Jokaisen yrittäjän pitäisi pystyä kertomaan yrityksensä ydinajatus vain muutamassa minuutissa. Lyhyen myyntipuheen tavoitteena ei ole saada nimiä paperiin vaan saada mahdollisuus seuraavaan tapaamiseen. Hyvä myyntipuhe siis herättää huomion.

Entiksellä aloitamme aina myyntipuheemme esittämällä ongelman. Tarinankerronta tai samaistuttava esimerkki voi toimia alussa, samoin huumori. Pitch ei saa kuitenkaan mennä teatterikerhoiluksi – uskottavuus pitää säilyttää.

Ongelman jälkeen päästään ratkaisuun. Tärkeintä on saada kuulija ymmärtämään, miten tuote tai palvelu ratkaisee ongelman ja miten se eroaa vastaavista jo olemassa olevista. Olen nähnyt paljon pitchejä, ja yllättävän monesti jää auki se, miten tuote tai palvelu konkreettisesti toimii. Esimerkit, havainnollisuus ja konkretia ovat tärkeitä. Kuulijan täytyy ymmärtää hetkessä, mikä tässä on se erityinen juttu ja hienous.

Meillä kiinnostuksen herättää jo itsessään se, että teemme hyönteisruokaa. Yleensä vielä sanomme tekevämme hyönteisruokaa, joka ei ällötä ihmisiä. Silloin tulee luonnollisesti kysymys ”ai miten”? Siitä on helppo jatkaa.

Kun puhutaan esimerkiksi startup-tapahtuman kolmen minuutin pitchistä, ongelman ja ratkaisun jälkeen esitellään markkinat ja perustellaan tuotteen potentiaali. Liiketoimintamalli esitellään lyhyen ytimekkäästi. Tiimiesittelyssä kannattaa keskittyä nimien sijasta tiimin osaamiseen.

Myyntipuheen suunnittelu ja harjoittelu vievät aikaa. Viime kesänä harjoittelin erään kisapitchin ulkoa niin, että minut olisi voinut herättää aamuyöllä puhumaan se edestakaisin. Puhuin sitä läpi koiran kanssa lenkillä, suihkussa ja tiskatessa. Ulkoa opettelussa on toki se vaara, että puhe alkaa kuulostaa jäykältä. Huomasin kuitenkin sen tärkeyden, kun olin kilpailussa lavalla ja diat lakkasivat toimimasta. Pystyin vetämään pitchin ulkomuistista ja pääsimme finaaliin.

Entä sitten spontaanimpi myyntipuhe, niin sanottu hissipuhe? Small talk tuntuu näin suomalaisena helposti vähän kiusalliselta. Yrittäjän kannattaa silti käyttää kaikki eteen tulevat tilaisuudet. Olen pitchannut varmaan eniten omalle lähipiirille ja kavereille. Se toimii hyvänä harjoituksena, sillä he esittävät kysymyksiä, joita voi tulla vastaan oikeissakin myyntitilanteissa. Jos kuulijasta tietää jotain valmiiksi, kannattaa myymänsä juttu yrittää yhdistää jotenkin tämän mielenkiinnon kohteisiin. Personoinnista jää parempi muistijälki.

Jokainen löytää oman puhetyylinsä ennen pitkään. Suomalaisille tyypillinen vaatimattomuus kannattaa joka tapauksessa unohtaa. Antaa palaa niiden sanamuotojen kanssa. Ei ”ajateltiin”, ”kokeillaan” tai ”pyritään”. Sano enemmin: me tehdään.

Kirjoittaja Iida Hokkanen on hyönteisruokayritys Entiksen markkinointivastaava ja markkinoinnin pääaineopiskelija Turun kauppakorkeakoulussa. Nuori Yrittäjyys ry:n yrittäjyysohjelmassa perustettu Entis NY valittiin parhaaksi korkeakouluopiskelijoiden NY Start Up -yritykseksi vuonna 2017.

Lue lisää uutisia >

banner

Liity Klubiin!

Liity Y-Studion Klubiin ja pääset yrittäjien sisäpiiriin. Saat täysin ilmaiseksi rahanarvoisia hyötyjä, jotka auttavat sinua kehittymään yrittäjänä.

Pssst...!

Täytäthän loputkin tietosi, niin voimme palvella sinua paremmin sekä tarjota sinulle parempaa sisältoä.