet.

Työmaalla eri toimijat työskentelevät saman päämäärän eteen ja osoittavat osaamisensa. Näiden kokemusten perusteella olemme suositelleet puolin ja toisin omia palvelujamme. Siitä hyötyvät kaikki yritykset.

Asioista on puhuttava niiden oikeilla nimillä. Jos ongelmakohdat tiedostetaan, niitä on mahdollista kehittää ja toisaalta saada lisää myyntiä. Pyrin toimimaan mahdollisimman avoimin kortein, sillä uskon sen vaikuttavan työnlaatuun, tehokkuuteen ja asiakaspalveluun. Ja sitä kautta suomalaisen työn arvostukseen.

Olen saanut hyvän kotikasvatuksen, joka pohjautuu suomalaisiin arvoihin. Edellytän hyviä käytöstapoja työntekijöiltä, sillä se vaikuttaa siihen, miltä yrityksemme näyttää ulospäin ja miten se erottuu kilpailijoista. Haluan, että olemme asiakaspalveluhenkisiä sekä valmiita joustamaan ja tarjoamaan kullekin sopivimmat ratkaisut.

Suomalaisessa työelämässä arvostan myös sitä, että työnantajalla on vastuu pitää työntekijöistään huolta. Kun olemme joustavia, se lisää tuottavuutta ja hyvinvointia työpaikalla. Puhaltaminen yhteen hiileen työmaalla on tärkeää.

Yhteistyöverkkoa luodessani kiinnitän huomiota siihen, että toivomani tavat näkyisivät myös kumppanissamme. Täysin samanlaisia arvoja ja ajatuksia jokaisella ei tietenkään tarvitse olla, mutta hyvä jos ajatukset kohtaavat edes vähän. Sen kyllä tietää, kun yhteistyö klikkaa.

Ylimielisyys ei kannata koskaan. Pidän hyveenä suomalaista vaatimattomuutta, sillä silloin osaa asettua asiakkaan asemaan paremmin. Siitä syntyy myyntiä ja on hyötyä yritykselle.

Suomessa yrittäminen on turvallista. Apua ja neuvoja saa ongelmiin aina, jos tarvitsee. Silloin myös verkostojen rooli korostuu ‒ yrittäjä ei koskaan jää yksin.

Kirjoittaja Lauri Kröger on talotekniikkayritys Stream Industries Oy:n yrittäjä.

Lue lisää uutisia >

banner banner