Hantera förändringar

Rekordsommar efter skral vår: Allt ändras från dag till dag, man vet ingenting om morgondagen

Rekordsommar efter skral vår: Allt ändras från dag till dag, man vet ingenting om morgondagen

Coronaåret har varit omvälvande för det privatägda Hotel Astor, men hotellet har klarat sig tack vare en bra buffert och en förmåga att anpassa sig till det rådande läget. Sociala medier har blivit en viktig ny kanal.

| |

I år har det varit omöjligt för de flesta företagare att planera framåt. Petra Gästgivars-Lundberg har drivit Hotel Astor sedan 2009 och har aldrig upplevt något liknande som coronaviruset.

– Oftast har man en plan och framtidsutsikt, men nu ändras allt från dag till dag. Man vet ingenting om morgondagen, säger hon.

Flera gånger som hon gjort upp en plan har något nytt hänt och hon har fått tänka om. Igen.Petra Gästgivars-Lundberg, Hotel Astor

– Det har varit konstant förändring, man hänger inte riktigt med. Men i dag känns det som att vi lärt oss leva med det på något sätt.

Den första chocken i våras blev stor. Efter ha haft fullbokat två till tre dagar i veckan hade Astor plötsligt kanske bara några, eller i värsta fall inga, gäster.

– Det har varit ganska omtumlande, hur kan det här vara möjligt? Under våren permitterade jag all personal och körde själv.

Dagarna blev långa för Gästgivars-Lundberg som ensam tog hand om allt. Också med bara en gäst måste hon städa, fixa frukost och ta emot en ny gäst på kvällen.

Från rekordsommar till Finlands coronahuvudstad

Efter Kristi himmelsfärd svängde allt plötsligt.

– Det small från noll till hundra. Det skulle vara champagne, jordgubbar och hela köret. Då kände jag att personalen måste komma tillbaka.

Företag: Hotel Astor
Bransch: Hotell
Grundat: 1993 (hotellet har funnits där sedan 1920)
Omsättning: 1,5 miljoner euro
Antal anställda: 9 fastanställda normalt

Efter en tuff vår upplevde Astor en rekordsommar tack vare finländska turister. Enligt Gästgivars-Lundberg var finländarna extremt sugna på semester efter coronavåren. Fastän Astor redan erbjudit paketlösningar som riktar sig till inhemska turister har de inte tidigare varit någon hit.

– Finländare är inte vår största kundgrupp normalt men extraprodukterna har aldrig sålt så mycket som i somras, förklarar Gästgivars-Lundberg.

Vanligtvis är det framförallt affärsresande från Europa och Asien som gästar hotellet, men i år har klientelet varit helt annorlunda.

Efter rekordsommaren har antalet gäster minskat under hösten – inte minst efter att Vasa utpekades som Finlands ”coronahuvudstad” i oktober – men enligt Gästgivars-Lundberg har hösten lyckligtvis inte varit lika lugn som våren.

Under våren skötte hon allt själv, men under hösten har personalen varit deltidspermitterad så att hon kan ha ledigt under helgerna och morgnarna.

– När andra vågen kom gjorde jag inte om det jag gjorde på våren. Vi kan inte veta hur länge det håller på och man måste orka i längden, säger Gästgivars-Lundberg.

I somras passade hon också på att ta tre veckor ledigt när hotellet var fullt och personalen på jobb.

Sociala medier gett gott resultat

Tack vare en bra grundkassa har Astor inte haft någon ekonomisk panik i år fastän många månader gått på minus. Till samma kedja hör också tre andra hotell i Österbotten som haft rätt bra med kunder hela året, eftersom målgruppen är till exempel arbetare som trots viruset har jobbat mer eller mindre som vanligt.

– När det inte finns någon att sälja åt vinner den som kan spara mest, funderar Gästgivars-Lundberg.

Hon är också tacksam för att många Vasabor hemestrat på Astor.

– Det är en helt ny kundgrupp som vi försöker vända oss till.

Hotellet har bland annat börjat med sociala medier för att nå ut till det lokala klientelet. Efter att ha lanserat en julkalender på Facebooksidan steg antalet följare från 500 till 1 000 över en helg. I skrivande stund har sidan redan över 2 000 följare och Gästgivars-Lundberg berättar att folk till och med ringer till hotellet för att fråga hur de kan vara med i julkalendern.

– Jag visste att tävlingar fungerar bra på sociala medier, men jag kunde inte ana hur bra det skulle locka folk. Vi har inte varit på sociala medier förr, det tar ju tid att göra proffsiga inlägg och tidigare har jag inte känt att vi behöver det.

En dag i taget

Petra Gästgivars-Lundberg beskriver sig själv som en person som alltid har hundra idéer. I år har hon fått utveckla och testa många – såsom till exempel marknadsföring på sociala medier och att rikta sig till helt nya kundgrupper.

– Jag har jobbat en dag i taget och hela tiden funderat på hur ska vi göra nu och hitta en ny väg framåt, förklarar hon.

Nu väntar hon på att vaccineringen ska komma i gång och att läget så småningom normaliseras.

– Om vaccineringen går fort är det bara några månader till. Vaccin är det enda som kan rädda situationen.

Fastän året varit tungt och omvälvande älskar Gästgivars-Lundberg fortfarande sitt jobb, men har än en gång blivit påmind om hur viktigt det är att man har grunden i skick.

– Jag har insett hur bra det är att ha en ordentlig buffert. Det kommer från min pappa som är 76 år, han sa att vi alltid måste ha kassan i skick. Jag tror vi har en större buffert än vad många andra företag har.

Fakta

3 tips för att klara av kriser

Ha kassan i skick. En stadig ekonomi är en bra förutsättning för att klara sig genom nästan vilken kris som helst. Ju större buffert, desto längre klarar man sig.

Testa sociala medier. Efter att tidigare ha avfärdat sociala medier har de nu blivit en viktig kanal för Astor för att nå nya potentiella kunder i Vasatrakten.

Jobba och tänk lokalt. Mycket av maten som serveras på Astor är närproducerad och tvätteriet finns i Närpes. När man jobbar med lokala och inhemska produkter gynnar det också andra företagare – något som man på Astor hoppas att fler och fler upptäcker och förstår. Nu kommer också många kunder från nejden.

Tipsen baserar sig på intervjun med Petra Gästgivars-Lundberg

Ett tillfälligt test blir bestående del av affärsverksamhet: Onlinekurserna ger bredare möjlighet att nå ut

Fysioterapi på distans och nya onlinekurser. Fysioterapeut Janna Rosenqvist var tvungen att ställa om sin verksamhet. Nu undrar hon varför hon inte jobbat mer online redan tidigare.

Två företagares erfarenheter från coronavåren: en stängde dörrarna under den värsta krisen, andra har haft en nästan normal vår

Hur ska man göra när vardagen gör en U-sväng? I restaurangbranschen har personalen permitterats för att dra ner på utgifter medan onlinetjänster har varit eftertraktade.

Corona ledde till att lantgården fick ny kundgrupp: unik köttprodukt köptes först av restauranger, nu av privatpersoner

När coronaviruset stängde restaurangerna tappade Hästkulla Gård majoriteten av sin försäljning. En ny kundkrets hittades via reko-ringar och försäljningen är nästan tillbaka till det normala.

130-årigt familjeföretag har överlevt krig och finanskriser – också coronapandemin ska överlevas

Nya produktsegment, hängiven personal och beredskap att reagera snabbt har hjälpt Knorring genom kriserna.

4 fakta om företagssanering – processen kräver uthållighet men kan i bästa fall få företaget upp på benen igen

En företagssanering innebär mycket mer än en skuldsanering. Advokat Jussi Laakkonen berättar i vilka situationer saneringen gör mest nytta.

Förändringsstyrning är vardag i tillväxtbolag – ”Verksamheten måste förnyas”

Det går inte att svara på tillväxt endast genom att jobba hårdare. Det säger Jarna Heinonen, professor i företagande.

Tofuföretag långt före sin tid – en tuff start blev lönsam över 20 år senare

En för tidig ekonomisk satsning på en ny företagsverksamhet blir dyr, men lägger en grund för framtiden. Jalotofus fördel är att de startat långt före alla konkurrenter.

Liten och stor samarbetar: försöker hitta medel för framtidens bokhandel

Lokala bokhandeln Gros i Vasa inleder samarbete med Akademiska bokhandeln. Båda går in som jämbördiga parter.

Framgång är teamarbete – vd:n lever i nuet och styrelsen blickar långt framåt

I Muminvärlden i Nådendal är det nästan lika harmoniskt som i Mumindalen – styrelse och vd för en aktiv diskussion och kompromissar när det behövs.

Ladda mer