Hantera förändringar

Brandolycka förstörde hela verksamheten och tvingade företaget att börja från noll
För Tofags vd Tommy Fagerholm var det självklart att blicka framåt och bygga upp företaget efter en förödande lagerbrand 2006.

Brandolycka förstörde hela verksamheten och tvingade företaget att börja från noll

Tofags affärsverksamhet låg på is i två år efter branden. Familjeföretaget bytte träull mot ett markcenter.

|

En brand kan förstöra en hel affärsverksamhet eller bli ett startskott för något nytt. På Ekenäsföretaget Tofag fanns bara ett alternativ: att blicka framåt.

I juni 2006 överhettades en av företagets packningsmaskiner i samband med produktion. Det här ledde till att hallen och alla maskiner brann upp.

– Allt innanför väggarna var i princip förstört, så det var omöjligt att fortsätta tillverkningen av träull, berättar bolagets vd Tommy Fagerholm.

Maskinerna som Tofag använde för tillverkningen var gamla. Att hitta liknande maskiner för ungefär samma summa, runt 20 000 till 30 000 euro, visade sig vara mer eller mindre omöjligt. Nya maskiner hade kostat en miljon.

– Fastän vi skulle ha velat skulle det inte ha gått att starta upp på nytt. Avbrottet blev också så långt att vi gick miste om all kundkrets. Så efter en tid beslöt vi oss för att vi inte orkade starta upp samma sak, säger Fagerholm.

Långsam process

Lyckligtvis hade Tofag vid sidan om träullen jobbat en del med grävmaskiner – och just de maskinerna fanns inte i hallen som brann upp.

– Det var klart att någonting måste man starta med och livnära sig på. Om vi inte hade haft skogsmaskinerna hade det varit betydligt bedrövligare, säger Fagerholm.

Företag: Tofag
Bransch: Jordentrepenad & trädgårdsanläggning
Grundat: 1993
Omsättning: ca 500 000 euro
Antal anställda: 3 året runt, 5–7 under säsong

Beslutet om att starta ett markcenter var sist och slutligen rätt lätt, men det tog ändå närmare två år innan verksamheten kunde komma i gång.

Fagerholm berättar att processen var tung.

– Jag trodde att vi hade allt ganska klart enligt våra försäkringspapper, men det blev en väldigt jobbig tid för oss och allt gick långsamt framåt.

Eftersom Tofag inte hade någon avbrottsförsäkring blev fördröjningen ett extra hårt slag. Trots det har man valt att inte ha någon avbrottsförsäkring nu heller.

Ta in hjälp om du råkar ut för olycka

Förnyelsen av Tofag började med att Fagerholm reste runt i Sverige för att få idéer för sitt markcenter i Finland.

– Vi tänkte att vi provar på att inrikta oss på små trädgårdar, sten, grus och villor.

Tofag köpte in ett nytt lager med markstenar för försäljning. Tack vare ett litet kontaktnät hade bolaget en grund att stå på. Enligt Fagerholm var det sist och slutligen inte så komplicerat.

– Det här området passar lika bra för ett markcenter som för träullstillverkning.

I drygt tio år har Tofags markcenter rullat på. Branden blev inte något trauma, enligt Fagerholm hade det varit värre om det hade handlat om ett eget hem och man gått miste om alla privata minnen.

– Det här var mest maskiner och verktyg. Man ska inte gå omkring och göra det jobbigt för sig själv, utan se framåt.

Erfarenheterna från branden har gett många lärdomar. Tommy Fagerholm råder andra i samma situation att ta in en mellanhand som har tid och kapacitet att sköta ärendet.

– Det kan underlätta om någon som behärskar ämnet bättre skulle ta hand om kontakten med försäkringsbolaget, men som företagare tänker man att man alltid ska fixa allt själv.

Gå igenom försäkringarna regelbundet

Enligt Fagerholm finns det ändå inga patentlösningar för företag som råkar ut för stora olyckor.

– Det är så olika för olika situationer och människor, så jag kan inte säga hur andra ska göra, men framåt ska man i alla fall. Hur bedrövligt och jobbigt det än kan vara så är det bara att bita ihop och kämpa vidare.

Han tipsar om att det lönar sig att göra en kontroll med det egna försäkringsbolaget vartannat år. Många företag införskaffar nya maskiner och saker, men glömmer antagligen att skriva in dem i försäkringen.

– Tiden går och man samlar på sig en massa. I förebyggande syfte är det bra att gå igenom pappren och vad man äger.

Trots den förödande branden för tretton år sedan är Fagerholm nöjd med nuläget.

– Det skulle alltid kunna gå bättre, men vi kan vara nöjda.