Hantera förändringar

Corona ledde till att lantgården fick ny kundgrupp: unik köttprodukt köptes först av restauranger, nu av privatpersoner

Corona ledde till att lantgården fick ny kundgrupp: unik köttprodukt köptes först av restauranger, nu av privatpersoner

När coronaviruset stängde restaurangerna tappade Hästkulla Gård majoriteten av sin försäljning. En ny kundkrets hittades via reko-ringar och försäljningen är nästan tillbaka till det normala.

|

Coronakrisen kan bli en spark i baken och tvinga företag att revidera sin strategi. Hästkulla Gård i Paatis i Åbo har redan i några år sålt vaktelkött åt restauranger, en ganska stabil kundgrupp som gärna köpte av det rätt ovanliga köttet.

– Innan coronan kom hade vi vår hittills bästa vår försäljningsmässigt, men när restaurangerna stängdes ville ingen ha något, berättar Mia Thibblin.

Det är hon och hennes man Joachim Thibblin som driver Hästkulla Gård. Paret flyttade till gården 2012 och hade i början ett tiotal hönor, runt tjugo vaktlar samt får och slaktade kött för eget bruk. I dag finns 800–1 000 levande vaktlar åt gången på gården.

Företag: Hästkulla Gård – Hepokummun tila
Bransch: Lantbruk & livsmedel
Grundat: 2012
Omsättning: ca 45 000
Antal anställda: 2

Paret Thibblin hade egentligen redan bestämt sig för att sluta med vaktlarna helt och hållet, men för 3–4 år sedan fick de ett samtal från kocken Tommi Tuominen som driver fine dining-restaurangen Ultima i Helsingfors.

– De höll på att öppna restaurangen och ville jättegärna ha inhemsk vaktel på sin första meny. De sa att om de inte får vaktelköttet från oss så blir det ingenting av det hela. Då tänkte vi att vi försöker och ser hur det går, säger Thibblin.

Ungefär samma tid lättades också regelverket kring slakt, vilket gjorde det lättare att starta upp en storskalig verksamhet.

Försäljningen ökade – Michelin-restaurang bland kunderna

Det första samtalet ledde till fler samtal från nya restauranger. De flesta hittade gården utan någon marknadsföring eftersom Hästkulla Gård är det enda stället i Finland som föder upp vaktlar – åtminstone så här storskaligt. Gården samarbetade även med Mikko Kaukonen, årets kock 2019 när har tränade för Bocuse d´Or-tävlingen.

Läget var bra och försäljningen ökade. Alla vaktlar var bokade fram till maj av restauranger som Ultima, Michelin-restaurangen Olo samt Nokka. Sedan slog coronaviruset till.

– Vi hade inga överlopps fåglar men när restaurangerna avbokade beställningarna bestämde vi oss för att vi måste försöka sälja mer åt privatkunder, säger Thibblin.

Hästkulla gård hade redan tidigare sålt en del vaktelkött via reko-ringar i Åbo, men har nu utvidgat verksamheten också till huvudstadsregionen och har hittat flera nya kunder.

– På det sättet har det gjort gott åt oss. Vi har ändå inte slaktat helt lika mycket som det var meningen att slakta för restaurangerna, men efter påsken har det gått mycket bättre än vi trodde.

Reko-ringarna fungerar så att Hästkulla gård lägger ut en annons i Facebook-grupper och privatkunder kan förhandsbeställa den mängd de vill ha.

Lockar privatkunder med recept

Nackdelen med att sälja till privatkunder är att det kräver lite mer tid och arbete när köttet måste köras ut till de olika reko-ringarna.

– Men restaurangerna finns också i Helsingfors så det är inte så stor skillnad om vi kör till restauranger, saluhallar eller privatpersoner.

Thibblin är snarare nöjd över att så många privatkunder hittat dem. För att göra det enklare för nya kunder har man tagit fram enkla och läckra recept tillsammans med kocken Louise Mérus.

– Alla vet att vaktel är en fin och delikat produkt och vill gärna testa vår unika råvara. Med recepten är det lättare att sälja till privatkunder eftersom många frågar hur köttet ska tillredas.

När vardagen återgår till det normala och restaurangerna återigen vill köpa vaktelkött lovar Thibblin att de inte heller ska glömma bort privatpersonerna.

– Vi har möjligheten att öka kapaciteten, men nu försöker vi bara överleva krisen.

Företagare och anställd

Både Mia och Joachim Thibblin har andra jobb vid sidan om gården. Mia jobbar 75 procent på ett daghem och Joachim är teaterchef på Svenska teatern. Sedan förra hösten har de en anställd som i första hand ansvarar för att ta hand om djuren.

– Det är jätteskönt, nu behöver jag inte jobba 20 timmar om dygnet, säger Mia Thibblin och skrattar.

Hon jobbade i två års tid heltid på gården men säger att hon har mer krafter att jobba med företaget när hon får göra något annat också.

En fördel är att de inte behöver slakta djuren förrän de är sålda, så det finns aldrig överlopps kött.

– Men i början av coronakrisen behövdes mer foder än vi hade räknat med eftersom vi hade fler levande fåglar, berättar Thibblin.

Överlag är vaktlarna ”effektiva” fåglar som är redo att slaktas redan efter åtta eller nio veckor, men nu har en del fått leva lite längre.

– Det betyder att de växer sig lite större och att vi får lite mer pengar för en fågel, eftersom de säljs enligt kilopris. Dessutom lägger de delikata ägg som vi också säljer.

Fakta

Fyra snabba tips för att skaffa kunder

  1. Utnyttja sociala medier och press
  2. Fundera hur du berättar om din verksamhet
  3. Samarbeta med andra
  4. Satsa på kvalitet och fundera hur du gör din verksamhet unik

Tipsen kommer från Mia och Joachim Thibblin.

Har ditt företag anställda? Läs 5 tips för att sköta permitteringen rätt

Permitteringar är en tillfällig åtgärd som svarar på det minskade arbetsbehovet. Det viktiga är att sköta permitteringen rätt – ta vara på expertens tips.

Ett tillfälligt test blir bestående del av affärsverksamhet: Onlinekurserna ger bredare möjlighet att nå ut

Fysioterapi på distans och nya onlinekurser. Fysioterapeut Janna Rosenqvist var tvungen att ställa om sin verksamhet. Nu undrar hon varför hon inte jobbat mer online redan tidigare.

Två företagares erfarenheter från coronavåren: en stängde dörrarna under den värsta krisen, andra har haft en nästan normal vår

Hur ska man göra när vardagen gör en U-sväng? I restaurangbranschen har personalen permitterats för att dra ner på utgifter medan onlinetjänster har varit eftertraktade.

130-årigt familjeföretag har överlevt krig och finanskriser – också coronapandemin ska överlevas

Nya produktsegment, hängiven personal och beredskap att reagera snabbt har hjälpt Knorring genom kriserna.

4 fakta om företagssanering – processen kräver uthållighet men kan i bästa fall få företaget upp på benen igen

En företagssanering innebär mycket mer än en skuldsanering. Advokat Jussi Laakkonen berättar i vilka situationer saneringen gör mest nytta.

Förändringsstyrning är vardag i tillväxtbolag – ”Verksamheten måste förnyas”

Det går inte att svara på tillväxt endast genom att jobba hårdare. Det säger Jarna Heinonen, professor i företagande.

Tofuföretag långt före sin tid – en tuff start blev lönsam över 20 år senare

En för tidig ekonomisk satsning på en ny företagsverksamhet blir dyr, men lägger en grund för framtiden. Jalotofus fördel är att de startat långt före alla konkurrenter.

Liten och stor samarbetar: försöker hitta medel för framtidens bokhandel

Lokala bokhandeln Gros i Vasa inleder samarbete med Akademiska bokhandeln. Båda går in som jämbördiga parter.

Framgång är teamarbete – vd:n lever i nuet och styrelsen blickar långt framåt

I Muminvärlden i Nådendal är det nästan lika harmoniskt som i Mumindalen – styrelse och vd för en aktiv diskussion och kompromissar när det behövs.

Ladda mer