Hantera förändringar

Liten och stor samarbetar: försöker hitta medel för framtidens bokhandel

Liten och stor samarbetar: försöker hitta medel för framtidens bokhandel

Lokala bokhandeln Gros i Vasa inleder samarbete med Akademiska bokhandeln. Båda går in som jämbördiga parter.

|

För små och medelstora företag kan ett samarbete med en större aktör öppna upp för nya möjligheter.

När Anna-Lena Palomäki, som driver bokhandeln Gros i Vasa, blev kontaktad av Akademiska bokhandelns vd Magnus Brundin under hösten 2019 hoppade hon genast med på tåget. I mars öppnar en splitterny bokhandel i Vasa.

– Vi går in som två jämbördiga parter och försöker under en tvåårig projektperiod hitta medel för framtidens bokhandel, säger Palomäki.

Hon köpte Gros tillsammans med sin man Tom Svarvars 2008, men bokhandeln har funnits sedan 1860-talet. Genom åren har Gros haft många ägare som alla har fått kämpa med sitt.

De senaste tio åren har varit särskilt tuffa. Bokförsäljningen minskar, allt fler köper böcker på nätet eller har övergått till e-böcker eller ljudbokstjänster.

– Det är en problematisk situation som boklådor och också större kedjor har, erkänner Palomäki.

Men i stället för att gräva ner sig in en grop vill hon se en återkomst av litteraturen i bokhandlarna. Till den nya bokhandeln i Vasa planeras bland annat författarsamtal för att locka kunder – men också för att ge utrymme för böckerna och litteraturen.

Ny affärsmodell på några månader

Men hur kommer det sig att ett en liten aktör i Vasa slår ihop sig med en jätte som Akademiska bokhandeln?

– Akademen söker nya vägar och har kollat på olika boklådor för att kunna skapa en modell där två parter tillsammans bygger upp verksamheten, säger Palomäki.

Det var Akademen som tog kontakt med Palomäki och allt kring samarbetet har skett fort. Palomäki hade ett inbokat möte med Akademens vd Magnus Brundin vid bokmässan i Helsingfors i slutet av oktober 2019. Bara en dryg månad senare inleddes planeringen.

– Vi fick snabbt ihop en modell som båda vill testa. Vet man vad man vill så är det inga problem, säger Palomäki.

Men ännu i början av 2019 funderade hon på om hon ens har möjligheter att fortsätta med Gros verksamhet. Det har varit svårt att få ekonomin att gå runt och enligt Palomäki hade bokhandeln inte stått på egna ben i många år till.

– Det har varit kämpigt att hålla i gång. Vi har aktivt sökt nya modeller bland annat genom att utveckla b2b-bokdistributionstjänster, så det här initiativet kom i precis rätt tid för vår bokhandel.

Två aktörer har dubbelt med styrkor

Tidigare har Gros sålt endast svenskspråkiga böcker, men i den nya bokhandeln kommer sortimentet också att omfatta böcker på finska och engelska för att bredda kundbasen.

Palomäki säger ändå att hon inte tänker glömma de små förlagen som hon velat ge utrymme för ända sedan hon tog över Gros.

– Akademen har de stora linjerna, vi kontakten till den lokala marknaden och till små förlag. Tillsammans kan vi försöka skapa ett perfekt utbud som förankras i det lokala.

Samarbetet har gett Palomäki ny energi och hon tvekade inte en sekund när erbjudandet kom.

– Min första tanke är att samarbete medför något nytt, man lär sig alltid något och får ny kunskap.

Hon vill inte fokusera alltför mycket på riskerna, men medger att man som företagare måste vara medveten om de ekonomiska riskerna. Kunderna har också varit rädda för att det bredare utbudet ska påverka antalet böcker på svenska.

– Många har frågat mig om Gros nu försvinner och hur det ska gå med det svenska utbudet. Jag tänker på hur vi kan minska deras oro genom att avtala om utbudsfrågor samt genom tydlig information till kunderna.

Ambition: hellre bra än stor

Gros och Akademen har ingått ett tvåårigt projektsamarbete och förhoppningen är att bägge vill fortsätta med konceptet efter det.

– Vi försöker utveckla en ny bokhandel och vet inte ännu hur den ser ut. Vår ambition är nödvändigtvis inte att vi ska bli stora, utan att det ska bli bra.

Den nya bokhandeln öppnas redan den 6 mars så tidtabellen har varit tajt. Däremot har förhandlingarna, eller snarare diskussionerna, inte vållat några problem.

– Om man erbjuder mig ett intressant projekt har jag väldigt svårt att säga nej. Vi har utgått från våra ambitioner och önskemål och varit väldigt ense om vad vi vill bygga upp.

Hon säger att det är en fördel att Akademens vd kan se på branschen med en rikssvensk blick.

– Då vågar man kanske komma med okonventionella förslag. Nu gäller det bara att jobba hårt, ingen av oss tänker att det ska bli lätt. Men både Magnus Brundin och jag tycker att det ska bli kul och tror jättemycket på det här samarbetet.

Fakta

Varför lönar sig samarbete? Anna-Lena Palomäki berättar

– Jag tycker att man ska våga samarbeta. Man måste vara lite dumdristig, man vinner inte alltid, men ibland kan man vara en vinnare.

Som projektmänniska letar Anna-Lena Palomäki konstant efter nya samarbetsmöjligheter. Hon lyssnar på magkänslan och på andras idéer och förslag. Enligt henne är samarbete en av förutsättningarna för att en liten aktör ska klara sig.

– Man har ju inte resurser för allt och man kan inte allt. Det skadar inte heller att säga att någon annan är bättre än en själv på något.

Enligt henne spelar det ingen roll vad man jobbar med – ett samarbete ger alltid mervärde. I fallet med Akademen handlar det om att kunna erbjuda kunderna bättre upplevelser och utbud, samt om att arbeta för den fysiska bokhandelns överlevnad.

– Man ska samarbeta med personer som kompletterar en själv, eller kanske är bättre än en själv. Viktigt är att potentialen utnyttjas på ett bra sätt, att personkemin fungerar och att det finns finansiella möjligheter.

Det gäller ändå att noga fundera på vad man vill göra och att finna de gemensamma målsättningarna.

– Ett gott samarbete kräver att alla parter vinner på deltagande.

Många har frågat Palomäki om den nya bokhandeln kommer att ha ett bokkafé, men själv tycker hon att det är poänglöst i och med att det finns många bra kaféer i närheten.

– Jag samarbetar hellre med de existerande kaféerna om vi behöver servering. Jag vill inte att vi trampar varandra på tårna, utan att vi lyfter varandra.

Har ditt företag anställda? Läs 5 tips för att sköta permitteringen rätt

Permitteringar är en tillfällig åtgärd som svarar på det minskade arbetsbehovet. Det viktiga är att sköta permitteringen rätt – ta vara på expertens tips.

Ett tillfälligt test blir bestående del av affärsverksamhet: Onlinekurserna ger bredare möjlighet att nå ut

Fysioterapi på distans och nya onlinekurser. Fysioterapeut Janna Rosenqvist var tvungen att ställa om sin verksamhet. Nu undrar hon varför hon inte jobbat mer online redan tidigare.

Två företagares erfarenheter från coronavåren: en stängde dörrarna under den värsta krisen, andra har haft en nästan normal vår

Hur ska man göra när vardagen gör en U-sväng? I restaurangbranschen har personalen permitterats för att dra ner på utgifter medan onlinetjänster har varit eftertraktade.

Corona ledde till att lantgården fick ny kundgrupp: unik köttprodukt köptes först av restauranger, nu av privatpersoner

När coronaviruset stängde restaurangerna tappade Hästkulla Gård majoriteten av sin försäljning. En ny kundkrets hittades via reko-ringar och försäljningen är nästan tillbaka till det normala.

130-årigt familjeföretag har överlevt krig och finanskriser – också coronapandemin ska överlevas

Nya produktsegment, hängiven personal och beredskap att reagera snabbt har hjälpt Knorring genom kriserna.

4 fakta om företagssanering – processen kräver uthållighet men kan i bästa fall få företaget upp på benen igen

En företagssanering innebär mycket mer än en skuldsanering. Advokat Jussi Laakkonen berättar i vilka situationer saneringen gör mest nytta.

Förändringsstyrning är vardag i tillväxtbolag – ”Verksamheten måste förnyas”

Det går inte att svara på tillväxt endast genom att jobba hårdare. Det säger Jarna Heinonen, professor i företagande.

Tofuföretag långt före sin tid – en tuff start blev lönsam över 20 år senare

En för tidig ekonomisk satsning på en ny företagsverksamhet blir dyr, men lägger en grund för framtiden. Jalotofus fördel är att de startat långt före alla konkurrenter.

Framgång är teamarbete – vd:n lever i nuet och styrelsen blickar långt framåt

I Muminvärlden i Nådendal är det nästan lika harmoniskt som i Mumindalen – styrelse och vd för en aktiv diskussion och kompromissar när det behövs.

Ladda mer