Hantera förändringar

Corona försvårar importen – goda förhållanden till kunder hjälper importföretag genom svåra tider
Enligt Silux vd Peter Nyman är en buffert på sex månader avgörande för att ett företag ska ha bättre chanser att klara sig genom en kris.

Corona försvårar importen – goda förhållanden till kunder hjälper importföretag genom svåra tider

Som importör är man beroende av leveranskedjan och produkttillverkarna – hur ska man garantera att allt fungerar i undantagstillstånd? Silux har satsat på långvariga kunderelationer.

|

Importen stannar av om det inte finns produkter att få. För Esboföretaget Silux som importerar utebelysning märktes coronaviruset när den största huvudmannen i Italien stängde fabriken i 1,5 vecka i mars.

– Leveranstiderna för vissa beställningar har förlängts med cirka två veckor eftersom det har blivit svårt för fabriken att få tag på de komponenter som behövs. Underleverantörerna är utspridda i Europa, berättar Silux vd Peter Nyman.

Tills vidare ha de försenade leveranserna inte lett till några extra kostnader. Den italienska huvudmannen, som Silux samarbetat med i tio år, har öppnat fabriken igen men enligt Nyman kan man inte vara 100 procent säker på att de lovade leveranstiderna kommer att hålla.

– Om det sker förskjutningar i leveranstiderna kan det leda till problem för kunden i Finland. Vi anpassar oss genom att hålla en öppen dialog med huvudman och kund och informerar kunden om möjliga fördröjningar så snabbt som möjligt, säger Nyman.

Företag: Silux Oy
Bransch: Utebelysning
Grundat: 1993
Omsättning: 3,8 miljoner euro (2019)
Resultat: ca 700 000 euro
Antal anställda: 5

Ett eget lager i Finland är inte ändamålsenligt eftersom utomhusbelysning ofta har special optik och effekt som anpassas till varje projekt. Förlängda leveranstider är inte heller unikt – många branscher och företag lider av problemet så de flesta kunderna är förstående.

Orolig för kommunernas investeringsvilja

Fastän arbetet på den italienska fabriken återgått till någorlunda normalt läge och frakten fungerar som vanligt finns det ändå orosmoln.

Silux är grundat 1993 och har ända sedan starten importerat utebelysning till Finland, själv har Nyman varit i branschen sedan 1983. Bland kunderna finns kommuner, städer och entreprenörer.

Fastän Nyman litar på att kommunerna också i framtiden vill investera i kvalitet oroar han sig över den framtida ekonomin – kommer kommuner att ha råd och möjlighet att investera i belysning när skattemedlen minskar?

– Att spara på armaturerna i investeringsskedet leder ofta till högre kostnader i framtiden när de ska underhållas, vilket i sin tur leder till att besparingen i början blir mångfaldigt dyrare i längden.

Lång erfarenhet är till stor nytta

Nu i kristider ser Nyman sin 35-åriga erfarenhet i branschen som en stor fördel. Bolaget gör årligen ett gott resultat och det beror i första hand på en sak.

– Vi har haft ett väldigt gott och långsiktigt förhållande till våra kunder. Man får inte sålt något om kunderna inte litar på oss.

Utöver kvalitetsprodukter är man på Silux måna om den personliga kontakten till kunderna.

– När man har byggt upp ett förhållande har man större chans att göra något slags resultat också under ekonomiska svackor.

Den största förberedelsen inför corona – eller vilken annan kris som helst – handlar enligt Nyman om att ha en tillräckligt stadig kassa för att ha råd med alla löpande utgifter.

– Det ska finnas pengar i kassan så att man klarar sig i alla fall ett halvt år, säger Nyman.

För honom är permitteringar och uppsägningar en sista utväg, därför har han målmedvetet jobbat med att fylla på företagets kassa alltid när det går.

– Det är inte någon panik i vårt företag, men om det här håller på länge kan kassan ta slut i något skede.

Se över dividender

I dag har Silux 5–6 anställda och har uppvisat både bra omsättning och gott resultat i flera års tid. Att det finns en kassa som räcker i sex månader innebär ändå inte att man kan lägga fötterna på bordet och ta det lugnt under en kris.

– Vi måste hela tiden få in nya beställningar.

Enligt Nyman bör man i aktiebolag också se över dividenderna.

– Man kan flytta utbetalningen av möjliga dividender längre fram eller betala en mindre summa. Det viktigaste är att kunna hålla personalen anställd.

Under en kris ska man också komma ihåg att blicka framåt, Nyman talar om en horisont på minst två år. Trots det anser han att han inte kan påverka Silux utsikter till hundra procent eftersom mycket hänger på kommunernas investeringstakt och volym – något som företaget inte kan påverka.

– Fördelen med ett familjedrivet privat företag är att man inte behöver se till nästa kvartalsresultat utan kan tänka på en horisont på flera år framåt. Vi måste lita på att våra kunder fortfarande är våra kunder och fortsätter beställa produkter av oss.

Fakta

Fyra tips för att agera i undantagstillstånd

Ta hand om personalen. Se till att personalen vid behov har möjlighet att jobba på distans och har tillgång till täckande företagshälsovård.

Undvik större investeringar. Det här är inte läge att köpa nya bilar eller maskiner – ifall de inte är absolut nödvändiga för företagsverksamheten.

Betala dividender senare. I ett aktiebolag kan man överväga att flytta fram utbetalningen av möjliga dividender.

Ta hand om kontakterna. Se till att vara tillgänglig för kunderna och fortsätta upprätthålla kontakten. Det är mer sannolikt att någon köper tjänster och produkter om man visar intresse och är tillgänglig.

24-årigt par flyttade ut till landet: ”Utan stödet av våra nätverk skulle det inte vara möjligt”

Kansjerf gård har gått från en generation till annan i över 200 år. Det unga paret som nu tagit över vill väcka gården till liv med ny affärsverksamhet.

Att utveckla en affärsidé från teori till praktik kräver flera års arbete: ”Vi är jättestolta om vi kan ändra kulturen till mer hållbar”

Klimatmedvetenhet är en megatrend just nu – också Spark Sustainabilitys affärsidé bygger på den trenden. Företagets vision har varit tydlig ända sedan start, men vad har utvecklingen av en vision till affärsverksamhet krävt?

Ung företagare litar på sin expertis men vill konstant utvecklas: ”Jag kommer aldrig mer att jobba för någon annan”

Marknadsföringsvideor och sociala medier är så naturligt för 18-åriga Nooah Riijärvi att han valde att grunda ett eget företag som erbjuder dessa tjänster.

Föregångare inom e-handel: man får inte glömma kundkontakten trots att försäljningen sker på webben

För Dermoshop är webben en viktig försäljningskanal, men bra produkter och nöjda kunder är det viktigaste.

Killarna som blev företagare som 16-åringar vet hur man lyckas med sälj

Tygväskor till den egna gymnasieskolan blev startskottet för Pals. Två unga kompisar driver nu ett företag med en omsättning på drygt 300 000 euro.

Hur går det för kvartersaffärerna? En ny tjänst löser problemen på nätet

Bra betjäning är kvartersaffärens trumfkort – men utan en nätbutik kan det vara svårt att klara sig.

Kundens konkurs ledde till kreditförluster på över 100 000 euro

Ett stort hål i kassan och en femtedel oanvänd kapacitet blev ett eldprov för Mecras nya ägare. Nu jobbar maskinverkstaden hårt för att klara sig.

Friluftslivsfirma förnyade sin marknadsföring: Det gubbiga varumärket byttes ut till smatter och humor

I familjeföretaget Finn-Savotta är man inte rädda för att väcka känslor med marknadsföringen – trots att en del av kunderna är myndigheter.

Ladda mer