Hantera förändringar

Serieföretagaren Kim Heiniö har haft fingrarna med i spelet i runt 100 restaurangkoncept: ”Jag har haft en företagarsjäl hela mitt liv”
Tack vare en bra grundekonomi har Soupster Family klarat sig under coronan. Kim Heiniös långa erfarenhet av restaurangbranschen har också kommit till stor nytta.

Serieföretagaren Kim Heiniö har haft fingrarna med i spelet i runt 100 restaurangkoncept: ”Jag har haft en företagarsjäl hela mitt liv”

Stora risker, bra tur, bra människor och lite dumdristighet har varit vägen till framgång. Soupster Familys grundare vet att man ibland måste våga gå "all in".

| |

När Kim Heiniö hade grundat sin första restaurang ville han ha en till. När han hade två ville han ha en tredje. Så har det fortsatt sedan 1996.

I dag är han vd för Soupster Family och har under sin karriär varit inblandad i runt hundra restauranger. På drygt tjugo år har det blivit ungefär femtio egna eller där Heiniö varit delägare, resten har han konsulterat.

– Endera har jag haft bra människor runtom kring mig, haft bra tur, varit så dum att jag inte förstått vad jag gått med i eller så har jag bara vågat ta risker som andra inte vågat ta. Med det har jag nått ganska mycket.

Heiniö har tre värderingar han alltid följer i sina restauranger: ständig utveckling, att bry sig om alla involverade och att ha roligt.

Enligt honom har många projekt baserat sig lika mycket på risktagande som på vision.

– Man måste våga gå ”all in”. Om det skiter så skiter det sig, men om man inte tar risker kan man inte nå något.

Lång erfarenhet

Heiniö började i branschen redan som 14-åring och grundade sitt första företag som 21-åring. Enligt honom är det ändå en slump att han i dag driver ett stort restaurangföretag.

– Min styrka är att jag alltid tyckt om att göra nya saker. Jag har haft en företagarsjäl hela mitt liv, men i början hade jag inte så mycket struktur och strategier, berättar han.

Namn: Kim Heiniö
Ålder: 55
Bor i: Helsingfors
Målsättning som företagare: Göra Helsingfors till ett lite roligare ställe.

I takt med att verksamheten växte har Heiniö varit tvungen att titta mer på siffrorna och strategin. Den yngre versionen av sig själv beskriver han som tokig.

– Nu är jag kanske mindre tokig och mer analytisk. Men företaget har vuxit mycket så jag bär ansvar för många människor och saker, vilket betyder att jag måste lugna ner mig lite.

Han betonar också att han inte byggt upp allt själv, utan tillsammans med ett team. Att ta hand om människorna, alltså de anställda, är det viktigaste receptet för en framgångsrik restaurang.

– Jag litar alltid på människor och vill behandla andra väl. Man ska hålla det man lovar och inte spela något spel.

Spara i stället för att expandera

I dag är Heiniö involverad i totalt cirka fyrtio restauranger, coworking-ställen och kaféer i huvudstadsregionen. Ungefär trettio är hans egna, i de andra har han en mindre roll, ofta som rådgivare. Han är också en av grundarna i Allas Sea Pool, men har i dag bara en liten andel i bolaget.

– Det kräver prioritering att vara med i mycket. Men jag är nyfiken och vill göra Helsingfors bättre, berättar han.

Planen för i år var att fortsätta expandera och öppna 3–4 nya restauranger. I stället har året handlat om att överleva. 450 anställda har blivit 200 anställda, i Dylan-lunchrestaurangerna har man tappat 60 procent av försäljningen, på cateringsidan var försäljningen i oktober 2 procent av det normala.

– 50 procent av vår business har fallit på 6–7 månader. I stället för att expandera har vi sparat. Jag har alltid varit en sådan som tycker om att ge, men har nu hittat en tightare sida i mig. Jag försöker bara hålla företagen vid liv.

De positiva nyheterna om ett coronavaccin har ändå gett ljus i den mycket långa och mörka tunneln.

– Det blir kanske 2–3 år med stram ekonomi, sedan kan vi börja bygga upp allt igen.

Heiniö är ändå van vid att allt inte går som planerat. För några år sedan öppnade han en restaurang som riktade sig till ungdomar. Finsk rap dånade ur högtalarna och stället var beläget i utkanten av ett shoppingcenter att så att ungdomarna lätt skulle hitta dit.

– Men det fanns inte tillräckligt med publik och de shoppingkunder som kom dit tyckte att musiken var hemsk. Det var en risk och det for åt pipan, vi förlorade sexsiffriga belopp.

En första risk som lönade sig

Under hela pandemin har det varit självklart för Kim Heiniö att fortsätta jobba och göra det bästa av situationen.

Som sin största framgång ser han samhörigheten som han lyckats skapa i bolaget. Också första restaurangen Soup blev en stor framgång.

– Jag tog en stor risk med mina partners och som tur är lyckades det, annars hade mitt liv kanske sett annorlunda ut.

Enligt Heiniö byggde Soup på mycket kärlek och passion.

– Kanske det dummaste jag gjorde var att jag sålde restaurangen efter tre år för att jag tänkte att jag ska göra något annat. Det har harmat mig efteråt. I dag skulle jag aldrig ha sålt den.

Fakta

Kim Heiniös tips för att överleva pandemin

Spara. Soupster Family fokuserar nu på ekonomin, vad kan man spara på? Verksamheten går på förlust varje månad så fokus är att hållas vid liv.

Tänk i scenarier. Jobba med “what if”-scenarier. Vad kommer att hända? Vad kanske händer?

Andas ut. När läget lugnat ner sig ska Soupster Family fokusera på att balansera allt och andas ut.

Gå tillbaka till strategin. När läget normaliserats kan man så småningom återgå till den tidigare strategin. För Soupster Family kommer den inte att vara lika aggressiv som innan pandemin, men målet är att fortsätta expandera, om än lite försiktigare.

Spara nya pengar. När ekonomin är på fötter igen är målet att börja spara nya pengar till kassan så att man klarar sig genom en ny eventuell kris.

Ett tillfälligt test blir bestående del av affärsverksamhet: Onlinekurserna ger bredare möjlighet att nå ut

Fysioterapi på distans och nya onlinekurser. Fysioterapeut Janna Rosenqvist var tvungen att ställa om sin verksamhet. Nu undrar hon varför hon inte jobbat mer online redan tidigare.

Två företagares erfarenheter från coronavåren: en stängde dörrarna under den värsta krisen, andra har haft en nästan normal vår

Hur ska man göra när vardagen gör en U-sväng? I restaurangbranschen har personalen permitterats för att dra ner på utgifter medan onlinetjänster har varit eftertraktade.

Corona ledde till att lantgården fick ny kundgrupp: unik köttprodukt köptes först av restauranger, nu av privatpersoner

När coronaviruset stängde restaurangerna tappade Hästkulla Gård majoriteten av sin försäljning. En ny kundkrets hittades via reko-ringar och försäljningen är nästan tillbaka till det normala.

130-årigt familjeföretag har överlevt krig och finanskriser – också coronapandemin ska överlevas

Nya produktsegment, hängiven personal och beredskap att reagera snabbt har hjälpt Knorring genom kriserna.

4 fakta om företagssanering – processen kräver uthållighet men kan i bästa fall få företaget upp på benen igen

En företagssanering innebär mycket mer än en skuldsanering. Advokat Jussi Laakkonen berättar i vilka situationer saneringen gör mest nytta.

Förändringsstyrning är vardag i tillväxtbolag – ”Verksamheten måste förnyas”

Det går inte att svara på tillväxt endast genom att jobba hårdare. Det säger Jarna Heinonen, professor i företagande.

Tofuföretag långt före sin tid – en tuff start blev lönsam över 20 år senare

En för tidig ekonomisk satsning på en ny företagsverksamhet blir dyr, men lägger en grund för framtiden. Jalotofus fördel är att de startat långt före alla konkurrenter.

Liten och stor samarbetar: försöker hitta medel för framtidens bokhandel

Lokala bokhandeln Gros i Vasa inleder samarbete med Akademiska bokhandeln. Båda går in som jämbördiga parter.

Framgång är teamarbete – vd:n lever i nuet och styrelsen blickar långt framåt

I Muminvärlden i Nådendal är det nästan lika harmoniskt som i Mumindalen – styrelse och vd för en aktiv diskussion och kompromissar när det behövs.

Ladda mer