Meillä M Roomilla on takana muutosten vuosi. Välillä tarvitaan muutosta, jotta saadaan uutta näkökulmaa. Se on yksi syy, miksi minusta tuli ketjun toimitusjohtaja viime kesänä.

Minulla on vähän niin kuin kaksi hattua, sillä olen myös ollut M Roomin franchise-yrittäjä vuodesta 2010 lähtien. Yritykselläni on kuitenkin oma operatiivinen johtonsa. Päätyöni on huolehtia ketjun hyvinvoinnista ja kansainvälistymisestä. Hyvä puoli on se, että ymmärrän myös ketjun yksittäisen yrittäjän puolen, enkä koskaan unohda sitä.

Yhdessä vaiheessa kasvoimme niin hurjaa vauhtia, että tuli varmaan jopa vähän vauhtisokeutta. Nyt olemme rauhoittuneet hetken ja katsoneet taaksepäin. Olemme löytäneet paljon hyviä juttuja, mutta myös sellaista, mitä pitää parantaa ja korjata. Olemme myös osanneet oppia virheistä.

Minullekin kiteytyy koko ajan se, että virheitä ei pidä pelätä. Etenkin, kun luodaan uutta, mennään uusille markkinoille ja tehdään rohkeasti juttuja, joita ei ole ehkä tehty aiemmin. On selvää, että virheitä tulee, mutta niistä pitää pystyä oppimaan, jottei toista niitä.

Vuoteen mahtuu valtava määrä muutoksia. On perustettu toimisto Helsinkiin, rekrytoitu uusia ihmisiä, kristallisoitu strategiat uusiksi, uudistettu jäsenmallia ja tehty brändiuudistusta. Sitäkin on mietitty, millä franchising-mallilla menemme ulkomaille. Olemme löytäneet useammasta vaihtoehdosta meille sopivimman. Muutostyö on tarkoittanut lukemattoman määrän pitkiä päiviä kokoushuoneessa.

Samalla olemme tehneet isoja harppauksia teknologiapuolella. Vaikka olemme parturibisneksessä, teknologia on vahvasti meidän ytimessä. Se helpottaa ja mahdollistaa asioita, kun toimimme kahdeksassa maassa.

Voisi sanoa, että M Roomin tarinan ensimmäinen etappi on takana ja seuraava käynnissä. Uskon, että meillä on tosi hyvä strategia ja näkemys tulevaisuuteen. Nyt on tarkoitus taas lähteä jatkamaan kasvutarinaa.

Visio on edelleen sama kuin perustamishetkellä: haluamme olla maailman ykkösbrändi miesten parturibisneksessä. Se on todella kunnianhimoinen tavoite, mutta emme tingi siitä yhtään. Meillä on hyvä omistajaporukka, joka uskaltaa haaveilla isosti eikä jarruttele.

Sen olen nähnyt, että välillä on hyvä pysähtyä ja ottaa opiksi menneistä. Jos palaisin yrittäjäurani alkuaikaan, sanoisin omalle nuorelle itselleni: ota rauhassa, mieti, katso taaksepäin ja suunnittele. Yönsä nukkuu aika paljon paremmin, kun tietää, mihin on menossa.

Kirjoittaja on Markku Kosonen M Room -ketjun toimitusjohtaja ja franchising-yrittäjä. Hän on myös Suomen Franchising-Yhdistyksen hallituksen jäsen.

Lue lisää uutisia >

banner