Företagsköp

En gyllene regel i företagsaffärer: Berätta för alla vad förändringen innebär
Systrarna Jenni Jalava (vänster) och Riia Sandström tog över Resoföretaget Martinex 2001.

En gyllene regel i företagsaffärer: Berätta för alla vad förändringen innebär

Martinex vd Riia Sandström vet hur man tar ett nytt företag i besittning – med hjälp av öppen kommunikation och genom att lyssna på personalen.

|

En företagsaffär är en stor förändring som lätt kan väcka oro och osäkerhet, speciellt hos de anställda i det köpta företaget.

– Det finns inget som ger lika mycket ångest åt en anställd som att man vet att det sker förändringar, men att man inte vet vad det innebär för en själv. Det är mänskligt att först tänka på det ur ett negativt perspektiv, säger Riia Sandström som tagit över Resoföretaget Martinex efter sina föräldrar.

När en förändring sker vill de anställda ha information. Sandström betonar vikten av öppen kommunikation. En chef måste ha en klar uppfattning om vart företaget är på väg – och också dela med sig av visionen till alla.

Sandström har erfarenhet från fyra företagsaffärer. Den senaste affären gjordes våren 2017 och handlade om Aarikka som gör smycken och inredningsprylar. För Sandström är det viktigt att visa att hon själv är ivrig över det nya.

– Eftersom jag jobbat med smycken kändes det som om jag ramlat in i en godisaffär. Jag tror att min äkta entusiasm har gjort det lättare för de anställda att närma sig mig.

Potentialen avgör

Sandström kallar Martinex lekfullt för en diversehandel. Företaget började som partihandel samt med att producera gåvo- och hushållssaker, men har under årens lopp utvidgat sin verksamhet till bland annat leksaker, spel, kläder och andra textilier.

Martinex samlar ungefär 40 varumärken under samma tak. Det finns allt från kakformar och leksaker till Mumin-, Mauri Kunnas- och Duudsonit-produkter som kräver licens.

En del av utbudet har vuxit i samband med företagsaffärer. 2003 köpte Martinex den Helsingforsbaserade brädspelstillverkarens Pelikos hela spelaffärsverksamhet. I affären ingick bland annat klassikern Afrikas Stjärna.

Tio år senare köptes den svenska bräd- och kortspelstillverkaren Mindtwister samt St. Karinsföretaget Emmi-Tuote som tillverkar utvecklande spel för barn.

– Alla köp förenas av att företagen inte just då haft sina bästa år. I vissa fall har försäljningen till och med varit det sista hoppet, säger Sandström.

I familjeföretaget har man ändå sett potentialen och trott på den egna förmågan att få affärsverksamheten att bli lönsam igen. Martinex har haft det nödvändiga kunnandet, lämpliga distributionskanaler samt försäljningsresurser.

Det har också så klart varit viktigt att produkterna och varumärkena passat in i den redan existerande affärsverksamheten.

– Om jag tror på något väljer vi att gå i den riktningen. Någon annan skulle antagligen göra uträkningar. För mig är det viktigt att följa mitt hjärta, säger Sandström.

Ner på verkstadsgolvet

Över 90 procent av de finländska företag som bytt ägare är verksamma ännu tre år senare visar statistik från Finnvera.

Att förverkliga planer är en central del av lyckade företagsaffärer. Hur väl man lyckas hänger i stor utsträckning på ledningen. Sandström har haft hjälp av företagets nyckelpersoner som enligt henne varit 110-procentigt med i förändringen.

Det lönar sig också att lyssna på de anställda i det köpta företaget. De har mycket information och kunskap som den nya ägaren inte har.

Enligt Sandström måste ledningen vara redo att ta sig ner på verkstadsgolvet.

– Man lär sig inget om företaget om man inte lägger tid på att bekanta sig med det ordentligt. Ganska fort märker man vilka delområden som måste behandlas varsamt.

Sandström tillbringar till exempel två dagar i veckan på Aarikka där hon är vd sedan maj 2018.

Snabba förändringar

Martinex grundades 1986 av Risto och Tuula Muinonen och 2001 var det dags för ett generationsskifte. Sandström har huvudansvar för företaget tillsammans med systern Jenni Jalava. Efter att de tog över har företagsaffärer varit ett viktigt sätt att utöka både produkturvalet och affärsverksamheten. Antalet anställda har mångdubblats till ungefär 50 i dagens läge.

Samtidigt har omsättningen stigit från ungefär 3–4 miljoner till ungefär 13 miljoner euro. Aarikka fortsätter som ett dotterbolag för Martinex och dess siffror räknas inte in i moderbolagets omsättning.

På Martinex strävar man efter att genomföra förändringar snabbt. Sandström ser det som en fördel eftersom det innebär att situationen i något skede lugnar ner sig.

Till exempel efter varje företagsaffär har man med kritisk blick gått igenom produktportfolion. En del har lagts ner, en del gammalt har kommit tillbaka och man har börjat göra en del på ett helt nytt sätt.

Resultatet syns enligt Sandström vanligtvis efter två till tre år efter affären.

– Om det gått lite sämre för företaget leder förändringen åtminstone inte till en försämring. Vår målsättning är att få alla våra företagsköp att blomstra, sammanfattar hon.

Fakta

Bra kemi hjälper att ro affärer i land

För vd Riia Sandström är det viktigt att respektera historia och tidigare ägares arbete när Martinex köper upp en business.

För säljaren kan företaget vara som ett eget barn och det kan vara svårt att sälja.

I samband med affärer har Sandström lärt sig att det är till allas fördel om det råder bra kemi mellan köpare och försäljare redan under förhandlingarna. Så här gick det till exempel när Martinex köpte Peliko.

– Min pappa och Pelikos försäljare Esko Eronen fick genast bra kontakt. I sådana fall har säljaren lättare att avstå företaget och vi är glada för att vi kan vara i kontakt med personen när som helst.

Aarikka köpte Martinex däremot av grundaren Kaija Aarikkas döttrar. En av dem, Pauliina Aarikka, jobbar fortfarande som designer i företaget.

– Det är otroligt fruktbart när vi kan sparra tillsammans och fundera kring vad vi kan göra effektivare, eller hur vi kan göra verksamheten mer kommersiell, säger Sandström.

Har du koll på försäljningsskicket av ditt företag? Putsa bort allt onödigt i tid

Det lönar sig att ta hand om företagets siffror, kunnande och image redan före man ens planerar att sälja.