Företagsköp

Vem ska ta över företaget? På Rörman hittades fortsättarna bland de anställda

Vem ska ta över företaget? På Rörman hittades fortsättarna bland de anställda

Johan Björnvik och Dan Djupsjö köpte ett välfungerande VVS-bolag. I början var de nervösa i den nya företagarrollen.

| |

Det är mycket ovanligt att anställda köper företaget de jobbat för. Enligt ägarbytesbarometern från 2018 är det bara 1 procent av företagen som kommer att tas över av anställda, jämfört med att det i tre fjärdedelar av företagen sker en generationsväxling.

I de flesta företag tänker man kanske inte ens på alternativet att sälja företaget till anställda.

2017 stod VVS-bolaget Rörman från Jakobstad inför ett ägarbyte. De anställda Johan Björnvik och Dan Djupsjö, som båda vid det skedet jobbat närmare fem år i bolaget, blev intresserade när de hörde att företaget var till salu.

– När tillfället kom kändes det helt rätt. Sådana här tillfällen kommer inte fler gånger, säger Djupsjö som länge närt en företagardröm.

Företag: Rörman
Bransch: VVS
Omsättning: 2,2 miljoner euro
Resultat: 380 000 euro
Antal anställda: 15

Han och Björnvik inledde diskussioner med de dåvarande ägarna Sixten Fredriksson och Nina Antus, som drivit Rörman i tjugo år, för att se om det kunde vara möjligt för dem att ta över.

– Efter en tid blev vi mer och mer övertygade om att det är rätt, berättar Björnvik som i dag är vd för Rörman.

Bättre resultat

Rörman är ett välkänt bolag bland Jakobstadsborna. Trots att konkurrensen inom VVS är hård såg Björnvik och Djupsjö mycket möjligheter i bolaget som redan hade många nöjda kunder.

– Ett nytt företag måste göra mer reklam, men vi hade också en stor verksamhet att ta över, säger Djupsjö.

Rörman har fått en bra start i deras händer. Omsättningen gick upp från knappt 1,7 miljoner euro år 2017 till närmare 2,2 miljoner euro år 2018. Företaget gjorde också ett dubbelt bättre resultat.

Reaktionerna från både kunder och övrig personal har alltså varit överväldigande positiva. Trots att alla anställda valde att stanna kvar i bolaget erkänner de nya ägarna att det kändes lite nervöst att kliva in i de nya rollerna.

– Det är ett oskrivet blad att gå från arbetstagare till arbetsgivare. Det finns ingen handbok för nyblivna företagare så det gäller att vara sig själv och ta det därifrån, säger Björnvik.

Enligt Djupsjö har de så småningom vuxit in i företagarrollen.

– Det känns helt rätt, jag har inte ångrat någonting, säger han.

Tidigare ägare hjälper vid behov

Mycket i Rörman snurrar på som tidigare. Det är samma bokföringsbyrå, bank och leverantörer som tidigare. De nya ägarna har inte gått in för några större förändringar, de vill först komma in i verksamheten ordentligt.

–  Vi hade visioner i början men har inte haft tid för dem när det finns så mycket jobb att fundera på. Men vi ska försöka tänka nytt och det måste man också. Man kan inte bara tro att det gamla rullar på, säger Djupsjö.

Den största förändringen som skett är att Rörman tagit in nya montörer och arbetsledare och en del av montörerna har gått en utbildning inom kylning för att kunna montera luftvärmepumpar.

De tidigare ägarna har också bidragit med råd och tips och många bra diskussioner.

– Vi har fått en bra start, de finns med i bakgrunden vid behov, säger Björnvik.

Hans och Djupsjös olika kunskaper och erfarenheter gör att de kompletterar varandra. Björnvik jobbade tidigare på kontoret med inköp och försäljning, medan Djupsjö jobbade med projektledning och själva VVS-arbetet.

Jobbar 24/7

Efter knappt två år är många saker fortfarande nya och Dan Djupsjö och Johan Björnvik står dagligen inför nya frågor.

– Det tar tid att jobba in sig och få rutiner. Det har varit många och långa dagar, men det ska det väl vara, säger Björnvik.

Den största förändringen är de egna arbetstiderna.

– Jag är tidsoptimist med mitt eget jobb och tänker att jag hinner nog, säger Björnvik.

Som anställda hade de en regelbunden arbetstid, men nu är det nästan 24/7 som gäller. Helgernas telefondejourering delar de upp mellan sig och själva kontorsjobbet blir ofta gjort under kvällar och helger.

– Jag visste att det kommer att vara mer jobb, men det stör mig inte, säger Djupsjö.

För de nya ägarna är det viktigt att också i fortsättningen ta hand om relationer till både kunder och anställda, men omställningen till arbetsgivare har ändå varit större än de tänkt sig.

– Hur man än försöker förbereda sig går det inte, säger Björnvik.

Fakta

Ägarbyten

Ägarbyten är företagsaffärer, generationsväxlingar och övriga ägararrangemang i företaget. I Finland görs årligen ungefär 2000–3000 företagsköp.

Under de kommande tio åren kommer uppskattningsvis 34 000 företag att vara till salu på grund av åldrad ägarstruktur. I ytterligare 13 500 företag görs en generationsväxling.

Enligt ägarbytesbarometern från 2018 anser hälften av de svarande att det svåraste med ägarbytet är att hitta rätt person att ta över företagsverksamheten. Näst svårast är att hitta finansiering för företagsköpet.

Inför ett ägarbyte lönar det sig att vända sig till experter på företagsaffärer. Nästan 60 procent av svarandena i ägarbytesbarometern ansåg experthjälp vara betydande vid försäljning.

Som företagare lönar det sig att fundera på ett eventuellt ägarbyte i god tid. Att förbereda företaget till försäljningsskick kan ta några år. Det är viktigt att företaget är i försäljningsskick före man inleder försäljningsprocessen.

Läs mer om hur både säljaren och köparen kan förbereda sig inför ett företagsköp.

Färsk företagare blåste nytt liv i hundraårig delikatessaffär

Delikatessbutiken Liisa Koski i Vasa förvandlades till ett fräscht och nytt koncept i händerna på Johanna Kuoppamäki och Emma Vasström.

Funderar du på att köpa eller sälja? Så här går ett företagsköp till

Ett företagsköp följer samma mönster oberoende av om det är du som säljer eller köper. Det viktigaste är att reservera tillräckligt med tid.

En gyllene regel i företagsaffärer: Berätta för alla vad förändringen innebär

Martinex vd Riia Sandström vet hur man tar ett nytt företag i besittning – med hjälp av öppen kommunikation och genom att lyssna på personalen.

Har du koll på försäljningsskicket av ditt företag? Putsa bort allt onödigt i tid

Det lönar sig att ta hand om företagets siffror, kunnande och image redan före man ens planerar att sälja.

Ladda mer