Hantera förändringar

130-årigt familjeföretag har överlevt krig och finanskriser – också coronapandemin ska överlevas

130-årigt familjeföretag har överlevt krig och finanskriser – också coronapandemin ska överlevas

Nya produktsegment, hängiven personal och beredskap att reagera snabbt har hjälpt Knorring genom kriserna.

|

Man kan lära sig något nytt av varje kris. Det vet man på det familjeägda Knorring som sysslar med teknisk partihandel. Bolaget har ägts av samma familj nästan ända sedan starten år 1890 och verksamheten har genomlevt allt från världskrig till finanskriser.

– Alla kriser har sina särdrag. Till exempel 1990-talet handlade om valutan, 2008–2009 om ett plötsligt fritt ekonomiskt fall och nu handlar det om en oförutsägbar pandemi, säger Knorrings vd Andrea Borenius.

Företag: Knorring
Bransch: Teknisk partihandel
Grundat: 1890
Omsättning: ca 7 miljoner euro
Resultat: ca 200 000 euro
Antal anställda: 20

Bland annat andra världskriget blev en vändpunkt: då förlorade man en leverantör som varit med ända sedan starten 1890.

– Hela företaget omstrukturerades och det blev en omstart med nya leverantörer och ett bredare produktsortiment. Vi byggde upp kundkrets och nätverk av leverantörer nästan från noll.

Borenius säger att den nu rådande coronasituationen är mycket oviss. På Knorring hoppas man på det bästa men är förberedd på det värsta.

Informationen går från en generation till annan

37-åriga Andrea Borenius hann jobba två år som vd innan coronapandemin slog till.

Också bolagets tidigare vd har erfarenhet av en motsvarande situation. När 1990-talets recession slog till i Finland hade Christian Borenius bara några år tidigare blivit vd för bolaget.

– Pappa lärde sig redan i starten på 90-talet att det viktiga är att reagera snabbt. Hellre nästan för snabbt än för långsamt, säger Andrea Borenius.

På Knorring satsar man på lång introduktion och medverkan i styrelsearbetet innan följande generation tar över, vilket innebär att informationen går i arv. Det underlättar också i nya krissituationer – bolagets historia kan hjälpa till i nuet.

Andrea Borenius och hennes pappa, som numera är styrelseordförande, har också diskuterat mycket de senaste veckorna. Bland annat har de gått igenom alla kunder – vem går det bra för? Var lönar det sig att sätta in säljresurser?

– På 1990-talet drabbades industrin först och konsumenthandeln senare, medan rollerna nu är ombytta.

Satsar på marknadsföring

I dag är Andrea Borenius tacksam för de beslut som hennes pappa Christian fattade som en följd av recessionen.

– Produktutbudet utökades så att vi fick större bredd och bättre möjligheter att klara oss i och med att vi har ytterligare ett ben att stå på, berättar Borenius.

Knorring Andrea Borenius
Strategiska omställningar kan hjälpa ett företag att komma ur en kris, säger Knorrings vd Andrea Borenius.

Miljöteknikprodukterna som togs in i produktsortimentet har stadigt vuxit och är i dag en viktig del av Knorring.

– Det beslutet gör att det känns stabilare nu. Fastän alla företag drabbas är det inte sannolikt att all vår verksamhet drabbas lika hårt samtidigt.

På Knorring blickar man aktivt framåt och har också gjort vissa strategiska ändringar på kort sikt. Bland annat satsar man nu mer på marknadsföringen.

Borenius följer också noga med kassaströmmarna på daglig basis. Krisen har inte hittills drabbat industrin lika hårt som till exempel servicebranschen, men hon vill hålla koll på siffrorna.

– När nedgången börjar måste man reagera. Vi måste också stryka en del kostnader och gör det hellre snabbt än att vi på sommaren märker att läget är riktigt dåligt. Också investeringar skjuts upp om läget blir kritiskt och permitteringar kan bli aktuella.

Kombination av tradition och erfarenhet

Enligt Borenius har Knorring överlevt tack vare kombinationen av tradition och erfarenhet – personal, kunder och leverantörer har en tendens att hänga med länge – och att man alltid strävat efter att ligga steget före.

– För oss handlar det om att reagera snabbt och inte bara vänta. Man kan fortsätta vara offensiv också under en kris. Man kan bädda för bättre tider genom att göra grovjobb för nya affärer redan nu.

Fastän bolaget varit med om tuffa tider har man aldrig velat ge upp.

– Man måste göra det som krävs. Gå ner i personalstyrka, avgränsa eller bredda sortimentet – beroende på krisens art.

Borenius följer noga med vilka lättnader som lovas från regeringshåll.

– Allt som kan hjälpa är hemåt, men det är inte lätt för någon instans att sätta in åtgärder där det behövs, exakt då det behövs.

Aktiv kontakt till kunder och leverantörer

På Knorring förhåller man sig ändå lite försiktigt till att klara sig genom en kris med till exempel ett lån.

– Om det blir riktigt illa kan ett lån hjälpa över den värsta krisen, men det förlänger den svåra perioden. Det blir svårt att investera om man ska betala av ett lån.

Däremot har Knorring satsat på aktivare kontakt till kunder och leverantörer för att se till att alla håller fast vid de överenskomna betalningsvillkoren.

– I vissa fall kan det diskuteras ifall det blir problem med likviditeten.

Bolaget har också haft lite tur. Redan i början av året fattades ett beslut om att inte vara med på någon av de traditionella mässorna utan i stället satsa på annan marknadsföring.

Fastän läget är osäkert just nu litar Andrea Borenius på den gedigna erfarenhet som finns i bolaget. Knorring har också en tradition av långvariga vd:ar och ledningar som fått leda företaget både i uppgång och nedgång.

Borenius vill också lyfta fram personalen som en av styrkorna.

– Det finns en stark vi-anda och många har långa karriärer på Knorring. Vi gör och har länge gjort det här tillsammans, sammanfattar hon.

Fakta

Tre tips för företag i kristider

Rutiner. Fastän mycket ändras behöver inte allt ändras, så håll fast vid veckomöten och månadsmöten även om de måste ske på ett annat sätt. Det ger en känsla av stabilitet.

Lägg inte alla ägg i samma korg. Ha inte hela personalen på plats på samma gång för att säkerställa att verksamheten kan fortsätta i någon mån hela tiden.

Gemensam vilja. På Knorring tänker alla vad de kan bidra med. Enligt Borenius gäller det att utnyttja allas styrkor och ta gemensamt ansvar för verksamheten.

Tipsen baserar sig på intervjun med Andrea Borenius.

Har ditt företag anställda? Läs 5 tips för att sköta permitteringen rätt

Permitteringar är en tillfällig åtgärd som svarar på det minskade arbetsbehovet. Det viktiga är att sköta permitteringen rätt – ta vara på expertens tips.

Ett tillfälligt test blir bestående del av affärsverksamhet: Onlinekurserna ger bredare möjlighet att nå ut

Fysioterapi på distans och nya onlinekurser. Fysioterapeut Janna Rosenqvist var tvungen att ställa om sin verksamhet. Nu undrar hon varför hon inte jobbat mer online redan tidigare.

Två företagares erfarenheter från coronavåren: en stängde dörrarna under den värsta krisen, andra har haft en nästan normal vår

Hur ska man göra när vardagen gör en U-sväng? I restaurangbranschen har personalen permitterats för att dra ner på utgifter medan onlinetjänster har varit eftertraktade.

Corona ledde till att lantgården fick ny kundgrupp: unik köttprodukt köptes först av restauranger, nu av privatpersoner

När coronaviruset stängde restaurangerna tappade Hästkulla Gård majoriteten av sin försäljning. En ny kundkrets hittades via reko-ringar och försäljningen är nästan tillbaka till det normala.

4 fakta om företagssanering – processen kräver uthållighet men kan i bästa fall få företaget upp på benen igen

En företagssanering innebär mycket mer än en skuldsanering. Advokat Jussi Laakkonen berättar i vilka situationer saneringen gör mest nytta.

Förändringsstyrning är vardag i tillväxtbolag – ”Verksamheten måste förnyas”

Det går inte att svara på tillväxt endast genom att jobba hårdare. Det säger Jarna Heinonen, professor i företagande.

Tofuföretag långt före sin tid – en tuff start blev lönsam över 20 år senare

En för tidig ekonomisk satsning på en ny företagsverksamhet blir dyr, men lägger en grund för framtiden. Jalotofus fördel är att de startat långt före alla konkurrenter.

Liten och stor samarbetar: försöker hitta medel för framtidens bokhandel

Lokala bokhandeln Gros i Vasa inleder samarbete med Akademiska bokhandeln. Båda går in som jämbördiga parter.

Framgång är teamarbete – vd:n lever i nuet och styrelsen blickar långt framåt

I Muminvärlden i Nådendal är det nästan lika harmoniskt som i Mumindalen – styrelse och vd för en aktiv diskussion och kompromissar när det behövs.

Ladda mer