Hantera förändringar

Växlade från vd-post till löneanställning: ”Nu kan jag koncentrera mig på mitt ledarskap”

Växlade från vd-post till löneanställning: ”Nu kan jag koncentrera mig på mitt ledarskap”

Som företagare är man tvungen att göra allt själv, som anställd tar någon annan hand om det administrativa. Den erfarna företagaren Rasmus Nybergh ser fördelar med bägge.

| |

Som företagare och vd har man ansvar för precis allt, som löneanställd är ansvarsområdet mindre och möjligheterna annorlunda. Så resonerade den erfarna företagaren Rasmus Nybergh när han hoppade av från det operativa arbetet i Kuveno, ett bolag som hjälper småföretag att digitalisera sitt styrelse- och pappersarbete.

– Kuveno hade kommit till en sådan punkt att vi inte längre behövde göra aktiv produktutveckling utan måste koncentrera oss på försäljning och marknadsföring. Men om jag skulle jobba heltid med det skulle vi behöva mycket större inkomster eller göra en ny finansieringsrunda, berättar Nybergh som fortfarande är styrelseordförande i bolaget.

Rasmus Nybergh
Rasmus Nybergh ser inte lönearbete och företagande som en motsättning. ”Hoppet till anställd var inte jättestort för mig fastän det på papper var enormt.”

Han grundade sitt första företag, Creo Consulting, redan 2005, sålde det 2012 och jobbade sedan några år för företaget som köpt upp det. Efter det blev han sugen på att starta något nytt.

– Jag ville bevisa att jag kan och är kapabel till att göra mina egna grejer. Företagandet är också en möjlighet att tjäna pengar på ett annat sätt än bara via lön, säger han.

Från ett litet bolag till bolag med 1 500 anställda

En stor orsak till att nyligen byta från företagarrollen till lönearbete handlade alltså om att det inte just nu finns ”plats” för Nybergh i Kuveno.

– Jag har också hållit på med företaget en stund och funderade på att göra något annat med min egen tid och samtidigt frigöra företagets resurser.

Han längtade också efter att få leda ett större team med större resurser.

– Just nu kunde jag inte få det i mitt eget företag.

Namn: Rasmus Nybergh
Ålder: 44
Bor: i Helsingfors
Motto som företagare: Stora planer och små steg.

Sedan augusti jobbar Nybergh för Alma Talent som han beskriver som ett stabilt börsbolag med tillväxtplaner. Enligt honom omfattar bolaget ett startup-tänk.

– Det är ett ställe där människor med entreprenörsbakgrund hittar sin plats och värdesätts, säger han.

Fastän han hoppade från ett litet bolag med några anställda till ett bolag med 1 500 anställda säger han att hoppet inte blev så stort.

– Jag har jobbat som konsult och vet hur storföretagens processer fungerar.

Mer utdragna processer

Som företagare kan det ändå vara svårt att anpassa sig till en anställning i ett stort företag.

– Det finns processer och byråkrati som en småföretagare inte är van vid, men det positiva är att entreprenörer är drivna och för saker framåt, säger Nybergh.

Rollbytet diskuterades mycket under rekryteringsprocessen.

– Ett av mina kriterier var att jag ska ha ett helhetsansvar där jag kan rumstera om. Om min roll skulle vara för begränsad skulle jag säkert känna mig inskränkt.

Efter flera år som vd har hoppet till lönearbete ändå krävt en del av Nybergh.

– Det svåraste har varit att försöka hålla tillbaka, speciellt i början när man ser allt man vill ta fasta på. Det gäller att inte gå för snabbt framåt och förstå att saker och ting tar en god stund.

För Nybergh som är van vid att snabbt driva nya idéer framåt har fått vänja sig vid ett lugnare tempo.

– Som anställd kan man göra samma sak men måste lägga till veckor eller månader. Jag var ändå medveten om det på förhand, säger han.

Nu är han tvungen att motivera sina idéer mer och bolla med andra – vilket också har sina fördelar.

– En av svårigheterna med ett litet företag är att du har så oändligt med möjligheter. Du kan när som helst välja att göra vad som helst. I ett större företag har en del av besluten fattats av andra, vilket begränsar alternativen och gör det lättare att välja vad jag ska koncentrera mig på.

Mycket ansvar, lite admin

Just nu känner Rasmus Nybergh att han både fått äta kakan och ha den kvar.

– Det känns som att driva ett företag inom ett stort företag. Jag får göra linjedragningar och fatta mina egna beslut.

Så klart sker det i samråd med andra och måste anpassas till budgeten, men på det stora hela har Nybergh mycket ansvar. Samtidigt slipper han sådant som en företagare måste befatta sig med.

– Om jag i mitt företag anställer någon måste jag fundera på skattekort och ha kontakt med bokföraren, men med större resurser kan man fokusera på sina egna styrkor och tvingas inte att göra lite av allt.

Om något administrativt behöver fixas kan han ge bollen vidare, välja att gå hem klockan fyra en fredag eller vara en dag sjukledig utan att allt rasar samman.

I stället för att fundera på alla småsaker som att köpa toapapper får han alltså chansen att fullt ut fundera på sitt ansvarsområde inom Alma Talent.

– Tidigare måste jag prioritera och sedan göra själv allt. Nu kan jag prioritera, delegera och följa upp. Jag kan koncentrera mig på mitt ledarskap, säger Nybergh.

Just nu trivs han som anställd, men har inte heller något emot tanken att återgå till företagare.

– Men då ska det vara rätt stora resurser och ett större team. Att börja från noll tar lång tid och är tungt.

Läs också: Utveckling kräver tålamod och helikopterperspektiv – grundarna till flyttföretag tog ny fart via anställning hos andra

Fakta

3 x löneställd eller företagare?

Vill du bygga för dig själv eller för någon annan? Den största nackdelen som anställd är att man inte bara bygger för sig själv, utan bygger något inom en större helhet. Som företagare jobbar du hårt och drömmer om att det finns en stor belöning i framtiden.

Vad har du för expertis? Om du har en bred expertis inom branscher där det finns ett sug på arbetsmarknaden finns det inga större risker att hoppa mellan att vara anställd eller vara företagare.

Hur bra tolererar du osäkerhet? Som företagare måste man godkänna att man inte vet vad som händer i morgon eller om en vecka. Man ska också räkna med att man inte vet när det kommer in pengar i företaget. Som löneanställd är osäkerheten mindre.

Tipsen baserar sig på intervjun med Rasmus Nybergh.

Utveckling kräver tålamod och helikopterperspektiv – grundarna till flyttföretag tog ny fart via anställning hos andra

Efter en operativ paus på ungefär ett år fick de unga grundarna av Grabbarna Flytt en utomstående blick på sitt företag. I år har bolaget fått ny struktur och nya processer.

14 timmars arbetsdagar sju dagar i veckan – sommarkafé ute i skärgården är en livsstil

För fem år sedan inleddes kaféverksamheten på Nötö med en budget på 6 000 euro. Nu drömmer kaféföretagarna om att kunna anställa personal för att få avlastning – men för det krävs både ekonomi och bättre inkvarteringsmöjligheter.

Från en liten startup till större organisation – målet är att tredubbla omsättningen

Från privatkunder till B2B-försäljning, dotterbolag i Åbo och en intern utbildning för servitörerna. Bemanningsbolaget CaterMate siktar på hård tillväxt.

Hur kan man stärka sammanhållningen? 4 tips för en bättre arbetsgemenskap

Betydelsen av en vi-anda ökar i takt med att distansarbete blir allt vanligare. Bra chefer är en central grundpelare, men det lönar sig också att främja växelverkan mellan kollegor.

Elinstallationsföretag i hård tillväxt – största utmaning är att hitta kunnig personal

Jakobstadsföretaget Sähköpalvelu Walberg har på fem år ökat omsättningen till 5 miljoner och tredubblat antalet anställda. En utmaning har varit att hitta och skapa rätt rutiner.

Trädgårdsbranschen blomstrar: familjeföretag i Jakobstad riktar blicken mot hela Finland

Coronaviruset är en last för många branscher, men för trädgårdsbranschen går det bra. I en säsongsbetonad bransch krävs ändå alltid planering – vare sig det råder undantagsläge eller ej.

Så här leder du personalen under en kris – 4 tips för att klara av en svår situation

Coronakrisen tvingar företag att se över personalledningen. Det är lättare att få kontroll över situationen när man har vissa grundpelare i skick.

Företagsledarens lärdomar om krishantering: tro inte att du vet allt, lär dig snabbt nytt och anpassa dig till situationen

Kriser är ofta oberäkneliga. 35 år som företagare har lärt Bengt Westerholm att förbereda sig för sådant han inte vetat att han ska förbereda sig för. Här delar han med sig av sina lärdomar.

Hur kan företagare förbereda sig inför eventuell arbetslöshet? 5 frågor om utkomstskydd för arbetslösa

Också företagare kan förbereda sig inför eventuell arbetslöshet. Ungefär 30 000 företagare är med i arbetslöshetskassan.

Ladda mer