Företagsköp

Planen förverkligades: Startupföretag blev dotter till börsbolag på nolltid
För att bli digital entreprenör behöver man inte vara kodare själv för programmeringen kan alltid köpas av underleverantörer, tipsar Johanna Tidström, grundare av somessa.com.

Planen förverkligades: Startupföretag blev dotter till börsbolag på nolltid

En företagsaffär gav somessa.com en större försäljningsorganisation och en ekonomisk bas som minskade företagarnas personliga risker.

| |

Då Influencermediabyrån somessa.com grundades var avsikten från första början att få med en stor ägare. Det lyckades enligt planerna då företaget köptes upp av börsnoterade Ilkka-koncernen endast ett år efter starten.

Grundaren Johanna Tidström gjorde en gedigen internationell karriär på ABB innan hon i samband med mammaledigheter sadlade om och blev företagare.

– Nu senast drev jag ett litet bygg- och fastighetsföretag och behövde nya sätt att marknadsföra det. Då märkte jag både influencermarknadsföringens potential och hur svårhanterad den är. Samtidigt såg jag att det inte fanns någon digital tjänst som kunde hjälpa mig att hitta just de influencers som mitt företag behövde i marknadsföringen, säger hon.

Därför började Tidström diskutera möjligheten att skapa en sådan tjänst tillsamman med sin vän Emma Ruotsala som är serieföretagare och en tidig influencer i Finland.

– Hon insåg direkt potentialen och vi började omedelbart planera tjänsten. Jag är bra på att bygga upp processer medan Emma kan sociala medier och influencervärlden på sina fem fingrar. Den kombinationen gjorde att vi kunde gå från idé till lansering på tre månader.

Hur sköttes finansieringen?

”En företagare måste ta risker så vi satsade egna pengar och tog lån i startfasen. För att utvecklas så snabbt som vi gjort måste tekniken utvecklas kontinuerligt, det måste finnas personal som upprätthåller sajten och sköter de dagliga kundkontakterna och vi måste ha en bred försäljningsorganisation.

En central del av affärsplanen var att få med en extern ägare från mediebranschen. Jag har jobbat aktivt med flera presumtiva köpare och i februari 2019 gick I-Mediat in som majoritetsägare med 55 procent av aktierna.

Verksamheten fortsätter som tidigare, men nu har vi klart större ekonomiska resurser, mindre personlig risk och en betydligt större försäljningsorganisation. När affären gjordes hade vi ett tiotal projektchefer på olika håll i Finland och sex personer på huvudkontoret i Vasa. I och med affären fick vi med en gång tillgång till ytterligare 20 försäljare.”

Har affärsverksamheten utvecklats som planerat?

”I fjol fokuserade vi på att bygga upp plattformen och nätverket. Vi har nu Finlands största nätverk med över 5 000 influencers, vilket är dubbelt mer än målsättningen. När vi blev dotterbolag till I-Mediat hade vi cirka 300 företagskunder. Målsättningen för detta år är att flerdubbla antalet företagskunder.”

Har tjänsten förändrats under året som gått?

”Vår ursprungliga affärsidé var att bygga upp en matchningsplats mellan influencers och företag av olika storlek. Det visade sig i alla också finnas ett stort behov av rena kampanjtjänster och därför utvidgade vi snabbt tjänsten i den riktningen. Det innebar givetvis mera utgifter men startupföretag måste vara lyhörda för vad marknaden egentligen vill ha. Nu erbjuder vi allt från en självbetjäningstjänst till en komplett helhetstjänst.”

Hur skiljer sig influencermarknadsföring från traditionell marknadsföring?

”Influencers är helt enkelt bloggare eller andra personer som uttalar sig i sociala medier och har följare med samma intressen. Det räknas med att influencermarknadsföringen ökar med uppskattningsvis 40 procent i Finland i år och många företag ser den som en allt viktigare marknadsföringskanal.

Vi hjälper företag och influencers att hitta varandra och komma överens om ett kommersiellt samarbete, antingen direkt via vårt självbetjäningsverktyg eller genom en skräddarsydd kampanjtjänst där vi hjälper med upplägget och även följer upp resultatet.”

Vad vill du betona åt andra som funderar på att bli startup-företagare?

”Se till att tjänsten eller produkterna verkligen har en marknad, ha en tillräcklig finansiering och en klar vision för hur du tänker utveckla verksamheten. Det är effektivare att jobba i team och viktigt att aktivt bygga nätverk. Även motgångar hör till vardagen och då gäller det att reagera och agera snabbt. ”

Har du koll på försäljningsskicket av ditt företag? Putsa bort allt onödigt i tid

Det lönar sig att ta hand om företagets siffror, kunnande och image redan före man ens planerar att sälja.