Företagsköp

Färsk företagare blåste nytt liv i hundraårig delikatessaffär
Johanna Kuoppamäki säljer endast varor hon själv gillar och använder.

Färsk företagare blåste nytt liv i hundraårig delikatessaffär

Delikatessbutiken Liisa Koski i Vasa förvandlades till ett fräscht och nytt koncept i händerna på Johanna Kuoppamäki och Emma Vasström.

| |

Om en affär funnits i hundra år finns det både anor och traditioner att förhålla sig till när man tar över som ny ägare.

Johanna Kuoppamäki hade länge jobbat inom detaljhandeln och bland annat haft hand om butikskoncept när hon såg att den anrika delikatessbutiken Liisa Koski i Vasa var till salu. Då hade hon redan en tid längtat efter att få skapa något nytt.

Efter ungefär en månads förhandlingar med den förra ägaren tog hon över affären sommaren 2017. Systern Emma Vasström, som också sitter med i företagets styrelse, jobbar med design och tog hand om det grafiska.

– I alla beslut som vi fattar tänker vi på anorna, men affären ska ändå ligga i tiden.

Till exempel loggan är ny, men ingen har reagerat på den eftersom den kompletterar varumärket på rätt sätt.

Omsättningen tredubblades

Före försäljningen hade affären gått några år på sparlåga och omsättningen var väldigt liten. Kuoppamäki såg många möjligheter i köpet, men hennes egen bank var inte lika optimistisk.

– De såg på affärens gamla bokslut och sa att de inte kan ge ett lån.

Då stegade Kuoppamäki till en annan bank som förstod den lokala kopplingen och vikten av att fortsätta med Liisa Koskis affärsverksamhet.

– De var genast eld och lågor och gav mig en bra ränta.

När Kuoppamäki tog över butiken var målsättningen att få affärsverksamheten mer lönsam och redan under första året var omsättningen mer än tredubblad.

Den största skillnaden till tidigare är att Liisa Koski säljer mycket företagsgåvor. Nylanserade webbkataloger innehåller de mest populära produkterna så att kunderna kan bekanta sig med dem, fylla i ett formulär och plocka upp varorna i affären eller få dem hemskickade.

– Det är som en lightversion av en webbshop, förklarar Kuoppamäki som åtminstone inte ännu vill gå över till en fullfjädrad webbshop.

Fullständig renovering

Liisa Koskis butik finns i Hartmans anrika affärshus i kärncentrum av Vasa. Redan före Kuoppamäki började diskutera med den förra ägaren tog hon ett snack med fastighetens ägare. Han var genast med noterna och fastigheten som inhyser flera andra affärslokaler har bland annat hjälpt till med renoveringen.

Kuoppamäki gjorde också upp en ordentlig affärsverksamhetsplan och pitchade idén flera gånger innan hon beviljades startpeng.

Hon köpte affärsverksamheten men grundade ett eget bolag. Efter köpet renoverade hon affärslokalen i två månader och grävde bland annat fram det gamla stengolvet som legat begravt under en tjock hög plastmattor från olika årtionden.

I september 2017 kunde hon äntligen öppna affären och den positiva responsens vällde över henne.

– Varje dag är det någon som kommer in och säger ”wow så fint”. Det gör att jag själv orkar på ett annat sätt.

Noga utvalda produkter

För Kuoppamäki har det också varit viktigt att utveckla egna produkter. Liisa Koski säljer bland annat sylt, te och textilier under eget varumärke. Hon tar själv fram varorna tillsammans med sin syster och säger att hon är väldigt noga med produktutvecklingen – men också med allt annat som säljs i affären.

– Folk frågar mig ”har du smakat på kaffet”. Jag berättar ju för rosteriet hur jag vill ha det, säger Kuoppamäki med ett skratt.

Systern bor i Malmö och reser mycket och brukar komma med idéer eller hittar varor som kunde säljas. I dagsläget har Liisa Koski ett fyrtiotal underleverantörer och importerar mycket choklad från Belgien som säljs vidare till andra återförsäljare.

– Inköpet är ett stort jobb, vi tar bara det vi vill ha av en leverantör. Vi är supernoga med vårt varumärke och alla leverantörer är kanske inte så vana vid att man är så nitisk.

Ibland blir det tungt att vara den som hela tiden kräver ett bättre slutresultat, men Kuoppamäki vet att det lönar sig i slutändan. För henne är det viktigt att allt hon säljer i affären är av första klass.

– Liisa Koskis varumärke är viktigare än jag själv.

Fakta

Aktiehandel och köp av affärsverksamhet


Köp av affärsverksamhet

– Vid köp av affärsverksamhet köper man det säljande företagets affärsverksamhet, alltså bland annat kundkontakter, personal, maskiner och apparater, utrymmen, namn samt varumärke.

– Köparen grundar ofta ett nytt företag före köpet.

– Köp av affärsverksamhet är vanligt framförallt i personbolag, men fungerar också för aktiebolag. På det här sättet följer inte det köpta företagets historiska barlast med till den nya ägaren.

Aktiehandel

– I aktiehandel tar köparen över det köpta företagets aktier eller köper aktiemajoritet. I sådana fall fortsätter det köpta företaget med samma FO-nummer som tidigare.

– I aktiehandel tar den nya ägaren över det ekonomiska ansvaret också för sådant som skett före köpet.

Vem ska ta över företaget? På Rörman hittades fortsättarna bland de anställda

Johan Björnvik och Dan Djupsjö köpte ett välfungerande VVS-bolag. I början var de nervösa i den nya företagarrollen.

Funderar du på att köpa eller sälja? Så här går ett företagsköp till

Ett företagsköp följer samma mönster oberoende av om det är du som säljer eller köper. Det viktigaste är att reservera tillräckligt med tid.

En gyllene regel i företagsaffärer: Berätta för alla vad förändringen innebär

Martinex vd Riia Sandström vet hur man tar ett nytt företag i besittning – med hjälp av öppen kommunikation och genom att lyssna på personalen.

Har du koll på försäljningsskicket av ditt företag? Putsa bort allt onödigt i tid

Det lönar sig att ta hand om företagets siffror, kunnande och image redan före man ens planerar att sälja.

Ladda mer