Företagsköp
Företagsköp gick snabbt tack vare affärsverksamhetsplan och noggranna kalkyler
På bara några veckor gick Jenny Hällfors från tanke till handling när hobbyaffären Paperipilvi i Borgå kom till salu. Hon köpte upp affärsverksamheten och grundade nytt aktiebolag.
Entreprenör hela livet, men företagare först sedan 2018
Tidigare var han vd, nu företagare i åländska Bifa. Tony Saarinen drivs av två saker: man måste kunna sin business och bygga upp rätt lag.
Äventyrsspel kompenserar för olönsam mjölkförsäljning – bybutiken i Pellinge överlever med hjälp av påhittig företagare
Att driva en bybutik är inte ekonomiskt lönsamt. Därför utvecklar Erika Englund ständigt sitt företag för att hitta nya sätt att dra in pengar.
Vem ska ta över företaget? På Rörman hittades fortsättarna bland de anställda
Johan Björnvik och Dan Djupsjö köpte ett välfungerande VVS-bolag. I början var de nervösa i den nya företagarrollen.
Färsk företagare blåste nytt liv i hundraårig delikatessaffär
Delikatessbutiken Liisa Koski i Vasa förvandlades till ett fräscht och nytt koncept i händerna på Johanna Kuoppamäki och Emma Vasström.
Tredje generationen tog över familjeföretaget – riskkapitalbolag stöder tillväxten
En generationsväxling i ett framgångsrikt bolag som Valioravinto kräver kapital. Riskkapitalbolaget möjliggjorde köpet.
Funderar du på att köpa eller sälja? Så här går ett företagsköp till
Ett företagsköp följer samma mönster oberoende av om det är du som säljer eller köper. Det viktigaste är att reservera tillräckligt med tid.
Planen förverkligades: Startupföretag blev dotter till börsbolag på nolltid
En företagsaffär gav somessa.com en större försäljningsorganisation och en ekonomisk bas som minskade företagarnas personliga risker.
En gyllene regel i företagsaffärer: Berätta för alla vad förändringen innebär
Martinex vd Riia Sandström vet hur man tar ett nytt företag i besittning – med hjälp av öppen kommunikation och genom att lyssna på personalen.
Har du koll på försäljningsskicket av ditt företag? Putsa bort allt onödigt i tid
Det lönar sig att ta hand om företagets siffror, kunnande och image redan före man ens planerar att sälja.